Extra Rozhľadňa Drahy na Slovácku

Na moravsko-slovenskom pomedzí vyrástlo v poslednom období niekoľko rozhľadní. Zväčša je to v rámci programu EÚ o prihraničnej spolupráci. Umiestnenie rozhľadní je niekedy dosť nešťastné a ich poloha núti človeka často sa zamyslieť nad tým, či by sa za sumu prestavanú za rozhľadne, ktoré takmer ničomu neslúžia, nedali postaviť zmysluplnejšie objekty, ktoré by slúžili turistom oveľa viac a lepšie.

Autom

Zo slovenskej strany treba ísť po štátnej ceste č. 499 od Myjavy alebo od Vrboviec, približne 3 kilometre za štátnou hranicou (cestný priechod Vrbovce/Veľká nad Veličkou) sa nachádza rozhľadňa.

Vlakom

Do železničnej stanice Javorník nad Veličkou-zastávka, po cca 100 metroch po železničnej trati č. 121 smer Slovensko a tam, kde križuje trať nadjazd, treba vystúpiť hore na polia a rozhľadňu máte takmer pred sebou.

Rozhľadňa či odpočívadlo pre motoristov?

Nad obcou Javorník, kúsok od Veľkej nad Veličkou sa pri hlavnej štátnej ceste č. 71 nachádza rozhľadňa Drahy. Rozhľadňa je umiestnená iba nejakých 50 m od cesty. Nachádza sa pri nej parkovisko a drevený prístrešok pre posedenie, odpočinok a občerstvenie sa na ceste. Rozhľadňa má 106 schodov a výšku asi 20 metrov. Ide o celodrevenú stavbu ukotvenú v každom rohu štyrmi oceľovými lanami. Bohužiaľ, cez lokalitu neprechádza žiadna turistická značená cesta, a tak má asi slúžiť iba mototuristom. Na rozhľadni som sa bol pozrieť v nedeľu 26. januára 2013. Hoci bolo slnečné a mrazivé počasie, hory boli "zaparené" a výhľady zahmlené. A tak som hlavné heslo „Pozrime sa cez hranice z výšky“ nemohol úplne uplatniť. Myslel som si, že uvidím aspoň stožiar vysielača na Veľkej Javorine (970 m n. m.) v Bielych Karpatoch, ale blízky kopec Hradisko (636 m n. m.) asi aj pri dobrej viditeľnosti blokuje výhľad tým smerom.

Tip na návštevu veterného mlyna

Návštevu rozhľadne je možné spojiť s návštevou historického Kuželovského veterného mlyna (Kuželovský větrák). Len sa treba vrátiť opäť nad železničnú trať a pokračovať poľnou cestou k lesíku, kde natrafíte na zelenú značku, ktorá vás dovedie k peknému starému veternému mlynu (2 km). Tu môžete absolvovať prehliadku mlyna a vybavenie starej chalupy. Prehliadky sú len cez víkendy a sviatky od apríla do októbra. Škoda, že rozhľadňa nie je spojená značkovanou trasou s mlynom.