Búda Chatka Javorová

Pri prechode východnou časťou hrebeňa Oravskej Magury som prechádzal okolo bývalej poľovníckej chatky v lokalite Javorová. Je evidentne dlhšie nepoužívaná, ale v dobrom stave, takže môže okoloidúcim poslúžiť nielen ako núdzový úkryt pred nepriazňou počasia, ale aj na prenocovanie.

Oravská Magura: východne od sedla Príslop
975 m n. m.
celoročná bez hospodára
prameň pri chate
Dalšie info
komín je v zlom stave

Chatka sa nachádza na neveľkej zarastenej čistine pri križovatke viacerých lesných ciest. Pri postupe od sedla Príslop vojde turista po vystúpaní rozsiahlymi lúkami do smrekového lesa a po niekoľkých desiatkach metrov sa červená značka stáča doprava. Momentálne je na tom mieste informačná tabuľa umiestnená zrejme obcou Babín, takže lokalita sa nedá minúť. Od tabule je dobre viditeľná plechová strecha chatky. Z opačného smeru sa na miesto dostanete klesaním z rázcestia Javorová (prístup z Oravského Podzámku) asi za 10 až 15 minút.

- červená zo sedla Príslop, 0.50 h,
- modrá a červená z Oravského Podzámku, 2.05 h,
- zelená a červená z Lokce, 4.10 h,
- modrá a červená z Podbieľa, 4.00 h.

Drevený zrub má pôdorys asi 5 x 8 metrov, sedlová strecha je pokrytá vlnitým plechom v dobrom stave, čo sa nedá povedať o komíne. Vchádza sa z boku do predsiene, v ktorej sú vynesené stôl s lavicou. Doľava sa prechádza menšou miestnosťou (asi 5 x 2 m), kde vľavo je okno, nefunkčný sporák a rozpadajúce sa skrinky. Vpravo priestor vypĺňa poschodová posteľ s matracmi a spacákmi. V poslednej, najväčšej miestnosti (asi 5 x 4 m) s jedným oknom je len stôl, lavica a posteľ s matracmi. Interiér je obložený drevom, aj podlaha je drevená. Vzhľadom na rozsiahlosť priestorov by sa tu vyspalo aj 20 ľudí. Z predsiene sa dá cez sklápacie dvierka dostať na povalu, ktorá nie je vhodná na nocovanie.

Celé okolie je zarastené burinou. Latrínu som nezahliadol, hoci jej prítomnosť by sa dala očakávať. Vcelku výdatný prameň je zachytený rúrkou asi 40 m pod chatou.