Chata Voľa
Chata Voľa Zatvoriť

Chata Poľovnícka chata Voľa pod Lysákom

Na niektoré miesta v slovenských horách mám jednoducho smolu. Vždy keď sa tam dostanem, je buď hmla, fúka minimálne búrlivý vietor, alebo prší. Jedným takýmto miestom vo Vihorlatských vrchoch je oblasť vrchu Lysák. Celkovo som tu bol štyrikrát a vždy ma zastihol silný dážď. Preto som zakaždým veľmi uvítal, že sa pod Lysákom nachádza poľovnícka chata s krytou terasou, kde som sa ukryl pred nepohodou počasia a raz aj núdzovo strávil noc.

Vihorlatské vrchy: lúka pod vrchom Lysák
766 m n. m.
2 – 4 osoby na krytej verande
Celoročne, bez hospodára a bez možnosti zakúrenia
Bez blízkeho vodného zdroja
Dalšie info
Veľmi pekné okolie, neoficiálny vyznačený hrebeňový chodník Vihorlatu

Poľovnícka chata Voľa sa nachádza v centrálnej časti Vihorlatských vrchov, na lúke severozápadne pod vrchom Lysák. Prístupná je po červenej turistickej značke, ktorá spája obec Remetské Hámresedlo Rozdiel. Jej trasa vedie v tesnej blízkosti chaty. Dostať sa sem z Remetských Hámrov trvá asi 2 hodiny, zo sedla Rozdiel približne 45 minút.

Ide o drevenú zrubovú chatu obdĺžnikového pôdorysu s rozmermi približne 6 x 4 m. Zastrešená je plechovou sedlovou strechou. Vnútorné priestory sú uzamknuté, dvere aj okná sú zabezpečené mrežou. Pre turistov je ale dôležitá informácia, že pred západným priečelím chaty sa po jej celej dĺžke nachádza asi 1,3 m široká zastrešená terasa. Tu sa dá vcelku spoľahlivo ukryť pred dažďom alebo stráviť núdzovo noc. Z bokov je chránená drevenou stenou. Vonkajšiu stranu čiastočne ochraňuje drevené zábradlie siahajúce takmer do polovice výšky terasy. Okrem toho stojí pred chatou ešte jedľa, ktorej konáre čiastočne chránia interiér. Vstup zabezpečujú dvojkrídlové polovičné dvere. Podlaha pozostáva z drevených dosiek. Na terase sa pohodlne vyspí skupina dvoch až štyroch osôb. Použitie karimatky a spacieho vaku je samozrejmé. V prípade silného západného vetra komfort nocľahu zvýši upevnenie celty alebo PVC fólie na priečelie terasy. Odomknuté podkrovie by mohlo poskytnúť ďalšie miesta na prespanie, ale v čase mojej návštevy (apríl 2014) bolo neprístupné. Rebrík, pomocou ktorého sa dalo dostať do podkrovia, ležal pri stene chaty polámaný. Vedľa chaty pri ohnisku stojí stôl s dvomi lavicami.

Voda a okolie

Prameň alebo iný vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza. Najbližšie sa voda dá spoľahlivo nečerpať buď v Remetských Hámroch, alebo z prameňa pod vrchom Motrogon. Na pramenisko Hámorského potoka sa nemožno veľmi spoliehať, nakoľko ide skôr o močarinu a podmáčaný terén, ako spoľahlivý vodný zdroj. V okolí sa nachádza niekoľko významných turistických cieľov. V prvom rade ide o najvyšší bod pohoria, vrch Vihorlat, kde sa začína novovyznačený neoficiálny chodník vedúci hrebeňom pohoria. Ďalej je to blízky vrch Lysák s čiastočným výhľadom, oblasť Morského oka a bralnatý dvojvrchol Sninského kameňa.