Salaš Sestričky

11.07.06 Jednou z možností na prenocovanie pri potulkách po Veľkej Fatre je aj salaš "Sestričky" nachádzajúci sa v závere Ľubochnianskej doliny pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov. Pomenovanie zrejme získal vďaka tomu, že sa jedná o dve koliby stojace neďaleko od seba.

Koliby sa nachádzajú 50 m naľavo od žltej značky zostupujúcej do Ľubochnianskej doliny, asi 500 m od rázcestia na Močidlách pri chate pod Borišovom. Pri postupe červenou Veľkofatranskou magistrálou od Malého Lysca a Javoriny ich vidno už spod Šoproňa naľavo v doline a dá sa k nim zbehnúť lúkami a cez potok. Pri zostupe z Ploskej je dvojica tiež zdiaľky viditeľná vpravo od smeru postupu.

Staršia z kolíb je voľne prístupná. Vchádza sa do rozsiahleho pitvora, ktorý má podlahu len z udupanej hliny, bez okien a zariadenia. Z neho sa ďalšími dverami vojde do obytnej časti s doštenou podlahou a dvomi oknami s dvojitými sklami. Spať sa dá na dvoch drevených poschodových pričniach. Upozornenie: pastieri zrejme boli vtedy dosť územčistí - postele sú konštruované tak pre maximálne 170 cm chlapa. V kúte je umiestnená murovaná piecka v dosť chatrnom stave - kým získa ťah isto narobí dosť dymu. Pri okne je neveľký stôl, po stenách police. Steny sú obité sololitom a miestami vyzdobené obrázkami sporo odetých dievčat.

Novšia koliba je uzamknutá, v sezóne zrejme využívaná pastiermi. Má však zastrešenú verandu, kde by sa dalo skryť pred dažďom. Neďaleko kolíb je ešte menšia kôlňa s podlahou z udupanej hliny - v núdzi by aj tá poslúžila.

Poniže kolíb tečie v doline potôčik a hneď nad ním je rúrkou zachytený stredne výdatný prameň. Latrínu som nezaregistroval.

Kapacita nocľažníkov v obytnej časti staršej koliby je 4 na pričniach + 3-4 na podlahe. Ďalší 10 sa menej pohodlne vyspia v pitvore. Využiť sa dá aj veranda novšej koliby (3 ks), prípadne kôlňa (4 ks).

Zdieľaj:
Reakcie
Salaš Sestričky 23/06/13 10:26 4 príspevky

Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Túra Zo Sološnice do Častej za dobrotami Rozloha Malých Karpát dáva predpoklad možnosti na nenáročné túričky, ktoré vedú napríklad zo západu na východ alebo inak, zo Záhoria na Podunajsko. Zakaždým, keď sme na Veľkom Petrklíne, rozmýšľam, že aj zo Sološnice by mohlo byť zaujímavé prejsť cez hory na druhú stranu hôr. Už si len vybrať, kde túričku ukončiť. Doma trasu študujem na mape. Rozmýšľam a kombinujem, ako spojiť žltú s inou značkou. Dlho moje kombinovanie netrvá a je tu nápad. dnes Andrea Grunská Malé Karpaty
PR Predstavenie kolekcie Directalpine Jar-Leto 2016 Prepracovaný detail, ktorý je venovaný každému produktu, nájdete už 18 rokov z produkcie rýdzo českej značky Directalpine. Aké horúce novinky si pre svojich outdoorových priaznivcov pripravili v inovovanej kolekcii Directalpine Jar - Leto 2016 ? včera sponzorovaný článok Oblečenie
Recenzia Devold Energy – merino tričko pre aktívne športy Pred pár týždňami ku mne zavítal poštár a doniesol mi na testovanie dve vlnené tričká značky Devold. Ide o novinky z kolekcie 2016. Prvé tričko je model Energy. Je to tričko s krátkym rukávom, ktoré je určené pre aktívne športy ako je beh, cyklistika, lezenie, vysokohorská turistika, skialpinizmus a pod. V nasledujúcich riadkoch vám preto najprv predstavím tento model a neskôr sa podelím aj o skúsenosti z používania. včera Pavol Hreha Oblečenie

Salaš Sestričky 23/06/13 10:26 4 príspevky
    • Veľká Fatra, záver Ľubochnianskej doliny medzi Ploskou a Borišovom
    • 8-15 osôb, spacák a karimatka nutné
    • jeden objekt uzavretý, druhý prístupný, bez hospodára