Búda Salaš pod Ploskou

Ďalšou z možností na prenocovanie v oblasti Ploskej a Borišova je okrem samotnej chaty pod Borišovom a iných salašov v okolí aj salaš pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov umiestnený za miernym návrším smerom do Necpalskej doliny.

Veľká Fatra, medzi Ploskou a Borišovom
1270 m n. m.
cca 10-18 osôb, spacák a karimatka nutné
cez sezónu obsadený pastiermi, mimo sezóny bez hospodára
prameň pri salaši Sestričky cca 500 m
Zrušené od
jesene 2015

Nachádza sa asi 50 m od turistického chodníka (súbeh červenej, modrej a zelenej značky) vedúceho od rázcestia pri chate pod Borišovom na Ploskú resp. jej traverzy. Pri postupe od chaty sa nedá prehliadnuť zrub napravo od značky, zrejme patriaci k salašu. Časť je uzamknutá. Otvorená polovica má hlinenú podlahu a okná kryté len roztrhaným igelitom. V núdzi by ale poslúžila. Chodníčkom poza tento objekt sa po pár metroch dá poza návršie dostať k samotnému salašu. Z opačného smeru pri zostupe z Ploskej sa dá strecha zbadať. Buď treba ísť až k spomínanému zrubu alebo odbočiť pred návrším doľava (značky ho obchádzajú sprava) a po 50 m sme pri salaši.

Zrubová stavba je vo veľmi dobrom stave a má obnovenú strechu. Pomerne rozsiahly vnútorný priestor je nedelený, má doskovú podlahu. Na spanie slúžia dve poschodové postele s matracmi, k dispozícii sú aj ďalšie voľné matrace. Uprostred je kachľová piecka v dobrom stave. Koliba je dobre zaizolovaná, dve okná sú kryté aj okenicami, dnu sa vchádza dvojitými dverami. V miestnosti je stôl s lavicami a police na odkladanie.

Zo svahu za salašom vedie mostík na povalu s veľkým strešným oknom. Takmer celý rozsiahly priestor je pokrytý matracmi a dá sa využiť na prenocovanie. Koliba je uspôsobená na uzamykanie (závory na okenice aj dvere), ale pri mojich návštevách som ju vždy našiel otvorenú a prázdnu (bez pastierov - hoci vyzerá využívaná).

Vodu som nikde v blízkosti nenašiel (možno nižšie v Necpalskej doline?), takže najbližší známy prameň je pri salaši Sestričky (cez hrebeň a do susednej Ľubochnianskej doliny - asi 500 m). Pred salašom je ohnisko, neďaleko latrína.

Kapacita nocľažníkov (závisí od toho, či je prístupná dolná obytná časť): 4 na posteliach + 6-8 na zemi, 10 na povale. V núdzi aj ďalších 6 v neďalekom zrube.