Závory a spomaľovače
Závory a spomaľovače Zatvoriť

Cyklotúra Malokarpatsko-šúrska magistrála JuRaVa

Miestni cyklisti poznajú všetky jej časti zo svojho bežného života na bicykli. My z Vajnôr jazdíme do Svätého Jura, Pezinka, Rače či do Malých Karpát a aj opačným smerom do Ivanky pri Dunaji a cestou okolo mohyly M. R. Štefánika do Vrakune a ďalej až do mesta, resp. na hrádzu Dunaja. Sem-tam porušíme zákaz vjazdu (cesta okolo areálu bratislavského letiska), sem-tam sme od blata až za ušami, sem-tam máme trávu až po kolená. Tešíme sa z každej pozitívnej zmeny, vďaka ktorej by sme "naše cesty" mohli bezpečne absolvovať aj s deťmi alebo s cyklovozíkom.

1 deň
jeseň – 04.10.2014
Podunajská nížina - Podunajská rovina a Malé Karpaty
cestný bicykel
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

JuRaVa

Dve mestské časti Bratislavy - Rača a Vajnory plus mesto Svätý Jur vytvorili združenie JuRaVa. Hlavnou činnosťou a cieľom združenia obcí Svätý Jur-Rača-Vajnory (JuRaVa) je návrh a realizácia projektov v rámci týchto obcí v oblasti športovej, kultúrno-spoločenskej, školskej, vinohradníckej a vinárskej. Pilotným projektom združenia je Malokarpatsko-šúrska cyklomagistrála JuRaVa

Malokarpatsko-šúrska cyklomagistrála

Zmenšuje priestor medzi Dunajskou hrádzou a Malými Karpatami, ktorý nie je bezpečne cyklozjazdný. Pribudlo 28 kilometrov upravených cyklochodníkov slúžiacich najmä na rekreačné účely. Malebnosť a pestrosť dotknutého územia nesklame žiadneho vyznávača pohodovej cykloturistiky. Komu sa máli, môže pokračovať do kopcov Malých Karpát. A možno sa podarí aj pohár dobrého vínka či návšteva niektorej akcie na Malokarpatskej vínnej ceste.

Z Vajnôr do Rače

Vajnory opustíme po Jurskej ceste, následne odbočíme okolo bývalého vojenského areálu a smerujeme k Šúrskemu kanálu. Nedávna panelová cesta sa zmenila na krásny hladký novučičký asfalt. Na moste pred vstupom do Šúru sa nový asfalt vinie dvomi smermi. Vpravo smerom na hlavnú cestu spájajúcu Vajnory a Čiernu Vodu. My ideme vľavo, o chvíľku sme pri Šúrskom rybníku. Na chvíľku sa zastavíme. Vládne tu ticho, vodná hladina je vysoko a okolité stromy pomaly menia farbu, obliekajú sa do pestrej jesennej palety. Hustý trávnik láka na piknik. Zopár rybárov čaká…

Pokračujeme krásnou starou topoľovou alejou až po ďalší most ponad Šúrsky kanál. Aj tento úsek sa chváli novým asfaltom. Je tu malé parkovisko, maximálne pre 5 áut, a prvá zastávka Náučného chodníka Prírodné klenoty Šúru. NCH pokračuje vpravo, my vľavo premostíme kanál a minieme novučkú odbočku do Svätého Jura. Je tu osadená značka, ktorá sa mi veľmi nepáči. Smer vpravo 2,8 km Svätý Jur a 3,5 km Malé Karpaty. Lepšie by bolo uviesť najbližší malokarpatský rázcestník. My ideme rovno, cesta sa stočí vľavo najprv podjazdom pod železnicou a následne podjazdom pod hlavnou cestou Rača - Svätý Jur. Podjazd je pravidelne plný vody, asi preto tu nie je asfalt, ale iba neidentifikovateľná drť. Som zvedavá, ako dlho to vydrží. Dáme sa doľava a hneď nám padne zrak na tabuľu určenú najmä koníčkárom. Pokračujeme okolo Pustého kostolíka a chceme sa dostať vinicami do bratislavskej mestskej časti Rača. To sa nám podarí najprv po novom asfaltovom koberci, následne po starej ceste, škoda, že aj táto si nevyslúžila nový šat, výtlky a diery nám kazia sviatočný zážitok. Niekoľko majiteľov viníc sa asi obáva nájazdu nespratných cyklistov a svoje vinohrady obkolesili elektrickými ohradníkmi.

Bratislavská mestská časť Rača

Novovybudovaným cyklochodníkom okolo otočky električiek sme pohodlne v Rači. A čo tu? Celou históriou Rače sa tiahne spätosť s vinohradníctvom, miestne vinice sa spomínajú už v roku 1237. Najznámejším račianskym vínom sa postupne stala Račianska frankovka, ktorú v roku 1767 uznala cisárskym dekrétom Mária Terézia za víno vhodné na cisársky stôl.

Bežnou sobotnou realitou je tiché námestie, niekoľko krčiem a jedna výborná cukráreň. Informácie o možnosti ochutnať vínko si musíte vyhľadať vopred. Chýba klasické informačné centrum. Zatiaľ žiadne miestne ubytovacie ani stravovacie zariadenie nemá certifikáciu Vitajte cyklisti. Toto všetko, veríme, príde.

Z Rače do Svätého Jura

V cukrárni Marlenka si dáme "pravý" veterník, kávičku a šup-šup do Svätého Jura. Ideme rovnakou trasou cez vinice, sú už obťažkané krásnymi strapcami plnými slnka. Nie všetky. Niektoré sú zanedbané. Škoda! Vinohrad zarastený malinčím a šípovými ružami by sa možno hodil do rozprávky o Šípkovej Ruženke, do hrdej Rače veru nie. Minieme Pustý kostolík a pri podjazde pod železničnou traťou ideme vľavo tesne popri trati, poza logistické centrum stojace na začiatku Svätého Jura.

Svätý Jur

Svätý Jur je pekne uložený medzi vinohradmi a močiarmi NPR Šúr. Bývalé slobodné kráľovské mesto sa pýši vyše 700-ročnou vinohradníckou tradíciou, vinohradnícke domy pochádzajú zo 17. až 19. storočia. Sme pri železničnej stanici, tu je budova 1. uhorskej konskej železnice z roku 1840. Trať viedla z Bratislavy do Trnavy a cesta trvala rovné 3 hodiny. Prejdeme smerom hore na pekné revitalizované námestie. Ak máte chuť na trochu histórie, prevedie vás náučný chodník.

Kúsok povyše morového stĺpa je Vinocentrum - milé miesto, kde môžte ochutnať vína svätojurských vinárov. Škoda len, že vo všedné dni je otvorené až od 17.00 h, v sobotu od 10.00 h a v nedeľu od 13.00 h. Trochu vyššie je turisticko-informačné centrum, tiež má zaujímavé otváracie hodiny pondelok - piatok (15.00 - 19.00 h), sobota (10.00 - 15.00 h) a v nedeľu je radšej zatvorené. Aj tu zatiaľ chýbajú zariadenia s certifikáciou Vitajte cyklisti.

Zo Svätého Jura do Vajnôr

Spustíme sa dolu námestím, cez svetelnú križovatku križujeme hlavnú cestu, ďalej dolu a vpravo okolo futbalového štadióna. Malá zaujímavosť: história futbalu je tu naozaj dlhá, siaha až do roku 1921. Pokračujeme späť k železničnej stanici, železnicu máme po ľavej ruke, až kým sa nedostaneme k podjazdu, sledujeme cestu až po mostík kanála. Napojíme sa na nový asfaltový cyklochodník, ďalej sa dostaneme na cestu k mostu cez Šúrsky kanál a známou alejou okolo rybníka k rázcestiu pri ďalšom moste. Vyskúšame druhú možnosť dojazdu do Vajnôr a pokračujeme ľavým brehom kanála ku hlavnej ceste… Odbočíme doprava a po pár metroch sme na cyklochodníku súbežnom s hlavnou cestou. Premostenie kanála je dosť úzke, takže je to najnebezpečnejšie miesto vzhľadom na frekvenciu automobilovej dopravy. Pri vstupe do Vajnôr je rozostavaný mostík cez Vajnorský potok. A sme vo Vajnoroch.

Bratislavská mestská časť Vajnory

Vajnory zostali "dedinou v meste", vidiecky charakter dokresľujú najstaršie roľnícke domy pochádzajúce zo začiatku 19. stočia. Pýchou Vajnôr je farbami hýriaci kroj, ktorý si obliekajú starousadlíci najmä na dožinky či iné slávnostné príležitosti. Časom, veríme, pribudne aj informačné centrum, či vďaka lepším cyklomožnostiam budú mať tunajšie gastronomické prevádzky záujem o štít s "usmiatym bicyklíkom".

Pri vjazde do Rače, Vajnôr či Svätého Jura by najmä "cezpoľní" cyklisti ocenili informácie o možnosti občerstvenia, oprave bicykla či možnosti využitia hromadnej dopravy.

Slávnostné otvorenie Malokarpatsko-šúrskej cyklomagistrály je plánované na nedeľu 19. októbra 2014 o 14.30 h pri Pustom kostolíku.