Prístrešok na lúke po žltej značke
Prístrešok na lúke po žltej značke Zatvoriť

Túra Bardejovské kúpele, NCH a hrad Zborov

Nie po prvýkrát som mal možnosť spoznávať okolie Bardejovských kúpeľov. Aj tohto roku som tam strávil predĺžený víkendový pobyt koncom apríla. Samozrejme, že ako správny turista som si povedal, že by bolo hriechom neabsolvovať nejakú túru v ich okolí. Už na jeseň minulého roku som prešiel trasu smerom k dominante a najvyššiemu vrchu - Stebníckej Magure - a tiež som navštívil zrúcaninu hradu Zborov.

jar – 25.04.2014
Nízke Beskydy: Ondavská vrchovina
verejný prameň v Bardejovských Kúpeľoch
Bardejovské kúpele
Bardejov (vlak, bus, MHD) - Bardejovské Kúpele (bus, MHD)
» č.1113 Bardejov a okolie (1:50.000)

Na Hikingu som čítal o rozhľadni na náučnom chodníku (NCH) Čierna mláka, ale to bola iba časť trasy. Ďalšia vyhliadka je na pohorie Čergov. V samotnom okolí kúpeľov sú aj ďalšie náučné chodníky a kyslíkové dráhy pre pacientov, ktoré sa dajú využiť na menej náročné vychádzky. Preto jedno piatkové poobedie a sobotu venujem turistike v Ondavskej vrchovine.

Bardejovské kúpele

Kúpele ležia iba 5 km od mesta Bardejov pozdĺž Bardejovského potoka na úpätí Stebníckej Magury. Prvá zmienka o kúpeľoch a ich minerálnych prameňoch je z roku 1247. V roku 1895 sa v kúpeľoch liečila cisárovná Alžbeta známa pod menom „Sissi". Minerálne vody slúžia pri liečbe tráviaceho ústrojenstva a dýchacích ciest. Na tento účel slúži osem prameňov, ktoré sú prístupné podľa otváracích hodín. Voľne dostupné pre verejnosť sú dva pramene v areáli, a to Hlavný a Lekársky. Počas letných mesiacov je prístupné tiež letné plážové kúpalisko na hornom konci kúpeľov. Na 1,5 ha ploche je vytvorený skanzen ľudovej architektúry. V 24 objektoch sa možno dozvedieť niečo o živote slovenského a rusínskeho obyvateľstva horného Šariša a severného Zemplína. Hneď v susedstve je národné múzeum.

Lesnícky náučný chodník Čierna mláka

Bardejovské kúpele – jazierko – vstupná brána NLCH Čierna mláka – vyhliadka na hrad Zborov – vyhliadka na Čergov – začiatok NLCH – trasa pre telesné cvičenia – Bardejovské kúpele, kúpalisko

Žltou sa dostávam k jazierku a vyrážam po ľavej strane Bardejovského potoka, pri ktorom je kaplnka sv. Huberta. Lesnou cestou míňam oddychové miesto s ohniskom a zrubovým prístreškom. Prichádzam ku začiatku a vstupnej bráne lesného náučného chodníka, kde je prvá tabuľa, ktorá podáva informácie o samotnom NLCH. Skladá sa z troch časti: červený - jedľový, bukový - mierne náročný s dĺžkou 3,7 km a nakoniec náročnejší - javorový, s dvomi vyhliadkami, prevýšením 290 m a dĺžkou 4,5 km. Miernym stúpaním prechádzam jednotlivými stanovišťami, pri ktorých sa dozviem najpodstatnejšie o prírode, flóre a faune.

Jednotlivé tabule sú prínosom a obohatením vedomosti o krajine a jej prostredí. Zaujímavejšie z pohľadu turistu sú jednotlivé vyhliadky a jazierka na trase. Veža s vyhliadkou k zrúcaninám Zborovského hradu je určite za dobrej viditeľnosti neskutočným zážitkom. Nehovoriac o tom, že zdolať prevýšenie k ďalšej zastávke a vynaloženej námahe sa vráti nádhernou panorámou Čergovského pohoria. Dá sa tam oddýchnuť a posedieť, pokochať sa a meditovať v lone prírody.

Celý NCH ma veľmi zaujal, bol som nadmieru spokojný s jeho samotnou trasou a jednotlivými danosťami, ktoré tam príroda vytvorila. Po ukončení kratšej túry bol ešte dostatok času na hľadanie ďalších zaujímavých miest z okolia kúpeľov. A tak sa púšťam hneď prvou lesnou cestou vpravo. Objavujem, že je to trasa telesných cvičení, prispôsobená v prírode pre pacientov kúpeľov. Rôzne podliezačky, preskakovačky, hrazdy, klady a oddychové miesta aj s popisom jednotlivých cvičení, ktoré sa dajú vykonávať. Asi po 1 km sa dostávam von z lesa a som nad letným kúpaliskom. Obchádzam ho a dostávam sa do areálu kúpeľov. Popri pamätníku padlým, lávke priateľstva a parčíku cisárovnej Alžbety ukončujem dnešnú prechádzku.

Dnešné poobedie bolo čerešničkou na torte pre vyznávača krás prírody. Povedal by som, že aj keď to bola iba kratšia trasa, určite bola nevšedným zážitkom. Pri večeri som spriadal plán na sobotňajší deň. V sobotu som mohol vyraziť do prírody o niečo skôr na úkor obeda. A tak okolo 10-tej vyrážam na ďalší náučný chodník.

Náučný chodník Zborovský hradný vrch

Bardejovské kúpele – Kút – pod Magurou – Zborov, podhradie – hrad Zborov (Makovica) – Jedlinka – Dlhá Lúka – Bardejovské kúpele

Vyrážam žltou, ale dnes idem od jazierka vpravo. Počasie je oproti včerajšku oveľa horšie, a preto dúfam, že aspoň nezačne pršať. Na ľavej strane vidím zrub z predošlého dňa. Po chvíľke sa dostávam na veľkú lúku, ktorou prechádzam a vstupujem do lesa. Dostávam sa do sedla pod Kútom. Cesta začína byť trocha mokrejšia a je aj viac prekážok cez cestu. Na vrchole som zašiel 100 metrov do lesa, kde sa mi otvorila dolina a prvý výhľad na zrúcaniny Zborovského hradu. No viditeľnosť je na bode nula, a tak sa musím tešiť až na samotný hrad.

Vraciam sa späť na chodník a pokračujem po turistickom chodníku ku chatke, kde sa dá odpočinúť a chvíľku posedieť. V jej blízkosti je drevená tabuľa NCH. Dnes opäť neuvidím ani vysielač na Strebníckej Magure, ale počasie ovládať neviem, tak pokračujem dole do sedla pod Magurou. Po červenej by som sa dostal prudkým stúpaním až na vrchol k vysielaču, ale dnes mám iný cieľ, a tak pokračujem dole po žltej. Klesám postupné údolím ku štátnej ceste pri dedine Zborov. Hneď vľavo je tabuľa, ktorá upozorňuje, že neďaleko je cintorín padlých vojakov z I. svetovej vojny. Prechádzam cestu a pokračujem cez lávku nad potokom Kamenec. Hneď za potokom začínajú informačné tabule. Je ich osem a návštevníkov poučia o Zborovskej hradnej ceste. Stúpam hore lúkou do lesa a k samotnej zrúcanine Zborovského hradu, ktorý je niekoľko rokov rekonštruovaný. Bol som tu aj minulého roku, ale od Dlhej Lúky.

Zborovský hrad (Makovica)

S výstavbou hradu, nazývaného tiež Makovica, sa začalo za panovania kráľa Belu I. Prvá písomná zmienka je z roku 1250. Nachádza sa v nadmorskej výške 474 m. Opevnenie plnilo funkciu strážcu cesty do Poľska. Počas svojho obdobia prešiel niekoľkými prestavbami. Zničený bol 14. októbra 1684 na rozkaz cisára Leopolda I. Počas celej jeho histórie ho spravovalo množstvo kastelánov. Nachádza sa severne 10 km od mesta Bardejov. Prístup je z juhu od dediny Dlhá Lúka a zo severu od dediny Zborov - od kovového mosta strmo hore alebo lúkou s tabuľami o histórii. Príchod je potom od východu.

Vo fotogalérii pripájam pôdorys pevnosti. Pri prechádzke je najprv spodná časť a nádvorie medzi druhými hradbami, potom samotné jadro hradu. Je vidieť, že zanietenci z občianskeho združenia urobili veľký kus práce pri opravách hradných múrov a priestorov. Všade sú umiestnené popisy pre turistov a návštevníkov historickej pamiatky. Celá zrúcanina sa dá obísť okolo obvodových múrov.

Po obhliadke sa rozhodujem, že sa ešte pozriem na vrchol kopca Jedlina, ktorý sa nad hradom vypína. Obchádzam ho po červenej, z ktorej potom odbočujem na lesnú cestu a po rúbanisku vystupujem k jeho vrcholu. Ale nenachádzam nič zaujímavé. Je prevažne zalesnený s výškou 620 m. Hrebeňom sa vraciam dole ku hradu a potom pokračujem smerom k bardejovskej mestskej časti Dlhá Lúka. Popri chatkách sa dostávam do dediny, ktorou prechádzam. Pri smerovníku v Dlhej Lúke je minerálny prameň, ale pôsobí dosť zanedbane. Popri riečke Kamenec sa dostávam na koniec ulice, odbočujem vpravo na hlavnú cestu a po niekoľkých desiatkach metrov odbočujem popri cintoríne smerom hore na lúky a poľnou cestou prichádzam nad samotné Bardejovské Kúpele. Ešte posledný pohľad smerom k vysielaču na Stebníckej Magure, ktorá sa mi konečne ukázala.

Dnešný dosť sychravý deň na začiatku nevyzeral na peknú turistickú prechádzku, ale poobede sa ukázali aj slnečné lúče. Opäť som sa poprechádzal prekrásnou prírodou pod Stebníckou Magurou a spoznal niečo nové - iné výhľady, iné trasy.