Recenzia Peter Petras – Na chodníku chodník

Alebo „Rozprávanie starého nosiča“, čím pokračuje nadpis a celú knihu aj výstižne charakterizuje. Autor čitateľovi približuje svoju nosičskú a chatársku púť vo Vysokých Tatrách. Dozvieme sa dobové a aj súčasné príhody z prostredia horských nosičov doplnené fotografiami.

Výrobca
Autor: Peter Petras
Materiály
tvrdá väzba, hladký a lesklý papier
Hmotnosť
347 g
Páči sa mi
rozprávačský spôsob napísania a rozmanitosť skladby príbehov
Infocena
8,- €
Obchody
Rainerova chata vo Vysokých Tatrách

V roku 2012 počas Horalfestu som sa zúčastnil posedenia s Petrom Petrasom v Rainerovej útulni. V kruhu účastníkov a organizátorov sme si pri symbolickom kalíšku vypočuli zopár príhod a vtedy mi bolo jasné, že kniha z rozprávania by bola jedinečným dielom. Potešilo ma, keď som sa dozvedel, že na Dňoch Rainerovej útulne v roku 2013 sa krstilo knižné vydanie rozprávania. Začal som knihu hľadať v bežných internetových obchodoch, ale nenašiel som ho. Preto, keď sme sa posledný októbrový deň vracali zo Zbojníckej chaty, sme išli priamo k útulni, k prameňu, kde nás čakala. Trošku sme tŕpli, či tam bude aj chatár a získame autogram, ale obavy boli zbytočné. Potešilo nás, že vynesené knihy sú aj s podpisom. Ale vráťme sa ku knihe.

Forma

Stredný formát knihy 21 x 15,5 cm.
Autor textov: Peter Petras.
Autori fotografií: Pavol Lihoťan, osobné archívy Petra Petrasa a Mikuláša Argalácsa.
Grafický návrh: Mikuláš Argalács.
Tlač: Tlačiareň Kežmarok GG.
Počet strán: 104.
Papier: hladký a lesklý.
Cena: 8,- €.

Obsah

Z diela sa dozvieme, aké boli autorove nosičské začiatky. Ponoríme sa do obdobia, keď vynášal na Chatu kapitána Nálepku (terajšia Zamkovského chata) a Téryho chatu, do čias, keď ešte fungovala Chata Kamzík. Príbehy, odohrávajúce sa v horách, bývajú častokrát dramatické, a tak aj rozprávanie sa tejto témy dotýka. Zistíme, ako sa dodrží sľub, aké sú rekordné vynášky alebo preteky. Kniha je okorenená veselými spomienkami na tatranský život mladých ľudí v 60-tych až 70-tych rokoch. Dozvieme sa o znovuzrodení Rainerovej útulne.

Dúfam, že veľa neprezradím ak nahliadneme do jej obsahu.

Úvod
Japonský obed, česká večera
Janove nové vibramy
Nosič

Knihu môžem odporučiť všetkým návštevníkom našich hôr, kde sa stretávajú s nosičskou namáhavou prácou, poslaním. Porozumejú, aké je ťažké napríklad odzdraviť pri stúpaní k ďalšiemu štandu. Alebo prečo chatár ku koncu dlhého dňa bez úsmevu odpovedá na notoricky sa opakujúce rovnaké otázky.
Kniha je útla, ale ako vidieť, má široký záber. Myslím, že každý si tam nájde odpovede na otázky z príťažlivého prostredia horských nosičov, ale aj na svoje osobné.

Kladne hodnotím rozprávačský spôsob napísania a rozmanitosť skladby príbehov. Hmotnosťou a dobrou kvalitou väzby je vhodná na nosenie v ruksaku pre krátenie si času, napríklad pri cestovaní.