Správa Obnovená značená trasa na Malý Kriváň

Medzi turistickú verejnosť už prenikla informácia, ktorá potešila milovníkov prírody nielen z Martina a okolia – Klubu sučianskych turistov sa podarilo presadiť obnovenie modrej turistickej značenej trasy zo Sučian na Malý Kriváň v Krivánskej časti Malej Fatry.

Prvá trasa vyznačená v roku 1930 viedla južnou rázsochou Malého Kriváňa do Sučian, ale začiatkom 70-tych rokov musela ustúpiť vojenskej strelnici, ktorú postavili nad Sučanmi (392 m) a Turanmi. Miestni obyvatelia však zvykli chodník využívať aj napriek zániku značky a vydupaný, jasne viditeľný chodník z Malého Kriváňa smerom k chate Vendovka zachránil pri nepriaznivom počasí nejedného turistu. Tešíme sa, že sa pohyb v tejto lokalite opäť zlegalizoval. Vďaka patrí sučianskym turistom a obci Sučany, ktorí spoločne vybavili všetky potrebné povolenia.

Zatiaľ je vyznačený úsek (stav ku koncu júla 2013) zo Sučianskej doliny na hlavný hrebeň Malej Fatry. Vyznačený zatiaľ nie je úsek Sučany, námestie – starý most cez Váh, kde čakajú turčianski značkári na dokončenie nového mosta ponad diaľnicu D1 (zatiaľ sa dá chodiť len po veľmi frekventovanej ceste 1. triedy alebo nelegálne po stavenisku diaľnice). Taktiež sa čaká na dokončenie rekonštrukcie námestia v Sučanoch, uviedol predseda komisie značenia Klubu slovenských turistov Turiec – Milan Stuchlý. Koncom júla osádzali značkárske kolíky a montovali tabuľky na rázcestníky (okrem námestia v Sučanoch) dobrovoľníci z Klubu sučianskych turistov.

Značka začína v Sučianskej doline kúsok od zákazu vjazdu, kde je možné aj nechať auto. Sem sa dá dostať asfaltkou cez miestnu časť Hrabiny (za Váhom). Od zákazovej značky prejdeme doprava cez potok a po pár desiatkach metrov zbadáme chodník odbáčajúci do svahu vľavo. Tu sú nakreslené nové modré značky. Chodník nás vedie hrebienkom ponad Sučiansku dolinu. Po čase prídeme na rúbanisko, z ktorého vidieť kúsok hrebeňa so Suchým a Bielymi skalami (dole v doline pod rúbaniskom je chata Koniarka). Po rúbanisku chodník chvíľu vedie hustou mladinou strmo hore, aby nás po chvíli vypľul na zvážnici, ktorá vedie z doliny. Tu sa dáme opäť vpravo a pokračujeme chvíľu zvážnicou na miesto zvané miestnymi Drgová (895 m). Ide o križovatku lesných ciest, odkiaľ pokračujeme strmo hore do lesa. Zaujímavosťou je, že kedysi sa zvykli čučoriedkoví zberači vyvážať autom až sem. Z Drgovej opäť strmo hore lesom, križujeme opäť zvážnicu a už stúpame čučoriedčím okolo starej maringotky (V3S-ka). To už sme pod Veľkou Kráľovou (1170 m). Ostáva nám posledný úsek pred chatou Vendovka (1350 m), ktorá slúži sučianskym turistom. Chata býva zamknutá, ale malá predsieň zvykne ostávať otvorená. Za chatou je prameň.

Od Vendovky Malý Kriváň (1671 m) vyzerá na dosah, avšak čaká nás stále cez 300 výškových metrov. Stúpame čučoriedčím a kosodrevinou miernym traverzom Meškalky v juhovýchodnom svahu. Tento úsek ešte vyznačený nie je (stav ku koncu júla 2013). Je potrebné sa držať smerom k Malému Kriváňu. Natrafíme na dobre vydupaný chodník, ktorý nás vyvedie až na vrchol. Osobne odhadujem čas výstupu na 3 hodiny. Dôležité je uviesť, že v hôľnom úseku trasy nad chatou Vendovka bude platiť sezónna uzávera od 1. marca do 15. júna, tak ako je tomu v Malej Fatre na Veľkom Rozsutci a v rokline Obšívanka.

Obnovená trasa je už dnes použiteľná, ak použijeme miestnu autobusovú zastávku "Sučany, psych. liečebňa", ležiaca severne od Váhu. Dokončenie stavebných prác na moste a námestí odhaduje šéf turčianskych značkárov, p. Stuchlý na jesenné mesiace (september/október). Slávnostné otvorenie trasy prebehlo 31. 8. 2013 výstupom na Malý Kriváň, ktorý organizovala obec Sučany a Klub sučianskych turistov. Z noviniek v regióne treba spomenúť ešte novú žltú značku z Ďurčinej na Úplaz v Lúčanskej časti Malej Fatry, nový chodník (žltá značka) k vodopádu v Došnej od chaty Havranovo vo Veľkej Fatre a pripravovaný chodník cez vodopády Mlynského (Pivovarského) potoka z Martina (Stráne) na Martinské hole, ktorého sprístupnenie (osadenie lávok, reťazí a mostíkov dobrovoľnými členmi Horskej služby) je v pláne na rok 2014.