Cyklotúra Cez podunajské pevnosti v pohorí Gerecse

Historicky ladená cyklotúra. Prejdeme po archeologických lokalitách starých hradov, navštívime pevnosť z 19. storočia a na cyklokrosovej vložke si pozriem jednu z najkrajších jaskýň pohoria Gerecse hegység (slovensky Gereče). Na trase nechýba ani pútnické miesto či pasúce sa kone.

1 deň
jar – 2013
Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská rovina - Žitný ostrov a Maďarsko - Gerecse hegység (Gereče)
prameň Mária kút pri kláštore Pélilfoldszentkereszt
Nové Zámky (vlak, bus) - Komárno (vlak, bus)
krossový alebo trekingový bicykel
Štúrovo (vlak, bus)
» mapa momentálne nie je v ponuke

Nové Zámky – Bajč – Pavlov Dvor – Bohatá – Hurbanovo – Zelený Háj – Holanovo – Ďulov Dvor – Malá Iža – Komárno – hraničný most SK/HU – Komárom – pevnosť Monostor (Monostori eröd) – Komárom – Szöny – Kiskolónia (Malá kolónia) – Almásfüzitö – Dunaaimás – Neszmély – Süttö – Lábatlan – Nyergesújfalu – Bajót – jaskyňa Jankovich barlang – Péliföldszentkereszt, kláštor – prameň Mária kút – hrad Berényi vár – Nagysáp – Tokod – Tát – Ostrihom (Esztergom) – Most Márie Valérie – Štúrovo

Monostorská pevosť

Z Nových Zámkov do Komárna idem cez Hurbanovo, čo je najrýchlejšia cesta, takže priblizne za jednu hodinku som tam. Dnes si nejdem pozrieť centrum a ani pevnosť v Komárne a prechádzam dunajským mostom do Komáromu, kde na kruhovom objazde idem na smer Monostori eröd (pevnosť Monostor) na západnom okraji Komáromu. Je to pevnosť z 2. polovice 19. storočia a bola najväčším opevnením celého systému po oboch stranách Dunaja. Viac informácií o systéme pevností nájdete na http://www.pevnost-komarno.sk/charakteristika.htm, kde Monostorskú pevnosť volajú Sandbergská). Počas studenej vojny tu bola vojenská posádka ZSSR (podobne ako v starej pevnosti v Komárne) a je to poznať podľa nápisov v azbuke. V pevnosti sa platí vstupné a zobrali aj eurá. Je tu niekoľko expozícií o histórii, texty na tabuliach sú aj v slovenčine. Zaujímavé sú expozície v kasárňach s figurínami, ako to kedysi vyzeralo. Po prehliadke pevnosti sa vraciam naspäť do Komáromu, ale na kruhovom objazde idem smer Tata. Prechádzam cez Szöny, čo je predmestie Komáromu. Stál tu veľký rímsky tábor (mesto Brigetio) a na opačnej strane Dunaja pri Iži bol predsunutý tábor Kelemantia. Prichádzam ku križovatke smerov na Tatu, kam dnes nejdem a Ostrihom, kam chcem ísť, takže odbočím.

Zrúcanina hradu Neszmélyvár

Cesta ma vracia k Dunaju a cez Dunaaimás prichádzam do Neszmély, kde majú byť tiež zvyšky hradu. Pri druhom kostole v poradí v obci treba odbočiť ulicou do kopca, až kým neprídem k potoku, cez ktorý prejdem po mostíku a na okraji obce vidieť odlesnený kopec, na ktorom je tyč (asi na zástavu). Dole v húští nechávam bicykel a kráčam strmo do kopca, za dažďa sa sem asi ťažko lezie, keďže aj za sucha sa mi šmýka dole kopcom. V skutočnosti sú tu zvyšky dvoch hradov - Neszmélyvár a Neszmély kisvár (malý hrad). Menšie opevnenie bolo priamo oproti smerom k dedine a oddeľuje ich len sprašová roklinka. No z Neszmély kisvár zostali len stopy po terénnych nerovnostiach. Uvidíme zvyšky muriva veže a terénne nerovnosti na mieste valov a priekop.

Kurucká pevnosť Nyergesújfalu a jaskyňa Jankovich barlang

Vraciam sa k Dunaju a pokračujem cestou do mesta Nyergesújfalu. Na okraji mesta na kopci s kolmými stenami smerom k Dunaju je ďalšia lokalita stredovekého hradu. Na mieste dnešného pamätníka milénia nad cintorínom sú dobre viditeľné zvyšky pevnosti z čias kurucov, kde bola rímska pevnosť patriaca k limes romanum, ako aj ruiny stredovekého kostola (len základy). V meste odbočujem z priamej cesty do Ostrihomu, ktorá vedie popri Dunaji, na dedinu Bajót hlbšie v pohorí Gerecse hegység (Gereče), ktoré je geologicky veľmi starým horstvom. Neprešlo žiadnym vrásnením a bolo kedysi dnom dávneho mora Thetys. Horniny sú zväčša dachsteinské vápence a dolomity staré cca 230 miliónov rokov. Gereče sú známe ťažbou mramoru a zaujímavými jaskyňami.

V Bajóte je zaujímavý kostol na mieste starého hradiska či pamätník milénia. Odtiaľto sa vydávam cez les po modrej značke k jaskyni Jankovich barlang. Začiatočný prudký výstup do kopca je na bicykli nezjazdný, ale cez les to ide. Prechádzam popod skalný hrebeň Öreg kő (Starý kameň), na ktorých práve trénujú horolezci, až prichádzam k odbočke ku jaskyni. Bicykel nechávam v lese pripútaný o strom pri oddychovom mieste s lavičkami a vydávam sa k vstupnému otvoru. Je tu viac jaskýň a aj priepastí, resp. dier (majú zamrežovaný vstup, aby tam niekto nespadol a vraj sú hlboké niekoľko desiatok metrov). Samotná Jankovich barlang je vďaka prepadnutému stropu veľmi fotogenická a aj farebná. Je hydrotermálneho pôvodu, na niektorých mapách sa volá "Smradľavá diera" pre sírne výpary. Vychádzam ešte na skalu nad jaskyňou, odkiaľ sú krásne výhľady a odchádzam na Péliföldszentkereszt (saleziánsky kláštor a pútnické miesto). Pri východe z lesa treba dať pozor a ísť popri plote, ohraničujúcom lúky, patriace k budovanému rekreačnému komplexu, značenie nie je dobré.

Saleziánsky kláštor a Berényi vár

Ešte pred kláštorom je Mária kút (Máriin prameň) – pekne upravené pútnické miesto s prameňom pitnej vody (pil som ju a som tu). U saleziánov sa vraj dá zadarmo ubytovať na noc. Kláštor práve rekonštruovali, neďaleko stavali obrovský ranč. Je tu veľmi veľa pasúcich sa koní, nielen na ranči a stretnete aj jazdcov na koňoch. Pokračujem podľa mapy po poľných cestách k zvyškom pevnosti Berényi vár. Avšak po stredovekom hrade zostali len nepatrné stopy terénnych úprav. Opevnenie bolo zničené počas tureckých a Rákocziho vojen. Opäť nechávam bicykel pod kopčekom (malý výškou, ale s veľmi strmými svahmi a v Maďarsku chodníky idú zväčša rovno hore - žiadne serpentíny). Existuje hradná legenda o podzemných chodbách, kam počas nájazdu vojsk Osmanskej ríše hradný pán schoval svoje dcéry aj s pokladom.

Nagysáp

Potom po lúkach a poliach prechádzam do Nagysápu, kde je posledná hradná lokalita dnešného výletu. Nájdeme ju na okraji dediny, lebo je to neprehliadnuteľný holý kopec so zreteľnými stopami terénnych úprav. Približne 3 km južnejšie je obec Bajna (dnešný maďarský názov je odvodený od označenia Bojná, lebo územie patrilo ku Veľkomoravskej ríši) so zachovaným pekným kaštieľom. No naberám smer Ostrihom (Esztergom), kam prichádzam cez Tát. Pred Tátom ma čaká ešte posledné stúpanie a prechod cez nevýrazné sedlo v severnom hrebeni pohoria Gereče. Od Tátu idem popri Dunaji časť cesty po cyklotrase až do Ostrihomu, kde prechádzam naspäť na Slovensko Mostom Márie Valérie a zo Štúrova idem vlakom domov.

Zhrnutie

Najkrajšia je stredná časť trasy okolo a cez pohorie Gerecse (Gereče). Začiatok, koniec ako aj cesta popri Dunaji pod svahmi Gereče ide po frekventovanej štátnej ceste, tak si treba dať pozor. Ak chcete navštíviť lokality uvedených stredovekých hradov, nezabudnite si mapu, keďže prístupy nie sú značené. Cesta cez les pri Bajóte je pomerne náročná (stúpanie na začiatku a horšia orientácia v závere). Na výlete som v Monostorskej pevnosti nefotil, šetril som baterky. Pridal som fotky opevnenia zo skoršieho výletu, preto je tam vidieť sneh.