Extra Rozhľadňa Zarúbaná Kýčera

Zarúbaná Kýčera je 884 m vysoký kopec mimo hlavného hrebeňa Javorníkov, nachádzajúci sa nad obcami Veľké Rovné a Dlhé Pole. Výhľady z kopca vznikli až po vyrúbaní stromov a ako to býva v poslednej dobe na Slovensku zvykom, vyrástla na ňom vyhliadková veža.

2.62 km

Aktualizácia 6. 7. 2023:
Objekt rozhľadne je aktuálne uzavretý. Viac info v diskusnom fóre pod článkom.

Vyhliadková veža bola vybudovaná v rámci projektu s názvom „Aktívna turistika v pohraničí“. Partnermi projektu sú obec Veľké Rovné a poľská Gmina Zebrzydowice. Projekt v obci Veľké Rovné vo výške 535 830,98 € je spolufinancovaný Európskou úniou vo výške 85 % z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, vo výške 10 % zo štátneho rozpočtu SR a vo výške 5 % z rozpočtu obce Veľké Rovné. Suma sa mi zdá trošku prehnaná, neviem, čo na projekte toľko stálo, ale je to takto uvedené na infotabuli. Rozhľadňa bola slávnostne otvorená 1. januára 2014.

Veža má tri podlažia, na ktoré sa vystupuje po rebríkoch – spolu po asi 45 priečkach. Výška rozhľadne nie je uvedená, ale vrchné podlažie odhadujem, že môže byť vo výške 15 m. Konštrukcia je celodrevená, postavená z guľatiny a stojí na betónových základoch, na ktoré je kotvená pomocou oceľových pätiek.

Hlavný prístup

Veľké Rovné, časť Ivor – Dolinky – kaplnka nad Dolinkami – Zarúbaná Kýčera, rozhľadňa a späť (trasa na mape)

K rozhľadni sa najjednoduchšie dostaneme od hlavnej cesty Kotešová – Turzovka, kde v miestnej časti Veľkého Rovného – Ivor odbočíme doprava (v prípade, že prichádzame od Kotešovej) a necháme sa viesť šípkami. Auto sa dá odparkovať na konci zrekonštruovanej asfaltovej cesty pod osadou Dolinky pri starých unimobunkách. Kto chce potrápiť svojho štvorkolesového tátoša, môže po neudržiavanej, kedysi asfaltovej, komunikácii so sklonom miestami až do 22 % pokračovať ďalej. Osobne si myslím, že táto alternatíva je zbytočná, veď spod kopca je to k rozhľadni iba 2,6 km s prevýšením 355 m. Trasa sa dá normálnou chôdzou prejsť za necelú hodinu. Po asi 600 metroch výživného stúpania prídeme do osady Dolinky, s pôvodnými drevenicami, ale aj s novými domami, ktoré mi sem veľmi nepasujú.

Na šiestich informačných paneloch sa oboznámime s históriou obce, s pôvodnou architektúrou, s geológiou a geomorfológiou pohoria. Dozvieme sa aké rastliny tu rastú a aké živočíchy žijú. Oddýchnuť si alebo schovať sa pred dažďom či slnkom môžeme pod štyrmi prístreškami. Autorom patrí pochvala za to, že nezabudli ani na vkusné smetné koše. Ostáva len veriť, že návštevníci rozhľadne pochopia, na čo sú určené. Niektorí jedinci s tým majú zjavne stále problém, pretože aj napriek smetným košom som na trase natrafil na odpadky, dokonca aj zálohované pivové fľaše som našiel. Pred záverečným stúpaním si môžeme posedieť a rozjímať pred kaplnkou, prípadne na jar v jej okolí nazbierať prvosienku, ktorej je tu neúrekom.

Pri mojej poslednej návšteve sa z lúky pod kaplnkou stalo miniparkovisko. Pohodlnejší návštevníci sa autami doviezli až sem – väčšinou mladé páriky. Dokonca posádka jedného terénneho auta sa aj napriek zátarase vyviezla priamo k rozhľadni. Nedávam to ale ako návod. Radšej by som dal za príklad rodinku s kočíkom, ktorá ho vytlačila po strmej, rozbitej lesnej ceste až k rozhľadni. Klobúk dolu aj pred staršími ľuďmi, ktorí kráčali hore s francúzskymi barlami.

Keď sme si dali námahu a vyšliapali sme na samotný vrchol Zarúbanej Kýčery, bol by hriech nepokochať sa kruhovými výhľadmi zhora z veže. Už zdola od rozhľadne je fantastický výhľad, no pár stromov tu ešte predsa len ostalo a bránia dokonalému výhľadu. Keď sa vydarí počasie, môžeme sa pokochať pohľadmi na obe časti Malej Fatry, medzi ktorými nesmelo vytŕčajú veľkofatranské končiare. Plynulo prejdeme zrakom cez Súľovské skaly do Strážovských vrchov, na západe to zakončia Biele Karpaty s netradičným pohľadom na Vršatské bradlá. Pokračujeme na sever hrebeňom Javorníkov, nakukneme k susedom do Moravsko-sliezskych Beskýd s nezameniteľnou Lysou horou, vrátime sa do Kysuckých Beskýd a končíme na Orave.

Pre tých, ktorí les nechápu len ako kubíky dreva, ktoré sa dajú speňažiť, určite pri pohľade na okolité lesy vyhrkne z oka slza. No hneď pod rozhľadňou je možnosť vidieť mladý les, ktorý je malou náplasťou na zdevastované okolité lesy. Kto sa nechce do doliny vracať rovnakou trasou, môže si urobiť nenáročný okruh cez osadu Bobčíkovci a príde opäť do Ivora. Návštevu rozhľadne určite odporúčam. Trasa je vhodná aj ako krátka prechádzka s deťmi. Určite ju bez problémov zvládnu a milovníci ďalekých výhľadov si prídu na svoje.