Salaš pod Ploskou

13.07.06 → posledná aktualizácia: 12.11.15
Ďalšou z možností na prenocovanie v oblasti Ploskej a Borišova je okrem samotnej chaty pod Borišovom a iných salašov v okolí aj salaš pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov umiestnený za miernym návrším smerom do Necpalskej doliny.

Objekt je minimálne od jesene 2015 uzamknutý a neprístupný. Preto radšej nepočítajte s prístreším na noc a využite blízku Chatu pod Borišovom.

Nachádza sa asi 50 m od turistického chodníka (súbeh červenej, modrej a zelenej značky) vedúceho od rázcestia pri chate pod Borišovom na Ploskú resp. jej traverzy. Pri postupe od chaty sa nedá prehliadnuť zrub napravo od značky, zrejme patriaci k salašu. Časť je uzamknutá. Otvorená polovica má hlinenú podlahu a okná kryté len roztrhaným igelitom. V núdzi by ale poslúžila. Chodníčkom poza tento objekt sa po pár metroch dá poza návršie dostať k samotnému salašu. Z opačného smeru pri zostupe z Ploskej sa dá strecha zbadať. Buď treba ísť až k spomínanému zrubu alebo odbočiť pred návrším doľava (značky ho obchádzajú sprava) a po 50 m sme pri salaši.

Zrubová stavba je vo veľmi dobrom stave a má obnovenú strechu. Pomerne rozsiahly vnútorný priestor je nedelený, má doskovú podlahu. Na spanie slúžia dve poschodové postele s matracmi, k dispozícii sú aj ďalšie voľné matrace. Uprostred je kachľová piecka v dobrom stave. Koliba je dobre zaizolovaná, dve okná sú kryté aj okenicami, dnu sa vchádza dvojitými dverami. V miestnosti je stôl s lavicami a police na odkladanie.

Zo svahu za salašom vedie mostík na povalu s veľkým strešným oknom. Takmer celý rozsiahly priestor je pokrytý matracmi a dá sa využiť na prenocovanie. Koliba je uspôsobená na uzamykanie (závory na okenice aj dvere), ale pri mojich návštevách som ju vždy našiel otvorenú a prázdnu (bez pastierov - hoci vyzerá využívaná).

Vodu som nikde v blízkosti nenašiel (možno nižšie v Necpalskej doline?), takže najbližší známy prameň je pri salaši Sestričky (cez hrebeň a do susednej Ľubochnianskej doliny - asi 500 m). Pred salašom je ohnisko, neďaleko latrína.

Kapacita nocľažníkov (závisí od toho, či je prístupná dolná obytná časť): 4 na posteliach + 6-8 na zemi, 10 na povale. V núdzi aj ďalších 6 v neďalekom zrube.

Salaš pod Ploskou 12/11/15 16:36 134 príspevkov

Prístrešok Podkýčera Pri cyklovýjazde do Javorníkov (ktorý na koniec skončil zberom dubákov) som v hornej odnoži dlhej Štiavnickej doliny - Buntovej doline, prechádzal okolo dreveného prístrešku. Nie je to síce pre žiadnych hrebeňovkárov, ale informácia sa môže zísť, ak sa niekto zatúla do týchto končín a bude potrebovať úkryt pred nepohodou. 17/09/16 Michal Bukvai Javorníky
Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. 27/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec
Prístrešok Poľovnícka chata Hladina Počas putovania Pohronským Inovcom po trase Rudnej magistrály zo Zlatých Moraviec smerom na Veľký Inovec som v cípe Obyckých lúk pod Benátom prechádzal okolo poľovníckej chaty a prístreška. Predsienka chaty a prístrešok sa dajú použiť na úkryt či nocľah. 20/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec

Recenzia Spoločenská hra Poznáš Tatry Vedomostné spoločenské hry sú v našej rodine v obľube, a tak postupne po hrách od Dajamy zameraných na Slovensko a Bratislavu pribudla aj najnovšia o Tatrách. Hráme ju občas už asi tri mesiace, takže sa cítim dostatočne fundovane napísať niekoľko postrehov z jej používania. včera Soňa Mäkká Ostatné
Pozvánka Horský fotomaratón 2016 – cyklus jeseň Horský internetový klub o. z. v spolupráci s časopisom Krásy Slovenska pripravili pre všetkých milovníkov hôr a fotografovania poslednú časť fotografickej súťaže Horský fotomaratón, ktorá sa uskutoční počas prvého októbrového víkendu, t.j. 1. a 2.10. 2016. 29/09/16 sponzorovaný článok Správy
Cyklotúra Tokajská vyhliadková veža nad Malou Tŕňou Je ráno, ešte dosť skoro a len tak sedím pri počítači a pozerám maily. Čo dnes budem robiť? Veď je sobota, ísť niekde na huby? Bol som v pondelok... Už to mám, dlho som nesedel na bicykli, veď väčšinou chodím pešo po horách. Prečo sa neísť práve dnes previezť len tak po okolí a možno mi niečo napadne cestou. Potrebujem najazdiť nejaký kilometrík ako prípravu na prechod po maďarskej časti podhoria Slanských vrchov. Je rozhodnuté, dnes sa ide sa na bicykel. Mám však trocha obavy, skúsenosti sú veľmi malé. Ak to nepôjde nohami do pedálov, tak niekde budem svojho tátoša musieť potlačiť. 29/09/16 Marián Jaššo Zemplín

Salaš pod Ploskou 12/11/15 16:36 134 príspevkov
    • Veľká Fatra, medzi Ploskou a Borišovom
    • cca 10-18 osôb, spacák a karimatka nutné
    • cez sezónu obsadený pastiermi, mimo sezóny bez hospodára