Reportáž Oficiálne otvorenie Chaty pod Rysmi

Od roku 2010 bola Chata pod Rysmi v generálnej rekonštrukcii a hoci počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny slúžila verejnosti, jej oficiálne slávnostné otvorenie sa konalo včera, 25. 9. 2013. Takúto udalosť som si nemohol nechať ujsť a tak som sa na jednu z najobľúbenejších slovenských turistických chát vybral. Hoci ráz počasia počas uplynulých dní bol značne nepriaznivý, v tento deň bolo počasie ukážkové a s ochutnávkou zimných podmienok.

Výstup na chatu

Ráno odchádzam zo Smokovca prvou TEŽ-kou ešte za tmy. Na zastávke Popradské pleso je tesne po svitaní a mrazivým ránom sa vydávam asfaltkou smerom na Popradské pleso. Na prvom mostíku cez zárodok rieky Poprad názorne zisťujem, že je zľadovatelý, hádžem papuľu. Poučený, že dnes to nebude jesenná prechádzka, postupujem ďalej. O chvíľu som vo voňavom lese a vychutnávam každý krok. Vtom za mnou auto. Inštinktívne zdvíham palec a auto ma zvezie k horskému hotelu. Šetrím cenný čas a tak o siedmej ťapkám Mengusovskou dolinou, vrcholky štítov osvetľuje ranné slnko - v smere mojej cesty prvé lúče zachytáva Volia veža. Približne v polovici výšľapu od rázc. nad Žabím potokom na Žabie plesá je chodník pokrytý takmer súvislou glazúrou. Postupne sa pridáva poprašok snehu, ktorý na "Žabákoch" vystrieda súvislá vrstva snehu so zľadovatelým podkladom. Trekové paličky prídu vhod a v prechode prahu do Dolinky pod Váhou oceňujem každý centimeter reťaze i každú kramľu. Skala je totiž kompletne pokrytá ľadom a mačky samozrejme oddychujú doma. Pri troške opatrnosti sa to dá a pred deviatou prechádzam vstupnou bránou do Slobodného kráľovstva Rysy.

Na chate funkcionári Klubu slovenských turistov (KST) škrabú zemiaky na guľáš. Pripravujú ocenenia pre všetkých, čo finančne, vecne alebo dobrovoľnícky prispeli pri rekonštrukcii chaty. Dávam si čaj, relaxujem. O polhodinu mi je však dlho a tak zostávajúci čas využívam na výstup na Rysy, však otvorenie má začať až po 11-tej. Výšľap do Váhy je rýdzo zimná záležitosť v príjemnom mäkkom snehu. Pokračovanie na Rysy je tiež v pohode, avšak v mieste, kde sa chodník prehupne cez hrebienok a ide do západného traverzu, je terén tak zľadovatelý, že to radšej otáčam nazad na chatu.

Slávnostné otvorenie

Na chate sa zbierajú ľudia. Všade vidieť známe tváre – napr. Pavol Majko (riaditeľ Správy TANAP-u), Marián Šturcel (ŠL TANAP-u), bývalý minister financií Ivan Mikloš, Peter Perhala (predseda KST), Igor Koller (predseda Slovenského horolezeckého spolku JAMES) a ďalší poprední členovia oboch spolkov. Všetci sú pripravení na slávnostné otvorenie, avšak chýba chatár Viktor. Tesne pred dvanástou slávnostne prichádza aj s prominentným nákladom – nesie basu pre muzikantov. Tí sa následne pripravia a živým vystúpením začínajú. Igor Koller prítomným zhrnie celú históriu rekonštrukcie od lavíny v roku 2000, cez byrokratické prípravné práce, nezhody vlastníkov až po samotnú rekonštrukciu, ktorá začala v roku 2010 a de-jure sa ukončí v najbližších dňoch kolaudáciou. Upresňuje finančné záležitosti, peripetie všetkého druhu a ďakuje zúčastneným. Pár slov potom pridá Peter Perhala za KST a slávnostne sa prestrihne páska. Všetci zúčastnení si slávnostne pripijú horcom a chatár Viktor Beránek rozkrojí chlieb upečený pre túto príležitosť v chatovej kachľovej peci. Kúsky chleba sú rozposlané všetkým prítomným.

Po chlebovom občerstvení predsedovia odovzdávajú menovite ocenenia tým, čo najviac pomohli. Ako prvý ocenenie dostáva Ivan Mikloš, za ktorého ministrovania bola vlastníkom udelená štátna dotácia na rekonštrukciu vo výške takmer 8 miliónov korún (cca 260 000 eur). Nasledujú poprední funkcionári oboch spolkov, dodávatelia, sponzori a na záver chatár Viktor, ktorému je chata symbolicky odovzdaná.

V chate ďalej prebieha oslava s guľášom, pivkom, horcom a zábava pri živej muzike trvá dlho do noci.

Ďalšie články o Chate pod Rysmi

Generálna rekonštrukcia Chaty pod Rysmi
Chata pod Rysmi zrekonštruovaná

Pozn. redakcie: rozsiahly článok o priebehu a výsledku rekonštrukcie chaty pripravujeme