Búda Bývalá koliba v Ždiarskom sedle

Starý opustený salaš v Ždiarskom sedle medzi Veľkou Vápenicou a Kráľovou hoľou, nachádzajúci sa na hlavnom hrebeni Nízkych Tatier. Koliba poskytuje možnosť núdzového bivakovania v letnom období. Upozorňujem, že priestor Ždiarskeho sedla Správa NAPANT-u nevyhradila na táborenie.

Kráľovohoľské Nízke Tatry, južne od rázcestníka v Ždiarskom sedle
Zrušené od
novembra 2014

Čo ak?

Najbližším oficiálnym miestom na táborenie a stanovanie je lokalita Andrejcová s rekonštruovanou turistickou útulňou. Kolibu v Ždiarskom sedle môžete využiť jedine v prípade, že útulňa Andrejcová bude za nepriaznivého počasia úplne obsadená. Bývalý ždiarsky salaš ponúka iba prístrešie. Dosková strecha je prekrytá smolovým papierom. Úložný priestor pre bivakujúcich sa nachádza v štíte strechy. Odhadovaná kapacita podkrovia je 10 turistov s vlastným spacím vakom a izolačnou podložkou. Do štítovej časti vedie drevený rebrík. Prízemné priestory koliby pre nocľah nie sú vhodné. Zrubová konštrukcia salaša je bez špárovania, ktorou intenzívne prúdi vzduch. Krivú podlahu koliby tvorí udupaná hlina. Bývalému salašu chýbajú okná i dvere. Koliba nie je vybavená sedením ani stolom.

Ždiarske sedlo

Drevenica sa nachádza v lúčnom priestore sedla medzi vrcholmi Andrejcová a Bartková. Poľanu ohraničuje porast kosodreviny a smrekovej hory. Objekt stojí v južnom cípe lúky na okraji lesa. Od nízkotatranskej hrebeňovej magistrály (Cesta hrdinov SNP, E8) vedie k bývalému salašu zreteľný chodník. Stavba je viditeľná od turistického rázcestníka priamo v sedle. Kedysi hojne využívaný peší prechod cez Ždiarske sedlo z Pohorelej do Liptovskej Tepličky vyznačený modrou značkou je dnes zrušený. Bývalý úsek modrej značky, ktorý traverzoval južný svah Andrejcovej medzi Ždiarskym sedlom a rázcestím Pod úplazíkom je vedený od útulne Andrejcová namiesto pôvodnej žltej značky. Kvôli polámanému lesnému porastu je takisto zrušená časť modrej značky medzi Ždiarskym sedlom a horárňou Staníkovo v Ždiarskej doline. Nová trasa je vedená dnom Ždiarskej doliny od hájovne Staníkovo cez rázcestie Budnárka (Pod Košariskami). Údolný úsek Staníkovo - Budnárka kopíruje časť premaľovanej trasy žltej značky na Panskú hoľu. Avšak t. č. v teréne chýbajú nové smerovky na turistických rázcestníkoch, pokým sa neukončí ťažba kalamitného dreva.

Prameň

Pitná voda sa nachádza neďaleko bývalého salaša na trase bývalej modrej značky smer rázcestie Pod úplazíkom. Päť minút vzdialený prameň vyviera v juhozápadnej stráni na okraji smrekovej hory.

Z horehronskej obce Pohorelá (bus, vlak) cez rázcestie Pod úplazíkom (modrá) a útulňu Andrejcová (červená) do Ždiarskeho sedla za 2.30 hodiny.

Z obce Liptovská Teplička (bus) cez Ždiarsku dolinu (modrá) a útulňu Andrejcová (červená) do sedla za 4 hodiny.

Z Kráľovej hole po hlavnom hrebeni Nízkych Tatier (červená) cez vrcholy Stredná hoľa, Orlová a Bartková do sedla za 2 hodiny.

Zo sedla Priehyba po hlavnom hrebeni NT (červená) cez Veľkú Vápenicu, sedlo Priehybka a útulňu Andrejcová do sedla za 3 hodiny.