Salaš Sestričky

11.07.06
Jednou z možností na prenocovanie pri potulkách po Veľkej Fatre je aj salaš "Sestričky" nachádzajúci sa v závere Ľubochnianskej doliny pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov. Pomenovanie zrejme získal vďaka tomu, že sa jedná o dve koliby stojace neďaleko od seba.

Koliby sa nachádzajú 50 m naľavo od žltej značky zostupujúcej do Ľubochnianskej doliny, asi 500 m od rázcestia na Močidlách pri chate pod Borišovom. Pri postupe červenou Veľkofatranskou magistrálou od Malého Lysca a Javoriny ich vidno už spod Šoproňa naľavo v doline a dá sa k nim zbehnúť lúkami a cez potok. Pri zostupe z Ploskej je dvojica tiež zdiaľky viditeľná vpravo od smeru postupu.

Staršia z kolíb je voľne prístupná. Vchádza sa do rozsiahleho pitvora, ktorý má podlahu len z udupanej hliny, bez okien a zariadenia. Z neho sa ďalšími dverami vojde do obytnej časti s doštenou podlahou a dvomi oknami s dvojitými sklami. Spať sa dá na dvoch drevených poschodových pričniach. Upozornenie: pastieri zrejme boli vtedy dosť územčistí - postele sú konštruované tak pre maximálne 170 cm chlapa. V kúte je umiestnená murovaná piecka v dosť chatrnom stave - kým získa ťah isto narobí dosť dymu. Pri okne je neveľký stôl, po stenách police. Steny sú obité sololitom a miestami vyzdobené obrázkami sporo odetých dievčat.

Novšia koliba je uzamknutá, v sezóne zrejme využívaná pastiermi. Má však zastrešenú verandu, kde by sa dalo skryť pred dažďom. Neďaleko kolíb je ešte menšia kôlňa s podlahou z udupanej hliny - v núdzi by aj tá poslúžila.

Poniže kolíb tečie v doline potôčik a hneď nad ním je rúrkou zachytený stredne výdatný prameň. Latrínu som nezaregistroval.

Kapacita nocľažníkov v obytnej časti staršej koliby je 4 na pričniach + 3-4 na podlahe. Ďalší 10 sa menej pohodlne vyspia v pitvore. Využiť sa dá aj veranda novšej koliby (3 ks), prípadne kôlňa (4 ks).

Salaš Sestričky 23/06/13 10:26 4 príspevky

Prístrešok Podkýčera Pri cyklovýjazde do Javorníkov (ktorý na koniec skončil zberom dubákov) som v hornej odnoži dlhej Štiavnickej doliny - Buntovej doline, prechádzal okolo dreveného prístrešku. Nie je to síce pre žiadnych hrebeňovkárov, ale informácia sa môže zísť, ak sa niekto zatúla do týchto končín a bude potrebovať úkryt pred nepohodou. 17/09/16 Michal Bukvai Javorníky
Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. 27/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec
Prístrešok Poľovnícka chata Hladina Počas putovania Pohronským Inovcom po trase Rudnej magistrály zo Zlatých Moraviec smerom na Veľký Inovec som v cípe Obyckých lúk pod Benátom prechádzal okolo poľovníckej chaty a prístreška. Predsienka chaty a prístrešok sa dajú použiť na úkryt či nocľah. 20/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec

Recenzia Spoločenská hra Poznáš Tatry Vedomostné spoločenské hry sú v našej rodine v obľube, a tak postupne po hrách od Dajamy zameraných na Slovensko a Bratislavu pribudla aj najnovšia o Tatrách. Hráme ju občas už asi tri mesiace, takže sa cítim dostatočne fundovane napísať niekoľko postrehov z jej používania. dnes Soňa Mäkká Ostatné
Pozvánka Horský fotomaratón 2016 – cyklus jeseň Horský internetový klub o. z. v spolupráci s časopisom Krásy Slovenska pripravili pre všetkých milovníkov hôr a fotografovania poslednú časť fotografickej súťaže Horský fotomaratón, ktorá sa uskutoční počas prvého októbrového víkendu, t.j. 1. a 2.10. 2016. včera sponzorovaný článok Správy
Cyklotúra Tokajská vyhliadková veža nad Malou Tŕňou Je ráno, ešte dosť skoro a len tak sedím pri počítači a pozerám maily. Čo dnes budem robiť? Veď je sobota, ísť niekde na huby? Bol som v pondelok... Už to mám, dlho som nesedel na bicykli, veď väčšinou chodím pešo po horách. Prečo sa neísť práve dnes previezť len tak po okolí a možno mi niečo napadne cestou. Potrebujem najazdiť nejaký kilometrík ako prípravu na prechod po maďarskej časti podhoria Slanských vrchov. Je rozhodnuté, dnes sa ide sa na bicykel. Mám však trocha obavy, skúsenosti sú veľmi malé. Ak to nepôjde nohami do pedálov, tak niekde budem svojho tátoša musieť potlačiť. včera Marián Jaššo Zemplín

Salaš Sestričky 23/06/13 10:26 4 príspevky
    • Veľká Fatra, záver Ľubochnianskej doliny medzi Ploskou a Borišovom
    • 8-15 osôb, spacák a karimatka nutné
    • jeden objekt uzavretý, druhý prístupný, bez hospodára