Salaš pod Kýškami

19.06.06 Počas prechodu hlavným hrebeňom Veľkej Fatry sa dá kvôli nocľahu odbočiť z Ploskej na chatu pod Borišovom alebo niektorý zo salašov v jej okolí. Kto si nechce zachádzať, môže pokračovať po červenej smerom na Ostredok a využiť salaš pod Kýškami.

Koliba sa nachádza priamo pri žltej turistickej značke schádzajúcej z rázcestia pod Kýškami do Vyšnej Revúcej. Jasne ju vidno už zdiaľky pri zostupr z Ploskej naľavo asi 60 m od rázcestia. Z opačného smeru salaš nevidno, treba po zostupe z Kýšok prejsť kúsok po žltej.

Zrubová stavba má z jednej strany plechovú, z druhej šindľovú strechu. Steny sú utesnené a zvnútra obité doskami - prefukovať by nemalo. Dverami sa vojde do jediného priestoru bez okien s podlahou z udupanej hliny. Popri čelnej stene je široká pričňa na spanie, pozdĺž bočnej užšia (ale rozpadávajúca sa). Na opačnej strane stôl a kovová piecka (vyzerá funkčná).

Voda je zachytená poniže salaša v dolinke hadicou z prameňa a napĺňa aj napájadlá pre zvieratá. Latrína nie je, pred kolibou je ohnisko. Asi 300 m smerom pod Ploskú sa nachádza maringotka zrejme obývaná pastiermi. V čase mojej návštevy nebolo vidno ľudí, len zopár psov bolo uviazaných okolo nej, takže som ju nebol skúmať.

Zdieľaj:
Reakcie
Salaš pod Kýškami 07/09/14 17:16 11 príspevkov

Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. dnes Michal Bukvai Pohronský Inovec
Prístrešok Poľovnícka chata Hladina Počas putovania Pohronským Inovcom po trase Rudnej magistrály zo Zlatých Moraviec smerom na Veľký Inovec som v cípe Obyckých lúk pod Benátom prechádzal okolo poľovníckej chaty a prístreška. Predsienka chaty a prístrešok sa dajú použiť na úkryt či nocľah. 20/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec
Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Lezenie Ihla v Patrii Človeku v pamäti utkvie z detstva niekedy iba pár momentov, no na tie je prakticky nemožné zabudnúť. Pamätám sa, keď som bol ešte ako dieťa po túre a odpočívali sme na Popradskom plese, kde som si šiel za okienko recepcie kúpiť nejaký suvenír. Do očí mi udrela pohľadnica dvoch horolezcov na uzučkej ihle. Bol to pre mňa nesmierny šok, že taký bizarný útvar existuje, nieto ešte, že sa naň podarí niekomu dostať. Roky som si nosil v pamäti tento obraz a teraz, ráno v aute smerujúcom do Tatier, si uvedomujem, že čoskoro sa daná pohľadnica stane realitou aj z môjho pohľadu. včera Michal Bašo Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Kniha Z Devína na Duklu Cesta hrdinov SNP. Legendárna turistická magistrála, ktorej značka sa tiahne ako nekonečná červená stuha naprieč Slovenskom, naberá na popularite. Knižná novinka z vydavateľstva DAJAMA od autorskej dvojice Milan Lackovič a Juraj Tevec podrobne mapuje jej trasu. Stane sa útla knižka neodmysliteľným bedekrom turistov, putujúcich po našej najdlhšej turistickej trase? 25/08/16 Michal Sim Mapy a knihy