Túra X-trekking West Tatras Special 2014

Západné Tatry-Roháče sú pre mnohých doteraz neznáme, ale aj obávané. Väčšina tých, ktorí vyhľadávajú turistické ciele vo vyšších nadmorských výškach, skončia vo Vysokých Tatrách. No západná časť Tatier je pre mňa vďaka jedinečnej panoráme, hustote dvojtisícových vrcholov, ktoré vzbudzujú okamžitý rešpekt pri ich zhliadnutí, ale aj krásnou scenériou Roháčskych a iných plies a pliesok jedinečná.

vyššia, 4. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
leto – 28.06.2014
Tatry - Západné Tatry - Roháče (Tatranský národný park)
Ťatliakova chata, bufet Šindľovec
Zuberec
Zuberec (bus) - Zverovka (bus, parkovisko pod Spálenou)
» č.1096 Západné Tatry (1:50.000)

Parkovisko pod Spálenou – Predný Salatín – Brestová – Salatín – Spálená – Pachoľa – Baníkovské sedlo – Baníkov – Hrubá kopa – Tri kopy – Smutné sedlo – Nohavica – Plačlivô (Plačlivý Roháč) – Ostrý Roháč – Jamnícke sedlo – Volovec – Rákoň – sedlo Zábrať – Ťatliakova chata – Adamcuľa – Šindľovec – parkovisko pod Spálenou

X-trekking

Pre mňa boli jednotlivé čiastkové výstupy na jednotlivé vrcholy vždy výzvou, ale nikdy som neskúsil zdolať celý hrebeň za jeden deň. Turistika je niečo, čo mi dlhodobo poskytuje mentálny relax a telo sa odreaguje od každodenného pohybového a pracovného stereotypu. Napadlo mi, čo tak zorganizovať akciu, kde sa fyzická záťaž stretne s mentálnou na svojich limitoch. Mnohí si myslia, že veľa nevydržia, majú strach, obavy, ale prekonávanie samého seba dodá človeku pocit sily, prirodzeného sebavedomia, odvahy, ale aj rešpektu a samozrejme sa posilní vôľa človeka.

Preto som sa rozhodol nezávisle od rôznych registrovaných turistických oddielov vytvoriť značku X-trekking, pod ktorou by sa každý rok skrývalo dosiahnutie limitov tela a ducha. Každý rok s novou trasou, iným mottom a novou inšpiráciou. Ide o dobrovoľnú neregistrovanú akciu.

Prvý ročník podujatia som zvolil v Západných Tatrách. Čo tak prekonať hlavný hrebeň Západných Tatier od Brestovej po sedlo Zábrať, pomyslel som si. A tak som sa pustil do organizácie akcie. Oslovil som známych turistických „predátorov“, ale aj fakultatívnych turistov, ktorí mali vôľu zdolať svoje limity. Celkovo zdolať desať dvojtisícových vrcholov za jeden deň. Paráda, že áno? Nechal som vyrobiť tričká za symbolickú cenu, zarezervoval ubytovanie, a potom len čakal na vytúžený víkend.

Motto tohtoročnej akcie

Ten, kto premohol pochybnosti a strach, premohol neúspech.

X-trekkingový tím 2014:

1. skupina: Martin 1, Michal, Martin 2, Juraj,
2. skupina: Laco, Dano,
3. skupina: Evka, Janko.

Príchod na miesto činu a brífing

Ubytovanie som za príjemné peniažky zarezervoval na okraji obce Zuberec v priváte, v novej výstavbe s krásnym výhľadom na Západné Tatry - Roháče.
K večeru sme sa pomaly všetci poschádzali, vybalili sa, dali si niečo pod zub vo fajn drevenici, kde je super mladý babský personál (bol som dokonca oslovený si ísť zatancovať s miestnou obsluhujúcou devou s pekným úsmevom).

O 22.00 h sme si na ubytovaní spolu všetci podali inštrukcie. Považoval som to za správne a dôležité. Všetkých som srdečne privítal a povedal niečo k príprave a o samotnej túre. Myslím si, že ešte stále veľa turistov značne podceňuje prípravu. Držím sa starého pravidla - šťastie praje pripraveným!

A tak sme si povedali dôležité informácie:
- či je každý poriadne poistený,
- aká je predpoveď počasia s ohľadom na teplotu vzduchu, prípadný dážď, vietor (rýchlosť a smer) a s tým spojené vhodné oblečenie a obuv,
- prebrali sme si jednotlivé body trasy, ich riziká (reťaze, technické pasáže), prítomnosť zvyškových snehových polí,
- oboznámil som všetkých o aktuálnych podmienkach na trase túry, ktoré som získal telefonátom na Horskú záchrannú službu Západné Tatry,
- dohodli sme sa na čase začiatku výstupu.

Potom sme si vymenili rôzne zážitky z absolvovaných turistických akcií, zablahoželali Lacovi k meninám, dali si niečo na lepší spánok a zaľahli pod periny.

Samotná túra je náročná vysokým výškovým prevýšením, ale aj celkovou vzdialenosťou, a preto ju musím hodnotiť ako náročnú. Prihladnuc na fakt, že sa neustále stúpa a klesá k jednotlivým vrcholom či do sediel. Veľkou výhodou je určite možnosť pri nedostatku síl zísť do doliny (k Roháčskym plesám, príp. ku Ťatliakovej chate, resp. do Žiarskej alebo Jamníckej doliny) z Baníkovského sedla, resp. Smutného sedla, či zo sedla pod Plačlivým. Nevýhodou je neprítomnosť vysokohorských chát, a tým aj iného ako vlastného občerstvenia a z tohto pohľadu túra vyžaduje väčšiu prípravu.

A je to tu

Budíček o 4.00 h, rýchla osobná hygiena, príprava občerstvenia - niekto žemle, niekto vagón ovocia, iní „ionťáky“ či sladkosti a niekto kombináciu všetkého. Nahodiť sa do turistického „gala“ a vyrazili sme na parkovisko pod Spálenou. O 5.30 h sme vyšli z parkoviska na lyžiarsky kopec, kde sa t. č. vykonávajú radikálne úpravy zjazdovky a výstavba novej lanovky, a tak je terén trochu upravený. Nič na tom, že modrá značka zostala na stromoch popri zjazdovke. So slniečkom, ktoré sa pomaly prebúdzalo, sme sa pri výstupe na Brestovú rozdelili na tri skupiny, kde si členovia prispôsobili vlastné tempo výstupu. S časovým predstihom sme dosiahli Predný Salatín, spravili prvé zábery a širokým hrebeňom pokračovali ďalej. Tesne pod vrcholom pred nami utekal dolinou svišť, ktorého som s Jurajom nestihol lokalizovať objektívom (zrejme v doline prebiehal potravinový výpredaj alebo si išiel vymeniť zimný oblek za letný). Na Brestovej sme sa zoznámili s prebúdzajúcim slniečkom a mohli sa vydať na „boj“ so Salatínom. Tam nás, ako prvú skupinu, dohnali naši dvaja bežci - Laco s Danom, a tak sa vedúca skupina vymenila a zaradili sme sa k pelotónu. Po Salatínskom vrchu sme sa cez prvé reťaze na Skriniarkach vydali na menej výraznú Spálenú (škoda, že nie je označená tabuľou ako mnohé vrcholy Roháčov) na mohutné a na stúpanie náročné Pachoľa, kde nás čakal kovový kríž. Hore sme si vydýchli a posilnili pred zostupom do Baníkovského sedla.

V Baníkovskom sedle sme sa dlho nezdržali a zamakali na ďalšiu dvojtísicovku, najvyššiu v hlavnom hrebeni, Baníkov. Tam mohutnel nárazový vietor a po absolvovaní „povinného“ fotografovania sme sa pustili do prechodu Hrubej kopy a technicky náročných Troch kôp, kde pri malej chybe v koordinácii pohybov môže veľmi ľahko prísť k nešťastiu. Párkrát sme si pomohli reťazami a vrhli sa hneď na zostup do Smutného sedla. Neviem, čím to je, ale zakaždým stretnem na túrach „tiežturistov“. Tentokrát pána v slušivom kostolnom oblečení sediac a pijúc pivko v „mokasínkach“. V Lúčnom sedle sme sa opäť občerstvili a vydali sa cez málo známu a menej výraznú Nohavicu na záverečný „masaker“ s triádou - Plačlivô, Ostrý Roháč a Volovec. Pri pohľade na Plačlivý a Ostrý Roháč sú vedľa seba ako bratia, ale Plačlivô vás od Smutného sedla poriadne vyžmýka neustálym stúpaním k nejasnému vrcholu a následne vás so „založenými rukami“ čaká jeho dvojhlavý brat - Ostrý Roháč. Pri jeho prechode mnohými technickými úsekmi naznačuje, že ide o mohutný masív, kde vám na oboch stenách pomáhajú reťaze. Ak si niekto myslí, že po výstupe z Plačlivého na prvý vrchol dúfa, že má vyhraté, je na omyle, čaká ho ešte druhá „hlava“. Dovolil som si nazvať Ostrý Roháč „Dvojhlavým drakom“. Lebo je najnáročnejší v hlavnom hrebeni, je známy svojimi dvomi „hlavami“ a neslávne preslávený viacerými úmrtiami turistov. Aj keď sme sa k nemu dostali v pokročilých popoludňajších hodinách, kde sa „trápili“ na reťaziach rady turistov, počkali sme si na našu chvíľu a bez ujmy sme cez neho prešli. Za Ostrým Roháčom smerom k Jamníckému sedlu nás čakala cesta plná kamenia, rozdrobeného terénu, ktorý pri prudkom zostupe môže byť veľmi zradný na podvrtnutia a pády.

V Jamníckom sedle nás zastihol prudký nárazový vietor okolo 40 - 50 km/h a výstup na rozvalený a široký Volovec nám vzal posledné zvyšky síl, keďže sme bojovali hlavne s vetrom. Na Volovci sme dosiahli vytúženú desiatu dvojtisícovku a naplnili sme naše predsavzatie zdolať všetkých dvojtisícových „chlapcov“ v hlavnom hrebeni na jeden „šup“. Po krátkom oddychu sme sa vybrali na zostup k Rákoňu po širokej kamenistej ceste a od sedla Zábrať krátkymi serpentínkami k Ťatliakovej chate. To sme mali telefonické informácie, že naši bežci Laco s Danom dosiahli cieľ trasy za rekordných približne 7 hodín, čo je skvelý výsledok. My sme sa cez „neúprosnú“ asfaltku cez Adamcuľu k parkovisku pod Spálenou dostali za celkových približne 11 hodín turistiky. Tretia skupina dorazila úspešne a v zdraví s časom okolo 15 hodín. Výsledné časy nie sú dôležité, podstatný je zážitok z nádhernej prírody, užitočne stráveného času s priateľmi a získanie nových zážitkov.

Zaslúžený oddych

Večer sme si dali spoločnú večeru, vymenili si zážitky z trasy a spokojne unavení zaľahli do postelí. V nedeľu sme sa rozhodli dať relaxačný výlet na Slanický ostrov loďou, ktorý veľmi odporúčam a nemôžem nespomenúť super zmrzlinu v Námestove. Na záver môžem konštatovať, že X-trekking 2014 dopadol pri svojej premiére nanajvyš úspešne. Počasie krásne vyšlo, všetci úspešne plánovanú trasu zvládli, nikto sa nezranil a v hlavách nám zostalo veľa krásnych zážitkov.

Zhrnutie

Chcel by som týmto za seba aj za mnoho ďalších turistov apelovať na autority Štátnych lesov TANAP-u a ďalšie organizácie, aby zabezpečili do budúcnosti tabuľové označenia všetkých štítov hrebeňa: Pachoľa, Spálená, Hrubá kopa, Tri kopy, Nohavica, Plačlivô a Ostrý Roháč; ktoré nie sú označené tabuľami. Myslím si, že si mnohé z nich, minimálne Ostrý Roháč, zaslúži kríž (možno dvojkríž). Taktiež neobľúbená asfaltová cesta od Šindľovca po Ťatliakovu chatu je pre turistických nadšencov dlhodobo maximálne nekomfortná, nudná a neskutočne únavná. Čo tak ju sprístupniť aspoň pre kyvadlovú dopravu bicyklami, ktoré by boli na prenájom. Nápadov by bolo viac.

Tí, ktorí sa rozhodnú absolvovať celý hlavný hrebeň za jeden deň, dobre sa na to pripravte. Zvládnuť sa to dá, ale netreba nič podceniť. Budete mať možnosť z jednotlivých vrcholov sledovať nádhernú panorámu dolín Roháčskej, Spálenej, Smutnej, Žiarskej či Jamníckej. Ďalej je možné vidieť najbližšie vrcholy ako Baranec, Smrek, Hrubý vrch, Otrhance, či v diaľke trčiace štíty Vysokých Tatier na čele s Kriváňom.

Vidíme sa pri X-trekkingu 2015.