Správa Petíciu KST ostatné spolky odmietajú

Igor Koller, predseda Slovenského horolezeckého spolku (SHS) JAMES, Jozef Zábojník, predseda Slovenského vysokohorského turistického spolku (SVTS) a Juraj Hlatký, predseda Slovenského cykloklubu (SCK) dnes vydali spoločné tlačové vyhlásenie, v ktorom sa dištancujú od petície Klubu slovenských turistov (KST), týkajúcej sa zmeny podmienok využívania Tatranského národného parku verejnosťou.

Podpredseda KST Marek Heinrich 27.3. oznámil spustenie petičnej akcie za širšie sprístupnenie Tatier. Cieľom klubu je podľa neho vyzbierať pod petíciu 100-tisíc podpisov, aby sa ňou musel zaoberať parlament.

SHS JAMES, SCK a SVTS sú signatármi Dohody o väčšom sprístupnení hôr, najmä Vysokých Tatier. Pôvodne boli signatármi dohody aj KST a iniciatíva Naše hory. Tieto subjekty však neskôr z Dohody vystúpili. Ostatné spolky sa podľa slov ich predsedov usilujú dosiahnuť zmenu zákona o ochrane prírody tak, aby samotný zákon umožňoval zásadnú zmenu vo filozofii širšieho a voľnejšieho sprístupnenia hôr.

“Parciálnymi cieľmi Dohody je rozšíriť prístup do hôr rozšírením výnimiek zo zákona, najmä Zákona o ochrane prírody. Tu sa signatári zamerali hlavne na Návštevný poriadok Tatranského národného parku, kde riešia problematiku s Ministerstvom životného prostredia, Správou TANAP-u a Štátnymi lesmi TANAP-u. Terajším výsledkom Dohody je Pilotný návrh pre ďalšie výnimky v oblasti horolezectva, skialpinizmu, vysokohorskej cykloturistiky a cykloturistiky v Tatranskom národnom parku. Preto nepokladáme za korektné, aby jedna organizácia použila tieto návrhy ako predmet svojej vlastnej petičnej akcie,” uvádzajú I. Koller, J. Zábojník a J. Hlatký v tlačovom vyhlásení. Skutočnosť, že vedenie KST odstúpilo od Dohody a rozhodlo sa pre vlastnú cestu a vlastné riešenie danej problematiky, pokladajú za nešťastnú a oslabovanie pozície všetkých organizácií pre dosiahnutie toho istého cieľa.

“Slovenský horolezecký spolok JAMES, Slovenský cykloklub a Slovenský vysokohorský turistický spolok sa jasne dištancujú od nátlakovej petičnej akcie, majú dostatok osobností a skúseností pre priame konkrétne jednanie všetkých dotknutých subjektov. Nepotrebujeme vyhlasovať petičnú akciu na niečo, čo sa dá dosiahnuť obyčajným korektným jednaním všetkých zainteresovaných. Musíme tiež konštatovať, že petícia KST rieši aj oblasti činností, kde nie je v rámci Slovenska ich hlavným nositeľom, či už ide o horolezectvo, skialpinizmus alebo legalizácia cyklotrás. Naše organizácie úspešne pôsobia v danej problematike už dlhú dobu a petícia KST našim aktivitám zásadne škodí.”

V KST aktuálne vládnu vnútorné nezhody. Petíciu aj odstúpenie od Dohody ohlásili štyria zo siedmich členov Výkonného výboru bez predsedu KST i VV Petra Perhalu. Perhala sa od vystúpenia z Dohody aj spustenia petície dištancuje. “Sám som bol iniciátorom vzniku Dohody piatich spolkov a aktuálna situácia ma veľmi mrzí. Som za konštruktívny a korektný dialóg medzi spolkami, verejnosťou a štátnymi orgánmi. Podľa môjho názoru postoje týchto štyroch členov Výkonného výboru neodzrkadľujú názory väčšiny členskej základne KST.”

Súvisiace články

Iniciatíva za prístupnejšie Tatry
Letná sezóna v TANAPe so zmenami
Nový návštevný poriadok TANAP v príprave