Chata

Chata Tŕstie nad Tisovcom

10.05.14 Pri putovaní po Ceste Márie Széchy som našiel z červenej žltú odbočku k Chate Tŕstie. Patrí Klubu slovenských turistov (KST) Tisovec a je vzdialená len 5 minút zostupu z hrebeňa na lúku s prekrásnym výhľadom na Muránsku planinu a Nízke Tatry. Hoci je väčšinu roka uzamknutá, jej krytá betónová terasa poskytuje perfektný nocľah pre 5 turistov s vlastnými karimatkami a spacákmi.

- po žltej z Tisovca priamo k chate za cca 2.25 h,
- po zelenej z Rimavskej Píly za cca 2.10 h,
- po žltej z Hačavy na Kvakov vŕšok a ďalej po červenej (Cesta Márie Széchy) smer Tŕstie za cca 2.40 h,
- po zelenej z Krokavy za cca 2.00 h,
- po zelenej z Hnúšte do sedla Laz a následne po červenej (Cesta Márie Széchy) smer Tŕstie za cca 4.00 h,
- po červenej (Cesta Márie Széchy) z Muráňa za cca 4.10 h,
- po modrej z Ratkovského Bystrého do sedla Korimovo a následne po červenej (Cesta Márie Széchy) smer Tŕstie za cca 3.00 h.

Krátka história organizovanej turistiky v Tisovci

10. februára 1924 na ustanovujúcej schôdzi vznikol Odbor Klubu československých turistov v Tisovci, ktorého prvým predsedom sa stal Václav Vraný. 30. júna 1935 sprístupnili verejnosti nimi postavenú útulňu na Tŕstí. Po vojnových rokoch chata pripadla Poľovníckemu združeniu Tŕstie. Zreorganizovaný Odbor turistiky pod vedením Antona Stankoviča prebral správu chaty späť a vykonal na nej generálnu rekonštrukciu. V roku 1984 vznikol Odbor turistiky pri TJ Rimavská Baňa a prvým predsedom sa stal Ondrej Knapp. Po rôznych zmenách sa oddiel napokon transformoval na Turistický oddiel KOS Rimavská dolina so sídlom v Tisovci, ale objekt na Tŕstí naďalej patrí samostatnému KST Tisovec.

Chata stojí na lúke, od hrebeňa chránená mohutnými ihličnanmi. Stavba je murovaná s plechovou strechou. Obývateľné je podkrovie (2 nocľahárne) a jedna prízemná izba s celkovou kapacitou 20 ľudí. Do chaty sa vstupuje z terasy s rozmermi približne 2 x 3 m, na ktorú vedú z lúky betónové schody. Veranda je chránená plechovou strechou, podoprenou štyrmi drevenými stĺpmi a z dvoch strán má do výšky pásu drevenú stenu. Určite sa tu aj v daždi dá v suchu prespať. Prípadne, ak sa navyše medzi stĺpy upevnia pončá, vznikne lepšie závetrie. Na terase je jedna lavička. Vyspí sa tu pohodlne päť nocľažníkov.

Na prízemí sa nachádza spoločenská miestnosť (jedáleň) a veľká kuchyňa s príslušenstvom. Chata nie je bežne otvorená a ubytovanie je možné jedine počas podujatí, organizovaných KST Tisovec (jesenný spomienkový výstup Václava Vranného na Tŕstie v septembri, zimný výstup na Tŕstie vo februári a počas iných podujatí) s nutnou objednávkou vopred. Inokedy je objekt uzamknutý a je možné využiť núdzový nocľah (bivak) na verande chaty s vlastným spacákom a karimatkou.

Na lúke stojí dreváreň, no je zamknutá. Avšak všade naokolo je dostatok dreva. Naľavo od chaty je ohnisko obložené kameňmi so štyrmi lavičkami a stolom naokolo. Takže sa tu dá veľmi pohodlne uvariť niečo teplé do bruška a stolovať na úrovni.

Priamo na lúke pri chate je prameň, zakrytý strieškou a obmurovaný. Voda z neho vyteká do žľabu a z neho sa dá stojac na malom drevenom rošte nabrať. Netečie prudko, ale 1 l vody sa dá nabrať za asi 2 minúty.

Zaujímavosti v okolí

Pri smerovníku Tŕstie je umiestnená informačná tabula o horskom masíve Tŕstie, ako aj o botanikovi Václavovi Vranom, ktorý blízko vrcholu 8. septembra 1929 v náručí dcéry zomrel. Vďační spoluobčania z Tisovca mu v roku 1930 postavili mohylu na Tŕstí. Informačná tabuľa o histórii turistiky v okolí Tisovca sa nachádza hneď vedľa chaty.

Na texte spolupracovali: Jaro Brndiar a Tomáš Trstenský.

Zdieľaj:
Reakcie
Chata Tŕstie nad Tisovcom 13/01/15 00:52 5 príspevkov

Reportáž Diaľkový pochod Čerčany – Prčice 2016 Keď som sa minulý rok zúčastnil po prvýkrát diaľkového pochodu Praha – Prčice, a to konkrétne trasy Pikovice – Prčice, vedel som len, že ide o slávny pochod. Bol som jeho atmosférou, skvelou organizáciou a množstvom trás natoľko uchvátený, že som sa rozhodol v nasledujúcich rokoch absolvovať postupne všetkých 16 peších trás. Teda s výnimkou 70 km trasy Praha – Prčice. Nie že by som ju neprešiel, ale neviem sa potom v noci dostať z Prčice do Prahy. No a tento rok prišiel teda rad na 49 km trasu Čerčany – Prčice. 11/07/16 Miroslav Svítek Svet
Útulňa Gočálova búda V Malých Karpatoch poznám veľa miest, kde sa dá prespať. Trampské búdy nezverejňujem, aj keď poniektoré sú voľne prístupné. Preto som bol priam nadšený, keď som pri túlaní sa po neznačkovaných kopcoch medzi Naháčom a Hradišťom pod Vrátnom, narazil na lesnej ceste na chatičku. Kľučku som skúsil s tým, že, samozrejme, bude zamknuté. Zistil som však, že je otvorené a potom som neveril vlastným očiam. 09/07/16 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Syrákov – Vizovice Večer v rádiu som si vypočul nie príjemnú predpoveď počasia, a tak som sa rozhodol čo najskôr vyštartovať na poslednú trasu trojdňového vandru. Keď som si išiel ráno do kuchynky uvariť čaj, zarazili ma nachystané balíčky na stole. Vychovávateľka, čo mala nočnú, mi vysvetlila, že sú pre mladých hokejistov. Chodia vraj na šiestu na tréningy a nemajú čas si robiť raňajky. Potom do školy a po nej ďalší tréning. 05/07/16 Miroslav Svítek Svet

Extra Potulky po Drakulových stopách v Rumunsku Rumunsko je krajina, ktorá bola pre našinca dlhé roky jednou veľkou neznámou. Niežeby nám stálo niečo v ceste do tohto kúta zeme, ale akosi sa s pojmom Rumunsko spájalo čosi negatívne, neprebádané, nebezpečné ba dokonca zaostalé. Rumunsko si prešlo vo svojej histórii dosť hektickými obdobiami, avšak to nič neubralo na jeho nádhernej prírode, zachovalých kultúrnych pamiatkach, krásnom čiernomorskom pobreží, svojskou históriou, z ktorej vzišli aj rôzne démonické postavy. dnes Milan Války Reportáže
Túra Cigeľka – Busov – Gaboltov Ak som v blízkosti pohoria Busov, tak stále myslím na to, ako sa tam dostať, ale akosi sa mi to doposiaľ nepodarilo. Predsa ma lákal názov aj najvyšší vrch (1002 m) s identickým menom. Zopárkrát som bol v blízkych Bardejovských kúpeľoch, ale vždy som sa pohyboval len v ich okolí. No začiatkom apríla som sa dozvedel, že študenti z gymnázia Pavla Horova v Michalovciach a tiež aj turisti z I. michalovského KST tam chcú usporiadať túru. Neváhal som ani sekundu a už som volal: „Dobrý deň prajem, vraj organizujete turistickú akciu na Busov, máte ešte miesto, môžem sa prihlásiť?“ „ Áno.“ A je to vybavené, to mi odľahlo, veď si budem môcť splniť sen. Dostať sa na slovenské miniatúrne pohorie. včera Marián Jaššo Nízke Beskydy
Túra Eliášovka, Wielki Rogacz, Radzejowa a Rytro Pohraničné oblasti sú mojou obľúbenou doménou turistických potuliek. A najlepšie, keď je niečo zaujímavé aj na pomyselnej druhej strane hranice. Dlho ma preto lákala oblasť po oboch stranách najvyššieho vrcholu v mojej obľúbenej Ľubovnianskej vrchovine - Eliášovky. 24/07/16 Henrich Tomáš Ľubovnianska vrchovina

Chata Tŕstie nad Tisovcom 13/01/15 00:52 5 príspevkov
    • Slovenské rudohorie: Stolické vrchy - pod vrcholom Tŕstie
    • 20 ľudí v chate, núdzovo 5 ľudí na verande so spacákom a karimatkou
    • chata je prístupná len počas verejných podujatí KST Tisovec, inokedy je objekt uzamknutý a neprístupný
    • prameň pri chate
  • Cena
    • 3,- € človekonoc
    • Tisovec, časť Rimavská Píla (vlak, bus) - Tŕstie (zelená značka)