Túra Výstup na Babiu horu

Územie Oravy patrí z hľadiska historického a geografického k najpopulárnejším regiónom Slovenska. Tvorí ho atraktívne prírodné prostredie, kde kontrast horskej a kotlinovej krajiny umocňuje vodná nádrž Orava. Svojim príspevkom, chcem priblížiť výstup na dominantu Oravy – Babiu horu.

1 deň
leto – 2006
Oravské Beskydy
Chata Slaná voda, pri Hviezdoslavovaej horárni, pod vrcholom pri zrube
možne je na chate Slaná voda, v Oravskej Polhore, my sme spali za horárňou
autobusom do Oravskej Polhory
VKÚ: 1:50 000 č. 102

Babia hora (1723) – vrchol a národná prírodná rezervácia, vyhlásená v roku 1974 s rozlohou 530 ha. Vyhlásili ju pre ochranu horských, subalpínskych a alpínskych spoločenstiev rastlinstva na flyšových pieskovcoch. V závislosti od nadmorskej výšky sa tu vytvorili pralesovité jarabinové smrečiny, subalpínsky stupeň kosodreviny a vysokohorské lúky s pestrou flórou a faunou. Patrí medzi jednu z najstarších prírodných rezervácií a hraničí s poľským Babiogorským Parkom Narodowym.

Našu trasu sme absolvovali z dediny Oravská Polhora. Na cestách sme už boli celý týždeň a výstupom na Babiu horu sme ukončili našu akciu. Ešte večer sme sa presunuli po asfaltke k chate Slaná voda, kde sme si na blízkej lúke rozložili stan. Kedysi tam bol minerálny prameň, dnes po ňom nie je ani stopy. Voda sa dá nabrať v chate. Ráno sme vstali do krásneho počasia a po raňajkách sme sa vydali na cestu. Celý výstup od chaty trvá tri aj štvrť hodiny a v podstate od Hviezdoslavovej horárne sa stále stúpa.

Od chaty vedie turistická značka spolu s náučným chodníkom cez Hviezdoslavovu alej. Je to chránený areál so smrekovými solitérmi rastúcimi na flyši. Pomenovaná bola na počesť P. O. Hviezdoslava, ktorý tu pôsobil. Nemám na ňu však nejaké pekné spomienky. V čase nášho prechodu týmto úsekom tu prebiehala ťažba a všetko bolo rozbahnené od traktorov. Na konci aleje už v peknom prostredí sa nachádza Hviezdoslavova horáreň. V tomto kraji čerpal Hviezdoslav námety pre svoje dielo, Hájnikova žena. V horárni je umiestnená expozícia ohľadom tohto diela. V blízkosti sa ešte nachádza pamätný dom Mila Urbana. Z blízkeho prameňa sa dá doplniť voda. Treba byť však trpezlivý, prameň má nesmierne slabú výdatnosť. Trasa ďalej pokračuje už lesnatým terénom. Tu sa začína nekonečné stúpanie. Počas cesty nás sprevádzajú informačné tabule ohľadom náučného chodníka, ktorý vedie až na vrchol Babej hory. Postupne dochádzame do pásma kosodreviny, čo nám dáva znamenie, že nie sme ďaleko od vytúženého vrcholu. Už neďaleko vrcholu sa nachádzajú drevené zruby http://hiking.sk/hk/ar/206/zruby_na_babej_hore.html, v ktorých je možné núdzovo prespať. Predposledný zrub je v najlepšom stave a nachádza sa pri ňom aj prameň. Prameň je dostatočné výdatný. Za zmienku stojí aj krásny výhľad na okolitú oravskú prírodu.

O chvíľku nás začínajú sprevádzať hraničné stĺpiky, ktoré nás privádzajú až na samotný vrchol. Nato, že sme počas samotného výstupu stretli minimum turistov, hore sa to hemžilo množstvom ľudí. Prevažne to však boli Poliaci. Na vrchole sa nachádza pamätná tabuľa k výstupu pápeža Jana Pavla II., ktorý tiež navštívil tento krásny kopec. Čo ma však zarazilo, na vrchole sme nenašli slovenské rázcestníky. Ak vystihnete na vrchole krásne počasie, je to nezabudnuteľný pohľad. Otvorí sa vám krásna panoráma Tatier a celého okolia. My sme však Tatry videli len minimálne, bola slabá viditeľnosť.

Z vrcholu sa dá ďalej pokračovať na Malú Babiu horu a odtiaľ späť do Oravskej Polhory alebo pokračovať až na Pilsko, poprípade zostúpiť na poľskú stranu. My sme dole zostúpili po tej istej trase a rozložili sme sa pri Hviezdoslavovej horárni. Odporúčam tento výstup každému, kto sa zatúla na Oravu. Je síce časovo a prevýšením trošku náročnejší výstup, ale výhľad z vrcholu stojí zato.