Adamovská
Adamovská Zatvoriť

Extra Gbely – Adamovská vtáčí hlezdírňa

Na Záhorie chodievam pomerne často. Rád sa tam túlam borovicovými či lužnými lesmi. Nedávno, pri študovaní oblasti na turistickej mape, ma prekvapila neďaleko Adamovských jazier značka rozhľadne – vyhliadkovej veže. Aj keď túto časť Záhoria dosť dobre poznám, doteraz som o nej nevedel. Preto som sa rozhodol, že pri najbližšej možnej príležitosti sa k jazerám pôjdem pozrieť a stavbu preskúmam.

Turistický cieľ

V minulosti sa mi mnohokrát stalo, že po návrate z túry som zistil, že som prechádzal popri zaujímavom mieste a z nevedomosti som ho minul. Vždy ma to nahnevalo, lebo rád spájam turistiku so spoznávaním ďalšieho turistického cieľa v blízkosti trasy (hrad, hradisko, rozhľadňa, vyhliadka a pod.). Pokiaľ tiež radi spájate túru s takouto aktivitou, hlavne pre vás je určený článok, kde opíšem vyhliadkovo-pozorovaciu vežu, stojacu na brehoch Adamovských jazier. Jej návštevu môžete spojiť s pešími túrami alebo cyklotúrami po lužných lesoch na oboch brehoch Moravy alebo aj pri splave rieky.

Adamov – Adamov Dvor

Necelých 7 kilometrov západne od naftárskeho mesta Gbely sa nachádza osada Adamov (Adamov Dvor), ktorá je v súčastnosti jednou z mestských častí Gbiel. Adamov bol v minulosti všeobecne známy hlavne kvôli záchytnému utečeneckému táboru, ktorý bol v roku 2006 zrušený. Širšia turistická verejnosť pozná Adamov skôr ako rekreačné stredisko – Adamovské jazerá. Lokalita jazier je situovaná na ľavom brehu Moravy, leží na 85. riečnom kilometri, necelých 900 metrov od brehu. Dostať sa k nim je jednoduché. Stačí vystúpiť na zastávke SAD Gbely – Adamov a odtiaľ pokračovať asi kilometer po odbočke zo štátnej cesty Kúty – Holíč – Skalica až k jazerám. Cyklisti aj peší turisti môžu na prístup využiť červenú cyklomagistrálu vedúcu po hrádzi Moravy. Najbližšia železničná zastávka je v obci Brodské. Zo stanice sa treba vybrať k bývalému židovskému cintorínu, ďalej po poľných cestách cez polia ku kanálu Brodské – Gbely a po jeho západnom brehu pokračovať až k jazerám.

Adamovské jazerá

Podľa geológov je širšia oblasť Záhorskej nížiny pri Morave dnom pravekého mora. Dnes tadiaľto Morava preteká cez zregulované koryto. Rieka v minulosti vytvárala mnohé meandre, naplavovala štrkové sedimenty a menila svoje koryto. A práve štrkovým naplaveninám vďačíme za vznik Adamovských jazier. Obe vznikli ťažbou štrku v 60-tych rokoch minulého storočia. Jazerá sa rozdeľujú podľa rozlohy na väčšie – severné (Adamov II.) a menšie – južné (Adamov I).

Severné jazero – Adamov II., slúži hlavne na rekreáciu a rybolov. V severnom cípe stále prebieha ťažba štrku. Na severnom a južnom brehu je upravená kamenistá pláž. Nachádzajú sa tu viaceré bufety, požičovne lehátok, vodných bicyklov, sociálne zariadenia a parkovisko. Ostatné brehy využívajú hlavne rybári a chatári (chatová osada). Bufety a sociálne zariadenia (sprcha a WC) sú v prevádzke v júli a auguste nepretržite, bufet na parkovisku poskytuje svoje služby mimo leta len cez víkendy. Kvalita vody v lete býva veľmi dobrá. A to hlavne z dôvodu, že sa štrk ťaží až z hĺbky 10 metrov. To znamená, že sa voda v letných mesiacoch extrémne neprehrieva, nehrozí úhyn rýb, ani kvasenie vody. Na jej kvalite sa podieľa aj vodné rastlinstvo (zdroj: Botanický ústav SAV).

Pre južné jazero – Adamov I. - je priam charakteristické konštatovanie, že na pomerne malej rozlohe žije človek a vodné vtáctvo v takmer dokonalej symbióze. Jazero s trinástimi ostrovmi poskytuje ideálne podmienky pre hniezdenie a patrí k mimoriadne dôležitým ornitologickým lokalitám na Slovensku. Hniezdi tu až osemdesiat druhov vtákov. Tunajšia kolónia husi divej patrí k najvýznamnejším na Slovensku. Veľmi významná je aj kolónia čajky chichotavej, ktorá je na Záhorí najväčšou. Lokalitu využívajú ako dôležitú migračnú zastávku mnohé sťahovavé druhy vtákov. Preto je jej využitie na rekreáciu a rybolov sezóne prísne obmedzené, aj keď brehy z veľkej časti lemujú súkromné chaty. Prístup na ostrovy je celoročne zakázaný. Najrušnejšie a najkrajšie je tu v čase ťahu divokých husí (február až júl), ktoré tu nachádzajú dôležitú pravidelnú zastávku na svojom putovaní.

Adamovská vtáčí hlezdírňa

Milovníci prírody môžu pozorovať vzácne vodné vtáctvo z drevenej rozhľadne s originálnym názvom – Adamovská "vtáčí hlezdírňa", alebo len jednoducho „ávéháčka“. Drevená konštrukcia umožňuje z výšky 8 metrov pozorovať a vidieť všetko, čo je očiam na zemi skryté. Bola vybudovaná mestom Gbely v roku 2009. Stojí na začiatku cesty, ktorá oddeľuje obe jazerá. Na hornú pozorovaciu plošinu vedie 26 schodov. Škoda len, že sa tu nenachádza fixne upevnený ďalekohľad, lebo nie každý návštevník ním disponuje. Z rozhľadne je veľmi dobrý výhľad nielen na vtáčie kolónie a blízke okolie, ale hlavne v zimných mesiacoch aj na vzdialené Malé Karpaty, Biele Karpaty a Pavlovské vrchy (Pálava). Pri rozhľadni sa nachádza podrobná informačná tabuľa, z ktorej som čerpal informácie pri písaní článku.

Kúsok vedľa je vybudovaný jednoduchý prístrešok so stolom a lavicami, ktorý sa dá využiť ako miesto k núdzovému prenocovaniu pri potulkách v kraji. Okrem tohto sa pri južnom brehu jazera Adamov II. nachádza ďalší, takmer identický prístrešok. Obom sa budem podrobnejšie venovať v inom príspevku. Na blízkom brehu rieky Moravy sa nachádza prístav, kde vodáci pre verejnosť organizujú plavby po rieke a požičiavajú bicykle. Plavebná sezóna sa začína v polovici júna a konči v septembri (kontakt: +421 917 88 76 98, 77 27, 77 47). V areáli jazier – na parkovisku či v lodenici sa v lete konajú rôzne kultúrne akcie (koncerty, zrazy historických vozidiel a pod.). Podrobné informácie získate v turistickej informačnej kancelárii mesta Gbely. Necelé 4 kilometre severovýchodne od jazier sa nachádza minerálny prameň Sirková voda. Prameň je ukrytý v lese, upozorní nás naň len šípka na ceste Kúty – Holíč. Voda má tzv. „vajcovú príchuť“. Okolie prameňa bolo nedávno upravené miestnym poľovníckym združením.

Pokiaľ by ste chceli spojiť návštevu Adamovskej vtáčej "hlezdírne" so zaujímavosťami v okolí, určite navštívte blízku obec Kopčany so žrebčínom a najstarším stojacim slovenským kostolom s patronáciou sv. Margity Antiochijskej. Za návštevu stojí aj mesto Holíč s opevneným zámkom a veterným mlynom či obec Šastín–Stráže s pozostatkami hradu, kláštorným komplexom a rekreačným strediskom Gazárka. Turistika sa dá absolvovať nielen po vyznačených trasách, ale aj po neznačených cestách a chodníkoch. Stačí len nahliadnuť do mapy. Po moravskej strane rieky Moravy prechádza cez lužné lesy modro a zeleno vyznačený chodník, ktorý sa začína v Hodoníne a končí v obci Lanžhot. Značka prechádza Mikulčickým hradiskom a vedie cez známu Anglickú aleju. Takisto turistu potešia viaceré neznačené chodníky či cesty.

Užitočné odkazy

Hrad Šaštín-Stráže
Bazilika Šaštín-Stráže
Šaštín–Stráže, rekreačné stredisko Gazárka
Pešie túry a cyklotúry po Záhorí