Ferrata

Ferrata HZS z Martina na Martinské hole

11.10.13
Tento rok sa Martinské hole zaradili do zoznamu hôr, kde sa dá na výstup použiť zaistený turistický chodník, tu konkrétne s názvom "ferrata HZS". Dňa 7. 9. 2013 bola ferrata s dvomi variantmi obtiažnosti výstupu, kopírujúca Pivovarský potok, oficiálne otvorená. Ľahší variant má obtiažnosť B, ťažší je za C.

Martin, Stráne – Malý Pivovarský potok – Pivovarský potok (ferrata) – Bazová – Martinské hole, chaty – Hodinovka – Martin, Stráne

Ferrata má názov "Ferrata Horskej záchrannej služby" a v súčasnom stave má vybudovanú hornú časť. Podľa informácií zo stránok HZS je v pláne na budúci rok dobudovať aj druhú, spodnú časť tak, aby chodník tvoril jednu líniu a začínal pri zastávke MHD na Stráňach. Ferrata je jednosmerná a zasadená do kaňonu Pivovarského potoka, v súčasnosti začína chodníkom vo výške 800 m. Na začiatok chodníka sa dá v týchto dňoch dostať z autobusovej zastávky Martin (Stráne), po žltej značke smerom na "Hodinovku" (k delu). Zo žltého chodníka je potrebné odbočiť v tomto mieste, je to ostrá pravotočivá zákruta, kde rovno pokračuje tiež lesná cesta. Šípka ukazujúca správny smer je dočasne umiestnená na strome, pri žltej značke na pravej strane chodníka.

Aktualizácia: Od 21.6.2014 bola otvorená už aj spodná časť prístupového náučného chodníka, viac informácii po kliknutí na tento odkaz.

Tu pokračujeme ďalej lesnou cestou smerom k Malému Pivovarskému potoku, ten križujeme a pokračujeme smerom k stĺpom bývalej (momentálne demontovanej) lanovky na Martinské hole, ktoré sú viditeľné v pozadí. Lesná cesta pokračuje až k Pivovarskému potoku, kde plynule prejde do chodníka, ten začína vo výške 800 m. Pokračujeme ďalej až do výšky 930 m, kde začínajú prvé technické pomôcky a drevený rebrík. Za rebríkom je krátky úsek (posledné vhodné miesto na založenie ferratového výstroja) a začína istená časť. Istenie ferratovým setom je odporúčané aj na ozname od HZS a hlavne v časti s C obtiažnosťou je vhodné. Spodná časť ferraty je na úrovni obtiažnosti B (hodnotené na úrovni ferrát v Rakúsku). Trasa prechádza prevažne po ľavej strane Pivovarského potoka, traverzom po skalných stienkach, jedným rebríkom a miestami, kde sú pridané železné stúpačky. Pokračujeme do výšky 1130 m, kde sa ferrata rozdeľuje na dva varianty. V tomto mieste sú dve drevené lavičky na prípadný oddych.

Ľahší variant pokračuje priamo ďalej, má obtiažnosť B, ale v čase, keď som ferratou išiel, bola prevažne namrznutá, skaly obalené priesvitnou ľadovou vrstvou, presne v miestach, kde chodník pokračoval hore alebo tiež pod isteniami. Takže chodník síce za normálnych okolností ľahšej verzie, v tomto okamihu bol však ťažší, ako jeho C verzia, hlavne na pozornosť, kam stúpiť. Tu som si neplánovane okúpal ľavú nohu, keď sa šmykla na jednej skalke, ako som obchádzal namrznuté úseky.

Ťažší variant C pokračuje z odpočívadla vo výške 1130 m doprava. Je síce ťažší, ale výrazne krajší a dlhší. Prechádza okolo väčšieho vodopádu a pár menších "riav" na potoku. Zaistené úseky na tejto časti sú asi dvakrát tak dlhé, ako v jej ľahšej obmene a celkovo C-čko poskytuje viac zaujímavých miest, je slnečnejšie a suchšie.

Obe trasy sa stretnú vo výške 1250 m, kde sa z variantu C dostaneme zatiaľ podľa červených šípok na stromoch, miestami blatistým chodníkom. Pokračujeme starou lesnou cestou, ktorá prejde do chodníka, kolmo smerom na hrebeň Martinských holí, kde sa napojí na modrú značku po asi 10 - 15 min chôdze. Po modrej značke sa ľahko dostaneme k chatám na Martinských holiach, kde je možné výstup predĺžiť, napríklad na Krížavu, Veľkú lúku alebo Veterné, ktoré sú pomerne blízko. Návrat z ferraty je od chát na Martinských holiach po žltej značke, popri Hodinovke (kanón) až na zastávku Martin, Stráne, kde sme túru začínali.

Chodník je otvorený:
- od 1.6. do 14.9.
- od 1.11. do 14.4.

Pozn. redakcie:
Keďže k ferrate už existuje diskusia, pripojili sme ju k článku, aby mohla neprerušene pokračovať.

Ferrata HZS z Martina na Martinské hole 21/09/16 12:21 563 príspevkov

Lezenie Jarný výstup na Gerlachovský štít Je skoro ráno a pomaly sa začína pre niekoho bežný deň. Všade vládne pokoj a väčšina ľudí ešte spí alebo sa im trochu sníva, že čoskoro idú do práce alebo školy. My s parťákom práve prichádzame do Tatier a parkujeme auto vo Vyšných Hágoch. Začíname nie bežný, ale špeciálny deň, jarný výstup na Gerlachovský štít. Tatry nás vítajú jasnou oblohou a nikde ani stopa po včerajších búrkach. No necháme sa prekvapiť, čím nás aj ony prekvapia pri začatí našej tatranskej lezeckej sezóny. 13/06/16 Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry
Túra Ötztalské Alpy – hrebeňová prechádzka na Venet Bolo horúce leto a začínala sa naša alpská dovolenka. Po dlhej ceste v horúcom počasí striedanom búrkami, sme po pár prestávkach dorazili do Tirolska, do mestečka Zams. Ako prvú túru po dlhej ceste, sme nasledujúci deň hľadali niečo oddychové. Vybrali sme nakoniec nenáročnú túru po hrebeni od hornej stanice lanovky Venetbahn cez Glanderspitze až na Kreuzjoch. 03/05/16 Michal Mikuláš Svet
Lezenie Výstup na Ostrý štít V doline vládne hlboké ticho, slnko pomaly vstáva a prvé lúče začínajú zohrievať aj tak dosť teplé tatranské skaly. Pomaly kráčame chodníkom, kde-tu počuť len zahrkotať skalu. Pri Sivom plese na nás zvedavo pozerá kamzík, asi nám prišiel popriať dobré ráno. Pomaly sa blížime pod stenu, nástup na dnešnú lezeckú cestu, na Ostrý štít. V minulosti bol dlho považovaný za nedobytný a dosiahnutý až ako jeden z posledných tatranských štítov. 28/09/15 Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry

Túra Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok Najčastejším východiskom aj cieľom pre výstup na azda najkrajší výhľadový vrchol Liptova je Valaská Dubová. S Maťom sme si však povedali, že cez voľný deň tam bude isto príliš veľa ľudí a zvolili sme radšej dlhší variant so začiatkom na ružomberskej stanici a cieľom v Lúčkach, kde sa túra dá zakončiť v termálnom bazéne, pokiaľ bude dosť času. dnes Ľubomír Mäkký Veľká Fatra a Choč
Túra Štyri ročné obdobia za štyri dni Mesiac vopred dohodnutý termín na túru, ktorý vyhovuje naraz piatim ľuďom, a manželka ide na 2 týždne k mame - takú konšteláciu hviezd treba náležite využiť! Traja idú len na víkend a dvaja chceme pokračovať aj ďalšie dva dni, ak bude dobré počasie. Trasa padla na hlavný hrebeň a liptovskú vetvu Veľkej Fatry a pre zvyšných dvoch Ďumbierska časť Nízkych Tatier. včera Tomáš Antal Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +
Bivak Táborisko Rakaťa (Rakyta) V Národnom parku Slovenský kras je vyhlásených päť lokalít, kde možno legálne stanovať na základe návštevného poriadku. Na území Silickej planiny sú to tri miesta, no iba jedno je uprostred planiny. Ide o priestranstvo pri lesných chatách na Rakati (Rakyta), ktoré je ideálne na nocľah počas viacdňového prechodu pohorím. 24/09/16 Tomáš Trstenský Slovenský kras

Ferrata HZS z Martina na Martinské hole 21/09/16 12:21 563 príspevkov
    • Malá Fatra - Lúčanská Fatra - Martinské hole
    • leto
    • 14.09.2013
    • Chaty na Martinských holiach
    • Martin (vlak, bus) - Stráne (parkovanie pri starom horskom hoteli, MHD č 40, 41, 42)