MTB Janková z Kláštora pod Znievom

Vrch Janková sa pri pohľade z centrálneho Turca javí ako jedna z dominánt južnej časti Lúčanskej Malej Fatry. Hoci naň v súčasnosti okrem malofatranskej hrebeňovej trasy nevedie iný turistický chodník, je pomerne ľahko dostupný na horskom bicykli.

1 deň
leto – 10.07.2013
Turčianska kotlina a Malá Fatra - časť Lúčanská Fatra
Vrútky (vlak, bus) - Kláštor pod Znievom (vlak, bus), krossový alebo horský bicykel
» č.1083 Prievidza, Žiar (1:50.000)

Kláštor pod Znievom, železničná stanica (Osada pri stanici) – Znievske rybníky – Kláštor pod Znievom (obec) – Predvrícko – Vrícko – sedlo Huba – Janková

Výjazd začínam na železničnej stanici v Kláštore pod Znievom (Osada pri stanici), ktorá je v tomto prípade vhodným štartovacím bodom pre cyklistov z bližšieho aj vzdialenejšieho okolia. Vo vlakoch, premávajúcich na trati Vrútky – Horná Štubňa – Prievidza, sa dobre prepravujú bicykle. Vďaka tomu je možné skrátiť si nudnú a nie vždy príjemnú jazdu v premávke na minimum a zároveň ušetriť energiu do ťažšieho terénu. Zo železničnej stanice je to do rovnomennej dediny asi 6,5 kilometra, po prevažne kvalitných a málo frekventovaných cestách. Kláštor pod Znievom patrí medzi najpozoruhodnejšie sídla v regióne. Bolo tu otvorené jedno z prvých slovenských gymnázií, nachádza sa tu niekoľko zaujímavých historických pamätihodností z obdobia stredoveku. Sú to napríklad ranogotický kostol alebo kláštor a kostol bývalej premonštrátskej prepozitúry. Za pozornosť stojí aj kalvária z 18. storočia alebo viacero zemianskych kúrií, nachádzajúcich sa v centre obce.

Pokračujem malebnou dolinou, rozdeľujúcou Lúčanskú časť Malej Fatry a malé pohorie Žiar, smerom na Vrícko, obec ležiacu pod mohutným vrchom Partizán, ktorej domy sú dnes využívané prevažne ako rekreačné chalupy. V strednej časti dediny pri nápise „hasiči“ treba odbočiť vpravo, do uličky, ktorá sa po niekoľkých desiatkach metrov mení na lesnú cestu. Začínam výraznejšie naberať výškové metre. Nespevnená cesta vedie striedavo cez lesy a lúky, rozprestierajúce sa medzi Vríckom a sedlom Huba. Z lúk sa ponúkajú prvé výhľady na dedinku dole, potom začína borovicová hora v masíve vrchu Dutá skala. Zvážnica je vcelku kvalitná a bez strmých úsekov. Dá sa zvládnuť aj na crossovom bicykli, hoci lepší je jednoznačne horský bicykel. Po jednej ostrej zákrute a niekoľkých stovkách metrov jazdy smerom nahor les opäť končí a dostávam sa do sedla Huba, ktoré som spomínal o pár riadkov vyššie. Sú odtiaľto pekné výhľady najmä na juh a východ, a aj toto miesto samotné môže byť vďačným cieľom pre menej zdatných cykloturistov.

Pokračujem ďalej. Pri pohľade na sever vidno dve lesné cesty, traverzujúce svahy nad záverom Suchej doliny. Treba ísť tou vľavo, ktorá ide viac „dohora“. Les striedajú rúbaniská, z ktorých sú výhľady do doliny a na Zniev. Hoci oblasť je poznačená intenzívnou ťažbou, zvážnica nie je rozbitá, lebo od času, kedy po nej prešiel posledný ťažný mechanizmus, ubehlo mnoho rokov. Plynulé mierne stúpanie ponad vyrúbané svahy, neskôr cez horu vedie na prevažne lúčnatý hrebeň Jankovej, ktorá je cieľom výjazdu. Za dobrého počasia sú odtiaľto krásne výhľady takmer na všetky strany. Na severe vidno Martinské hole a Krivánsku časť Malej Fatry; na východe Veľkú Fatru a hrebeň Nízkych Tatier; pri pohľade na juh je možné uvidieť Kremnické vrchy a Vtáčnik. Smerom na západ sa núka zaujímavý výhľad na vrchy Partizán, Reváň, a malofatranský Kľak s blízkymi Skalkami.

Čo sa týka cesty nadol, najjednoduchšie je pri zjazde využiť opísanú výstupovú trasu. Druhá možnosť je vydať sa po trávnatom hrebeni smerom na východ a po krátkom strmom klesaní zabočiť vpravo a zostupovať cez les. Tento úsek je na bicykli ťažko zjazdný, najmä pre popadané konáre. Preto je lepšie v záujme vlastnej bezpečnosti zosadnúť. Miestami je badateľná už takmer úplne zaniknutá lesná cesta, ktorá po pár sto metroch končí na čistine, kde stojí chata. Je tam niekoľko zvážnic. Najľahší spôsob, ako sa dostať dole, je ísť tou, ktorá smeruje na východ a chatu z južnej strany obchádza. Vedie dole do Suchej doliny. Cesta idúca od chaty na východ obchádza Kýčeru, prechádza cez severné svahy Jankovej a vyúsťuje do Slovianskej doliny, ktorou je možné sa dostať do Valče.

Poznámka: k článku som kvôli pestrosti pridal fotky z viacerých výjazdov, z rôznych ročných období. Vo faktoch je uvedený dátum, keď som túru išiel naposledy.