Prístrešok na Ostrom vrchu

09.11.13
Po horách sa túlam od detstva. V tých časom sa veľmi ťažko zháňali informácie o stavbách, kde sa dalo ukryť či prenocovať. Boli sme odkázaní na vlastné poznatky, spomienky kamarátov alebo na zápisky a kroniky vandrákov, ktorý brázdili naše kopce pred nami. Mnohokrát sa mi stalo, moknúc v lese, nemal som ani potuchy o prístrešku či búde v okolí. A tak si viete predstaviť zlosť, keď som premočený a po prebdenej noci uzimený prišiel k takejto stavbe. Preto dnes, v čase internetu, pre čitateľov postupne opíšem niekoľko jednoduchých prístreškov v juhozápadnej časti Strážovských vrchov, v oblasti Ostrého vrchu.

Stavba altánku sa nachádza v juhozápadnej oblasti Strážovských vrchov, časť Trenčianska vrchovina, na vrchole Ostrého vrchu (767 m n. m.). Ten sa vypína nad obcami Soblahov a Trenčianske Mitice. Na vlastný vrchol s prístreškom vedie z rázc. pod Ostrým vrchom významová odbočka modrej značky. Tá sa začína v Trenčianskych Tepliciach a končí v blízkom stredisku, dnes, žiaľ, uzavretej a opustenej Chaty pod Ostrým vrchom. Z rázcestia pod Ostrým vrchom to na vrchol trvá asi 30 minút. Pomerne hustá sieť značených chodníkov v okolí dovoľuje prístup z viacerých miest a smerov.

Objekt a nocľah

Stavba objektu je jednoduchej drevenej konštrukcie, takmer štvorcového pôdorysu s rozmermi asi 3 x 3 metre. Zastrešená je pultovou strechou. Zo všetkých strán je voľne otvorená do terénu. Pod strechou sa nachádzajú dve lavice a stôl. Zem tvorí udupaná hlina. Aj keď prístrešok nie je primárne určený k prenocovaniu, traja turisti tu vcelku pohodlne môžu prečkať noc. Z toho jeden na stole, ktorý sa dá využiť aj ako pričňa a ďalší dvaja na podlahe. Použitie karimatky a spacieho vaku je samozrejmosťou. Prípadné pripevnenie celty alebo PVC fólie z náveternej strany zvýši komfort nocľahu. Vedľa prístreška sa nachádza pekne upravené ohnisko, ďalší stôl s lavicami a mohyla zakladateľa československého skautingu - A. B. Svojsíka.

Voda a okolie

Vodný zdroj sa v tesnej blízkosti nenachádza. Najbližší prameň - studničku nájdete na trase významovej odbočky značky, asi 300 metrov za rázc. pod Ostrým vrchom, na južnom okraji lúky, kde je vybudovaný ďalší prístrešok. V okolí sa nachádza ešte jeden prístrešok v sedle Lúčky. Okrem týchto stavieb sa pod Ostrým vrchom nachádza zrubová útulňa. Krásna príroda v okolí s mnohými tajomnými zákutiami očarí hádam každého vnímavého turistu, vandráka či tuláka...

Súvisiace odkazy

Obec Soblahov
Bývalá chata Pod Ostrým vrchom, dnes mimo prevádzky
Obec Trenčianske Mitice
Antonín Benjamín Svojsík

Prístrešok na Ostrom vrchu 17/11/13 21:26 2 príspevky

Útulňa Koliba Príslop Počas mojich fotograficko-turistických potuliek po Veľkej Fatre som sa dostal koncom minulého roka do sedla Príslop. Z predchádzajúcej túry po turčianskom hrebeni pohoria som vedel, že kúsok pod sedlom sa nachádza malý prístrešok, kde som vtedy spal. Dnes je situácia iná. 23/07/16 Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Túra Dravce – Gehuľa – Chata Vinná – Nižné Ružbachy Keď som sa v roku 2006 prvýkrát dozvedel, že sa plánuje zrušenie Vojenského obvodu Javorina v Levočských vrchoch, tajne som dúfal, že sa tam čoskoro vyberiem. Nakoniec bol vojenský obvod z rozhodnutia Vlády SR zrušený k 1. januáru 2011. O rok nato bolo vyznačených viacero nových turistických trás. Najdlhšia, vedúca naprieč pohorím, vznikla v roku 2012. Práve jej trasa ma dlho lákala, až som sa rozhodol, že si ju v máji 2016 konečne celú prejdem. 04/07/16 Anton Zahradník Levočské vrchy
Prístrešok Bochnicová vo Veľkej (Nolčovskej) doline Veľká Fatra je povestná množstvom miest, kde sa dá viac či menej pohodlne stráviť noc počas viacdňových potuliek. Na jednej túlačke po dolinách pohoria som sa dostal do Veľkej (Nolčovskej) doliny nad obcou Nolčovo. V jej hornej časti som natrafil na stavbu prístrešku, ktorý sa dá zaradiť do zoznamu miest vhodných na bivak v tejto časti horstva. 02/07/16 Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč

Túra Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok Najčastejším východiskom aj cieľom pre výstup na azda najkrajší výhľadový vrchol Liptova je Valaská Dubová. S Maťom sme si však povedali, že cez voľný deň tam bude isto príliš veľa ľudí a zvolili sme radšej dlhší variant so začiatkom na ružomberskej stanici a cieľom v Lúčkach, kde sa túra dá zakončiť v termálnom bazéne, pokiaľ bude dosť času. dnes Ľubomír Mäkký Veľká Fatra a Choč
Túra Štyri ročné obdobia za štyri dni Mesiac vopred dohodnutý termín na túru, ktorý vyhovuje naraz piatim ľuďom, a manželka ide na 2 týždne k mame - takú konšteláciu hviezd treba náležite využiť! Traja idú len na víkend a dvaja chceme pokračovať aj ďalšie dva dni, ak bude dobré počasie. Trasa padla na hlavný hrebeň a liptovskú vetvu Veľkej Fatry a pre zvyšných dvoch Ďumbierska časť Nízkych Tatier. včera Tomáš Antal Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +
Bivak Táborisko Rakaťa (Rakyta) V Národnom parku Slovenský kras je vyhlásených päť lokalít, kde možno legálne stanovať na základe návštevného poriadku. Na území Silickej planiny sú to tri miesta, no iba jedno je uprostred planiny. Ide o priestranstvo pri lesných chatách na Rakati (Rakyta), ktoré je ideálne na nocľah počas viacdňového prechodu pohorím. 24/09/16 Tomáš Trstenský Slovenský kras

Prístrešok na Ostrom vrchu 17/11/13 21:26 2 príspevky
    • Strážovské vrchy - JZ oblasť pohoria: na vrchole Ostrého vrchu
    • 3 osoby
    • Prameň- studnička sa nachádza 300 metrov za rázc. pod Ostrým vrchom smerom na vrchol, na južnom okraji lúky
    • Významová odbočka modrej značky z rázc. pod Ostrým vrchom (30 minút)
    • drevené sedenie, informačný panel, vrchol Ostrého vrchu je zalesnený a neposkytuje výhľad, GPS signál