Túra Skalná vyhliadka pri Banskej Bystrici

Väčšina bystričanov ani netuší, aké ľahko dostupné prírodné atrakcie majú rovno za humnami. Približne 7 km od centra mesta je časom zabudnuté rekreačné miestečko, známe ako Suchý Vrch. V okolí sú rekreačné "skvosty" doby minulej a niekoľko chát. Málokoto však vie, že práve v tejto lokalite sa nachádza turisticky atraktívne miesto - Skalná vyhliadka.

1 deň
leto – 2006
Kremnické vrchy
prameň Želiarec
bez
Auto, Bicykel, nohy
Okolie BB, Kremnické vrchy

Oblasť zaraďujem ešte do pohoria Kremnických vrchov, aj keď Suchý Vrch vlastne patrí už do širšej rekreačnej zóny mesta Banská Bystrica.

Popis oblasti

Toto ľahko dostupné miesto sústreďuje rekreačné "skvosty" doby minulej - konská farma (Pony Farma), niekoľko chát a dokonca občasne funkčný mini lyžiarsky vlek. Ak sa trochu pokukáme po okolí, naskytnú sa nám pekné výhľady na masív Krížnej a ako na dlani máme hlavný hrebeň Kremnických vrchov. Nás však zaujíma Skalná vyhliadka, ktorá je veľmi dômyselne ukrytá pred nepozorným turistom. Zážitok s výstupu na vyhliadku umocnia masívne skalné útvary, popri ktorých stúpame po drevených rebríkoch sťaby v slovenskom raji.

Asfaltový variant výšľapu

V prípade, ak vyrazíme z centra mesta, napojíme sa na asfaltovú cestu na Suchý vrch tesne za odbočkou na prímestskú časť Malachov. Tu zahliadneme aj zelenú značku a asi "300 ročný" pútač so šípkou a slabo viditeľným nápisom Suchý vrch. Odbočíme doľava a začíname svižnejšie stúpať. Míňame ešte obytné domy, neskôr aj haciendy a asfaltkou sa kľukatíme až ku konečnej stanici vleku na "Povstaleckej vatre", odkiaľ je veľmi dobre vidieť celé mesto a ak je dobrá viditeľnosť aj Nízke Tatry. Pokračujeme asfaltkou a asi po pol hodinke pozvoľného kráčania míňame prameň na mieste zvané Želiarec. Ešte 5-10 minút a po ľavoboku spozorujeme budovu Pony Farmy a veľmi často aj pasúce sa kone. Sme v lokalite Suchý vrch. Minieme rázcestník a cesta je ďalej na pár metrov veľmi strmá. Ak sme autom, po pravej strane je zaručene voľné parkovisko. Bikeri a trekeri pokračujú až kým po pravej strane neuvidia tabuľku, ktorá udáva smer a farbu značky smerujúcej ku Skalnej vyhliadke. Sledujeme značku a popri bývalej Chate na Suchom vrchu vojdeme do lesa, kde už obďaleč vidíme mohutnú skalnú stenu, ku ktorej sa nakoniec priblížime. Tu sú aj prvé rebríky, po ktorých za chvíľu vystúpime až na vrchol Skalnej vyhliadky (cca 840 m n.m). Ak je dobré počasie, je možné vidieť masív veľkofatranskej Krížnej, časť hlavného hrebeňa Kremnických vrchov.

Ide o jednosmerný okruh, čiže už nezostupujeme rebríkmi, ale lesom až prídeme opäť k bývalej Chate na Suchom vrchu, kde príjemná a nenáročná túra končí.

Zelený variant výšľapu

Ak nemáme náladu cestu k začiatku túry absolvovať po asfalte, vyhľadáme modrú značku. V prvom rade je potrebné nájsť Kyjevské námestie. Odtiaľ nás modrá vyvedie z betónovej džungle popri záhradkárskej osade a hrobe neznámeho vojaka až na Želiarec. Ten je nám už známy a pokračujeme rovnako ako pri asfaltovom variante až na Skalnú vyhliadku.

Oba varianty hodnotím ako veľmi nenáročnú oddychovú turistiku. Po asfaltke je pohodlný prístup k lokalite Suchý vrch aj autom (s výnimkou zimného obdobia). Osobne uprednostňujem bike, ktorým sa dá zo Suchého vrchu zísť do Banskej Bystrice najrýchlejšie.