Útulňa Poľovnícky zrub Tajch pod Veľ. Chochuľou

Putovanie hrebeňom Nízkych Tatier z Donovál po Ďurkovú je dlhé, a navyše v hôľnych pasážach ľahko dochádza ku zmenám počasia. Človek môže mať trasu dopredu naplánovanú, no nepredvídateľné okolnosti zvyknú plány hravo otočiť "hore nohami". V týchto prípadoch sa strecha nad hlavou a teplo hodí ako soľ. Jeden prístrešok, ktorý môže poslúžiť ako úkryt, sa nachádza v Hiadeľskom sedle, no ak vás nečas zastihne v oblasti Veľkej Chochule a Košariska, môže dobre poslúžiť prístrešie opustenej chaty Tajch.

Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry: hrebeň Prašivej, na JV od Veľkej Chochule v závere Sopotnickej doliny
1300 m n. m.
na matracoch cca 10 ľudí núdzovo aj viac
voľne prístupná poľovnícka chata bez hospodára
v potôčiku cca 10 minút západne od chaty
Spojenie
Brusno (vlak, bus) - záver Sopotnickej doliny (zelená značka)
Dalšie info
v zime ťažko priechodný chodník z Veľkej Chochule (kosodrevina)

Poľovnícka chata sa nachádza na hranici lesa v závere Sopotnickej doliny, na južnom svahu Veľkej Chochule v nadmorskej výške cca 1300 m. Doslova verandou objektu vedie zelená turistická značená trasa z obce Brusno (bus, vlak) na vrchol Veľkej Chochule (rázcesie s červenou TZT E8). Prechod dlhou Sopotnickou dolinou po zelenej značke na chatu trvá cca 4 hodiny, zostup z Veľkej Chochule k nej trvá cca 40 minút. Chodník z Veľkej Chochule miestami vedie hustým pásmom kosodreviny, čo môže značne obmedziť priechodnosť a orientáciu v zlom počasí. V lete je málo frekventovaný chodník viditeľný, horšie je to v zimných mesiacoch.

Tajch je drevená, chátrajúca poľovnícka chata so sedlovou strechou a prekrytým vstupom. Tvoria ju dve priestranné miestnosti. Vchodové dvere vedú do bývalej kuchyne, ktorá je teraz prázdna a zvykne v nej byť prichystané drevo. S bývalou kuchyňou susedí rovnako priestranná izba vybavená výkonnou liatinovou pecou. V izbe nájdeme okrem pece drevený stôl s lavicou, kovovú posteľ a osem matracov, za dverami je nástenný a stojanový drevený vešiak. Na matracoch sa pohodlne vyspí 10 ľudí, v prípade núdze aj viac. V skromnej výbave chaty nájdete metlu a rámovú pílu. Dvere medzi izbou a kuchyňou sú v celkom dobrom stave a dajú sa zavrieť, vchodové dvere chaty sú deravé. Pec je dostatočne výkonná a obývateľnú izbu hravo vykúri. Na podkrovie chaty sa dá vyliezť z vonkajšej strany cez dieru v štíte, no je tam neporiadok a ako úkryt môže poslúžiť naozaj len v prípade núdze. Zaujímavosťou objektu je návštevná kniha.

Voda a drevo

Voda sa nachádza v žľabe cca 10 minút chôdze západne od chaty, vedie k nej traverzový poľovnícky chodník. V bývalej kuchyni chaty zvykne byť prichystané suché drevo, no osobne by som sa na to nespoliehal. V okolí zrubu rastie bukový les, kde nie je problém nájsť množstvo kvalitných suchých konárov, dokonca aj v zime, keď je snehová pokrývka.

Zaujímavosti

Sopotnická dolina bola od nepamäti využívaná na ťažbu dreva a pálenie drevného uhlia na banícke účely. V lokalite Tajch bola pod Veľkou Chochuľou v roku 1928 postavená útulňa pre lesných robotníkov. Pravdepodobne je to chata, o ktorej píšem, no nie som si istý. Zatiaľ najstarší nápis, čo sme našli vyrezaný v tráme, je z roku 1948.

Vyťažené drevo sa dolinou prepravovalo plavením. Na hornom toku Sopotnice boli pre tento účel v roku 1928 vybudované drevené žľaby pospájané z kmeňov stromov s veľkým priemerom vytesané do tvaru válova a zásobované vodou z takzvanej klauzúry - tajchu. Pozostatky rizní a klauzuly by mali byť na niektorých miestach rozpoznateľné dodnes.

Popri chate chodievam pár rôčkov a sledujem, ako sa mení. V minulosti sa často stávala terčom vandalov a bol v nej veľký neporiadok, čo vyvrcholilo jej uzamknutím. Neskôr bol objekt znovu otvorený (čo je až doteraz) a najnovšie badať činnosť dobrých ľudí, ktorí chatu upratali a občas sa o ňu starajú, o čom svedčí aj kniha návštev, no najmä poriadok.