Správa Majitelia tatranských chát si vydýchli

Bývalý nájomca Chaty pri Zelenom plese Juraj Gantner nezískal Mesto Vysoké Tatry pre svoj plán súdnou cestou zmeniť vlastnícke pomery na deviatich vysokohorských chatách vo Vysokých Tatrách tak, aby ich väčšinovým vlastníkom bola ním založená spoločnosť a menšinovým Mesto Vysoké Tatry. Primátor mesta Ján Mokoš to oznámil J. Gantnerovi aj majiteľom dotknutých chát.

V liste z 2. mája 2013 Ján Mokoš odmietol ponuku Gantnerovej spoločnosti Zelené pleso, s. r. o. na spoluprácu a zastupovanie mesta v konaní pre získanie vlastníctva, resp. vlastníckych podielov vysokohorských chát na území mesta Vysoké Tatry.

Mesto svoje stanovisko odôvodňuje tým, že Juraj Gantner nepredložil právnu analýzu, ktorá by "mala preukázať opodstatnenosť navrhovaného postupu, seriózny prístup k riešeniu, objasniť argumenty, ktoré budú mať rovnakú právnu silu v konaní dohodou ako aj v prípadnom konaní pred súdom". Podľa listu J. Gantner argumenoval, že právna analýza, ktorú spracovali renomovaní právnici, je majetkom spoločnosti a citoval len jej údajný záver. Mesto Vysoké Tatry však bez predloženia analýzy ponuku J. Gantnera odmietlo.

Predseda Slovenského horolezeckého spolku (SHS) JAMES (spolok je spolumajiteľom viacerých dotknutých chát) Igor Koller postoj mesta uvítal. "Verím, že teraz sa už situácia v tomto smere upokojí." Predseda Klubu slovenských turistov (KST) Peter Perhala uviedol: "Som rád, že zvíťazil zdravý rozum nad snahou spochybniť vlastníctvo chát a verím, že taká situácia sa už nebude opakovať. Hoci v Tatrách sa stáva častejšie, že sa niekto snaží nelegálnym spôsobom získať cudzí majetok, ale stále verím v spravodlivý štát."
Hovorca Štátnych lesov TANAP-u (vlastnia Rainerovu chatu) Marián Šturcel zareagoval stručne: "Dostali sme to na vedomie. Nič nové sa neudialo. List vlastníctva je u nás."
Juraj Gantner nám povedal, že akceptuje stanovisko mesta a nebude v tejto veci podnikať ďalšie kroky.

O iniciatíve Juraja Gantnera informovali verejnosť v septembri 2012 zástupcovia KST a SHS JAMES. Obe občianske združenia sú spoluvlastníkmi štyroch z chát, o ktoré mal Juraj Gantner záujem - Chata pod Rysmi, Chata pri Zelenom plese, Zbojnícka chata, Téryho chata. Ďalej išlo o Chatu pod Soliskom, Rainerovu chatu, Skalnatú chatu, Chatu Plesnivec a objekty bývalého Športkempu pod Tatranskou Lomnicou.

KST a SHS JAMES vlastnia svoje chaty ako nástupnícke organizácie pôvodných turistických a horolezeckých organizácií, ktoré chaty vybudovali a ktoré im boli odobraté v časoch komunistického režimu. Ďalšie chaty sa taktiež vrátili pôvodným majiteľom, a tí ich následne buď spravujú, alebo ich predali.

Poslanci Mesta Vysoké Tatry ponuku J. Gantnera ihneď neodmietli, napriek tomu, že mesto tieto chaty nikdy nevlastnilo. Primátor mesta argumentoval tým, zákon o majetku obcí im ukladá zveľaďovať majetok. Zároveň však deklaroval, že "určite chceme, aby ústavné práva boli zachované, či sú to súkromné osoby, alebo inštitúcie.“

Viac informácií o celej kauze si môžete prečítať tu.