Májová kalamita v Nízkych Tatrách

28.05.14 → posledná aktualizácia: 04.08.14 Veterná smršť v polovici mája 2014 postihla tiež náš rozlohou najväčší národný park. Hlavný hrebeň Nízkych Tatier je prevažne hôľny, no i tak treba počítať s polámaným lesným porastom prevažne v Kráľovohoľskej časti Nízkych Tatier.

Správcovia lesov na území Nízkych Tatier aktuálne počítajú škody na porastoch a prioritne spriechodňujú údolné cesty a hlavné lesné cesty. Preto treba byť trpezlivý, kým budú spriechodnené turistické chodníky na území národného parku, lebo značkári Klubu slovenských turistov a ani Správa Národného parku Nízke Tatry nemajú kompetencie ani pracovníkov na prepiľovanie zavalených turistických trás.

Treba počítať, že množstvo turistických chodníkov v pásme lesa je zasiahnutých veternou kalamitou a že sa tu nachádza viacero vyvrátených stromov, ktoré nie sú prepílené pre nedostupný terén (mimo dosahu lesných ciest). Zle priechodné trasy možno očakávať na väčšine prístupových trás na hlavný hrebeň v pásme lesa). Preto vaše konkrétne poznatky z terénu napíšte do diskusnej témy.

Úseky hlavného hrebeňa, kde treba počítať s popadanými stromami na trase Cesty hrdinov SNP (červená magistrála E8):

1. Telgárt, Dolné pasienky – prameň Zubrovice (pod sedlom Snehová jama) - obchádzka je možná cez lúky a následne priesekom elektrického vedenia,
2. Ždiarske sedlo – útulňa Andrejcová – Heľpiansky vrch (Krivuľa); úsek povyše Ždiarskeho sedla – útulňa Andrejcová bol prepílený 31. 5.,
3. Sedlo Priehyba – Oravcová (bez problémov priechodné),
4. Homôľka – útulňa Ramža – sedlo za Lenivou (zväčša prepílené, popadané stromy sú od Havranej poľany po Ramžu),
5. Prašivá, prameň nad Grantami (horná hranica lesa) – Hiadeľské sedlo (bez problémov priechodné),
6. Sedlo Moštenický príslop (Šponga pod Kečkou) – Donovaly, osada Polianka (polom bol odstránený a prepílený do konca júna).

Trasy mimo hlavného hrebeňa

1. Smrečinské sedlo – Tri kopce (modrá),
2. Zadná dolina – Martalúzka (žltá),
3. Donovaly, osada Bully – prameň pri javore (zelená),
4. Telgárt – Kráľova skala, chodník zarastajúci kosodrevinou (zelená),
5. Pohorelá – vodopád pod Orlovou (zelená a žltá),
6. Liptovská Lúžna – sedlo pod Skalkou, horná hranica lesa (žltá),
7. sedlo Prievalec – Železnô, kúpele – Ráztocké sedlo; Salatín, horná hranica lesa – Bohúňovo (zelená),
8. Sedlo Jama (pod Brankovom) – sedlo Brdisko pod Borovniskom (zelená),
9. Zadná Nemecká – Martalúzka (žltá) - polom sa obchádza voľne cez les,
10. Zadná Nemecká – Smrečinské sedlo (zelená).

Správu budeme priebežne aktualizovať.

Užitočné odkazy

Správa Národného parku Nízke Tatry
Lesy SR - Odštepný závod Beňuš
Horská záchranná služba

Zdroj fotografií: Útulňa Andrejcová (Marek Šurina)

Zdieľaj:
Reakcie
Májová kalamita v Nízkych Tatrách 14/03/16 07:53 65 príspevkov

Prístrešok Bocianske sedlo Na území Národného parku Nízke Tatry sú vyhradené miesta na stanovanie a bivakovanie. Bocianske sedlo k oficiálnym táboriskám nepatrí. Ani nie je dôvod, lebo sa nachádza medzi sedlom Čertovica a Chatou gen. M. R. Štefánika pod Ďumbierom (1,5 hodiny chôdze na chatu). Prístrešok popisujeme ako dobré miesto úkrytu v daždi alebo v búrke, lebo sa nachádza v tesnej blízkosti frekventovanej hrebeňovky. 21/05/16 Tomáš Trstenský Nízke Tatry
Prístrešok Jasenina Slovenské rudohorie je eldorádom tulákov a vandrákov. Rozsiahle horské chrbty umožňujú slobodné putovanie krajinou, kde sa možno zložiť "pod širákom" na noc takmer všade. Ak vás túlavé topánky zavedú do juhozápadného cípu pomedzia Veporských a Stolických vrchov, môžete na nocľah využiť prístrešok na kopci Jasenina. 16/04/16 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy
Búda Zrub v sedle Javorinka Muránska planina, ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov SR, oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť, možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Vhodným objektom je koliba v sedle Javorinka. 02/04/16 Tomáš Trstenský Muránska planina, Stolické vrchy

Pozvánka 4. ročník Malofatranskej stovky (MF100) Malofatranská stovka (MF100) a päťdesiatka (MF50) sú diaľkové pochody a horské ultrabehy, trasa obidvoch pretekov začína v Terchovej a vedie cez Krivánsku Fatru do obce Lipovec - cieľ MF50 - a pokračuje cez Lúčanskú Fatru do Fačkovského sedla, kde sa nachádza cieľ MF100. Na zaplnenie štartovnej listiny 4. ročníka stačilo neuveriteľných 22 minút - čo čaká bežcov na jednej z najnáročnejších ultra podujatí na Slovensku? dnes Valéria Jurkovská Iné
Cyklotúra Podhájska a okolie na bicykli – cestou i necestou Podhájska je známa termálnym kúpaliskom, ktoré patrí v rámci Slovenska k najnavštevovanejším. Tunajšia voda je zložením podobná morskej a jej teplota umožňuje aj zimnú prevádzku. Najnovšie sa využíva na vykurovanie skleníkov, v ktorých sa pestujú kvety. Keďže to nemám ďaleko z domu, zavítam sem pomerne často a všimol som si, že vzniklo v rámci aktivít mikroregiónu Termál niekoľko cyklotrás pre všetky druhy bicyklov. dnes Vladimír Prutkay Podunajsko
Predstavenie Turistické topánky Hanwag Nazcat GTX V polovici mája som dostal možnosť testovať topánky od známeho výrobcu outdorových topánok Hanwag. Konkrétne ide o model Nazcat, ktorý je na našom trhu relatívnou novinkou. Musím sa priznať, že som topánky od tohto výrobcu chcel už dávnejšie. Bohužiaľ, v minulosti to študentské financie nedovolili a moje pôvodné topánky sa z tohto sveta porúčali práve v období, keď som dostal možnosť otestovať tento model. včera Stanislav Ďurica Obutie