Salaš pod Kýškami

19.06.06 Počas prechodu hlavným hrebeňom Veľkej Fatry sa dá kvôli nocľahu odbočiť z Ploskej na chatu pod Borišovom alebo niektorý zo salašov v jej okolí. Kto si nechce zachádzať, môže pokračovať po červenej smerom na Ostredok a využiť salaš pod Kýškami.

Koliba sa nachádza priamo pri žltej turistickej značke schádzajúcej z rázcestia pod Kýškami do Vyšnej Revúcej. Jasne ju vidno už zdiaľky pri zostupr z Ploskej naľavo asi 60 m od rázcestia. Z opačného smeru salaš nevidno, treba po zostupe z Kýšok prejsť kúsok po žltej.

Zrubová stavba má z jednej strany plechovú, z druhej šindľovú strechu. Steny sú utesnené a zvnútra obité doskami - prefukovať by nemalo. Dverami sa vojde do jediného priestoru bez okien s podlahou z udupanej hliny. Popri čelnej stene je široká pričňa na spanie, pozdĺž bočnej užšia (ale rozpadávajúca sa). Na opačnej strane stôl a kovová piecka (vyzerá funkčná).

Voda je zachytená poniže salaša v dolinke hadicou z prameňa a napĺňa aj napájadlá pre zvieratá. Latrína nie je, pred kolibou je ohnisko. Asi 300 m smerom pod Ploskú sa nachádza maringotka zrejme obývaná pastiermi. V čase mojej návštevy nebolo vidno ľudí, len zopár psov bolo uviazaných okolo nej, takže som ju nebol skúmať.

Zdieľaj:
Reakcie
Salaš pod Kýškami 07/09/14 17:16 11 príspevkov

Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Recenzia Devold Energy – merino tričko pre aktívne športy Pred pár týždňami ku mne zavítal poštár a doniesol mi na testovanie dve vlnené tričká značky Devold. Ide o novinky z kolekcie 2016. Prvé tričko je model Energy. Je to tričko s krátkym rukávom, ktoré je určené pre aktívne športy ako je beh, cyklistika, lezenie, vysokohorská turistika, skialpinizmus a pod. V nasledujúcich riadkoch vám preto najprv predstavím tento model a neskôr sa podelím aj o skúsenosti z používania. dnes Pavol Hreha Oblečenie
Pozvánka Brigáda 14. - 18. 9. 2016 v Nízkych Tatrách Potúlali sme sa po nízkotatranských chodníkoch hľadajúc zle priechodné úseky, popýtali sme sa kamarátov a známych, pospomínali na minulé roky. A veru nebolo treba veľa chodiť a pátrať. Akoby sa kosodrevina na nás tešila a ešte veselšie rástla. Aj nedorobkov z minulých rokov pár ostalo, tento rok sa "stihlky" trasú nedočkavosťou. A my sa o to viac tešíme na každého z vás. včera Stanislava Vrbická Iné
Extra Potulky po Drakulových stopách v Rumunsku Rumunsko je krajina, ktorá bola pre našinca dlhé roky jednou veľkou neznámou. Niežeby nám stálo niečo v ceste do tohto kúta zeme, ale akosi sa s pojmom Rumunsko spájalo čosi negatívne, neprebádané, nebezpečné, ba dokonca zaostalé. Rumunsko si prešlo vo svojej histórii dosť hektickými obdobiami, avšak to nič neubralo na jeho nádhernej prírode, zachovalých kultúrnych pamiatkach, krásnom čiernomorskom pobreží, svojskou históriou, z ktorej vzišli aj rôzne démonické postavy. včera Milan Války Reportáže