Salaš Sestričky

11.07.06 Jednou z možností na prenocovanie pri potulkách po Veľkej Fatre je aj salaš "Sestričky" nachádzajúci sa v závere Ľubochnianskej doliny pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov. Pomenovanie zrejme získal vďaka tomu, že sa jedná o dve koliby stojace neďaleko od seba.

Koliby sa nachádzajú 50 m naľavo od žltej značky zostupujúcej do Ľubochnianskej doliny, asi 500 m od rázcestia na Močidlách pri chate pod Borišovom. Pri postupe červenou Veľkofatranskou magistrálou od Malého Lysca a Javoriny ich vidno už spod Šoproňa naľavo v doline a dá sa k nim zbehnúť lúkami a cez potok. Pri zostupe z Ploskej je dvojica tiež zdiaľky viditeľná vpravo od smeru postupu.

Staršia z kolíb je voľne prístupná. Vchádza sa do rozsiahleho pitvora, ktorý má podlahu len z udupanej hliny, bez okien a zariadenia. Z neho sa ďalšími dverami vojde do obytnej časti s doštenou podlahou a dvomi oknami s dvojitými sklami. Spať sa dá na dvoch drevených poschodových pričniach. Upozornenie: pastieri zrejme boli vtedy dosť územčistí - postele sú konštruované tak pre maximálne 170 cm chlapa. V kúte je umiestnená murovaná piecka v dosť chatrnom stave - kým získa ťah isto narobí dosť dymu. Pri okne je neveľký stôl, po stenách police. Steny sú obité sololitom a miestami vyzdobené obrázkami sporo odetých dievčat.

Novšia koliba je uzamknutá, v sezóne zrejme využívaná pastiermi. Má však zastrešenú verandu, kde by sa dalo skryť pred dažďom. Neďaleko kolíb je ešte menšia kôlňa s podlahou z udupanej hliny - v núdzi by aj tá poslúžila.

Poniže kolíb tečie v doline potôčik a hneď nad ním je rúrkou zachytený stredne výdatný prameň. Latrínu som nezaregistroval.

Kapacita nocľažníkov v obytnej časti staršej koliby je 4 na pričniach + 3-4 na podlahe. Ďalší 10 sa menej pohodlne vyspia v pitvore. Využiť sa dá aj veranda novšej koliby (3 ks), prípadne kôlňa (4 ks).

Zdieľaj:
Reakcie
Salaš Sestričky 23/06/13 10:26 4 príspevky

Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zrub SNP v Žarnovickej doline Už mnohokrát som z hrebeňa Veľkej Fatry zostupoval cez Kráľovu studňu, potom Žarnovickou dolinou popri chátrajúcich objektoch bývalého zariadenia Cyklámen v ústí Rožkovej doliny, cez Háj do Turčianskych Teplíc. Asi v polovici cesty medzi ústím doliny (rezervácia Veľká Skalná) a TIM Kôpka, kde žltá stúpa z doliny hore na Čremošnianske lazy, som za potokom videl zrub. Až poslednú jeseň som sa ho vybral pozrieť zblízka. 23/01/16 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč

Predstavenie Fenix HL60R – čelovka s akumulátorom (typ 18650) Čelovky s akumulátormi sú už bežnou súčasťou ponuky hádam každého serióznejšieho výrobcu. Výhody sú zrejmé – najmä, ak plánujete spať na miestach s elektrinou, môžete si dopriať luxus veľmi výkonnej čelovky. Horšie je to však po niekoľkých rokoch, keď sa akumulátor opotrebuje a treba ho vymeniť a ten už nemusí byť v ponuke. Čelovka Fenix HL60R ma preto zaujala použitím štandardného Li-ion akumulátora typu 18650, s ktorým túto obavu mať nemusíte. dnes Ľubomír Mäkký Čelovky a svietidlá
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Cyklotúra Senica – Miléniový kríž – Smrdáky Okolie Senice s jeho starostlivo upravenými políčkami a malými kopčekmi sú predurčené na cykloturistiku a tiež pešiu turistiku. Mesto Senica, možno ho nazvať aj strediskom Záhoria, má pekný mestský park. Keď som naposledy prechádzala cez park, zaujal ma nový turistický smerovník, z ktorého som sa dozvedela o troch nových turistických trasách. Keď moje deti ešte študovali, veľakrát som si našla odkaz: "Sme vonku, išli sme sa vyvetrať." Keď sa o niekoľko hodín vrátili, hnev ma prešiel, že som nevedela, kde boli. Priznám sa, pri tomto smerovníku mi až srdce podskočilo od radosti, to už som myslela na svoje vnučky, lebo história sa opakuje... Trasy majú 10, 20 a 30 kilometrov. Vybrala som si 20-kilometrovú. dnes Elena Šeligová Záhorie

Salaš Sestričky 23/06/13 10:26 4 príspevky
    • Veľká Fatra, záver Ľubochnianskej doliny medzi Ploskou a Borišovom
    • 8-15 osôb, spacák a karimatka nutné
    • jeden objekt uzavretý, druhý prístupný, bez hospodára