Salaš pod Ploskou

13.07.06 → posledná aktualizácia: 12.11.15 Ďalšou z možností na prenocovanie v oblasti Ploskej a Borišova je okrem samotnej chaty pod Borišovom a iných salašov v okolí aj salaš pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov umiestnený za miernym návrším smerom do Necpalskej doliny.

Objekt je minimálne od jesene 2015 uzamknutý a neprístupný. Preto radšej nepočítajte s prístreším na noc a využite blízku Chatu pod Borišovom.

Nachádza sa asi 50 m od turistického chodníka (súbeh červenej, modrej a zelenej značky) vedúceho od rázcestia pri chate pod Borišovom na Ploskú resp. jej traverzy. Pri postupe od chaty sa nedá prehliadnuť zrub napravo od značky, zrejme patriaci k salašu. Časť je uzamknutá. Otvorená polovica má hlinenú podlahu a okná kryté len roztrhaným igelitom. V núdzi by ale poslúžila. Chodníčkom poza tento objekt sa po pár metroch dá poza návršie dostať k samotnému salašu. Z opačného smeru pri zostupe z Ploskej sa dá strecha zbadať. Buď treba ísť až k spomínanému zrubu alebo odbočiť pred návrším doľava (značky ho obchádzajú sprava) a po 50 m sme pri salaši.

Zrubová stavba je vo veľmi dobrom stave a má obnovenú strechu. Pomerne rozsiahly vnútorný priestor je nedelený, má doskovú podlahu. Na spanie slúžia dve poschodové postele s matracmi, k dispozícii sú aj ďalšie voľné matrace. Uprostred je kachľová piecka v dobrom stave. Koliba je dobre zaizolovaná, dve okná sú kryté aj okenicami, dnu sa vchádza dvojitými dverami. V miestnosti je stôl s lavicami a police na odkladanie.

Zo svahu za salašom vedie mostík na povalu s veľkým strešným oknom. Takmer celý rozsiahly priestor je pokrytý matracmi a dá sa využiť na prenocovanie. Koliba je uspôsobená na uzamykanie (závory na okenice aj dvere), ale pri mojich návštevách som ju vždy našiel otvorenú a prázdnu (bez pastierov - hoci vyzerá využívaná).

Vodu som nikde v blízkosti nenašiel (možno nižšie v Necpalskej doline?), takže najbližší známy prameň je pri salaši Sestričky (cez hrebeň a do susednej Ľubochnianskej doliny - asi 500 m). Pred salašom je ohnisko, neďaleko latrína.

Kapacita nocľažníkov (závisí od toho, či je prístupná dolná obytná časť): 4 na posteliach + 6-8 na zemi, 10 na povale. V núdzi aj ďalších 6 v neďalekom zrube.

Zdieľaj:
Reakcie
Salaš pod Ploskou 12/11/15 16:36 134 príspevkov

Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Túra Vápeč, Suchá hora, Hrubá Zliezajňa a Homôľka Nedávno sa na Hikingu objavili dve reportáže o prechode Cesty hrdinov SNP z Dukly na Devín. Cesta bola pred niekoľkými rokmi v Strážovských vrchoch preložená kvôli nezhodám s majiteľom pozemkov, pričom nová trasa vedie nezaujímavými zvážnicami. To ma motivovalo konečne sa vybrať na kopec, ktorého názov ma fascinoval. Volá sa Hrubá Zliezajňa. Keď sa vyberiete hrebeňom cez kopec alebo cez lazy v okolí Valaskej Belej, pôjdete oveľa zaujímavejšou trasou, než Cesta hrdinov SNP. dnes Martin Knor Strážovské vrchy
Rozhovor Ultra Fatra - výbehy a zbehy sú výzvou Ultra Fatra je bežecké podujatie v kategórii ultra trail, tento rok sa organizuje po prvýkrát. V sobotu 30. júla budú mať prihlásení bežci možnosť okúsiť divočinu Veľkej Fatry – extrémne bežecké podmienky, adrenalín, jedinečný pocit slobody – to všetko a ešte oveľa viac sľubujú preteky vedúce naprieč hlavným hrebeňom Národného parku Veľká Fatra. V rozhovore s organizátormi Stankou Balážovou a Filipom Plánkom sa dozviete, čo ich viedlo k organizácii Ultra Fatry a tiež, čo bežcov na pretekoch čaká. včera Valéria Jurkovská Rozhovory
Túra Zo Sološnice do Častej za dobrotami Rozloha Malých Karpát dáva predpoklad možnosti na nenáročné túričky, ktoré vedú napríklad zo západu na východ alebo inak, zo Záhoria na Podunajsko. Zakaždým, keď sme na Veľkom Petrklíne, rozmýšľam, že aj zo Sološnice by mohlo byť zaujímavé prejsť cez hory na druhú stranu hôr. Už si len vybrať, kde túričku ukončiť. Doma trasu študujem na mape. Rozmýšľam a kombinujem, ako spojiť žltú s inou značkou. Dlho moje kombinovanie netrvá a je tu nápad. včera Andrea Grunská Malé Karpaty

Salaš pod Ploskou 12/11/15 16:36 134 príspevkov
    • Veľká Fatra, medzi Ploskou a Borišovom
    • cca 10-18 osôb, spacák a karimatka nutné
    • cez sezónu obsadený pastiermi, mimo sezóny bez hospodára