Vnútorné hradby
Vnútorné hradby Zatvoriť

Túra Kapušiansky hrad a vrch Stráž

V rámci turistiky bola trasa plánovaná pre skupinu vyznávačov prírody a krás Slovenska v nemenovanom podniku. Škoda, že pre malý záujem sa výlet neuskutočnil, a tak som využil babie leto na uskutočnenie túry v neznámom prostredí Spišsko-šarišského medzihoria. Celú trasu si plánujem tak, aby som zladil cestovné poriadky a nemal problémy dostať sa domov. Predsa je to od môjho bydliska dosť ďaleko. Dúfam, že všetko pôjde ako po masle a moja spokojnosť z neznámych končín bude nad očakávania.

1 deň
jeseň – 11.10.2014
Šariš: Spišsko-šarišské medzihorie - podcelok Stráže
studnička na Kapušianskom hradom vrchu
Prešov (vlak, bus) - Kapušany
Prešov, Sidlovec (MHD, bus) - Prešov (vlak, bus, MHD)
» č.1112 Prešov a okolie (1:50.000)

Kapušany – hrad Kapušany – kameňolom Fintice – Stráž – Bodáš – Šidliar – Prešov, veterinárna nemocnica

Je sobota 11. októbra 2014 a celú cestu autobusom ma sprevádza hustá hmla, ale pevne verím, že sa v priebehu dopoludnia zmení a slnko prerazí mliečnu bariéru. Predsa vyrážam z bydliska ešte za tmavého rána a po vystúpení v dedine Kapušany zisťujem, že je len 7.00 hodín. Už na autobusovej zastávke zapínam navigáciu a vyberám sa hľadať turistickú značku zelenej farby. Z hlavnej cesty sa stáčam vľavo na cestu smerujúcu do Bardejova, prechádzam povedľa školy, obecného úradu, kostola, futbalového ihriska a pokračujúc cez most až k prvým tabuliam. Informujú ma o hrade a zamýšľaných projektoch v regióne. Ďalej kráčam ulicou až k lesu, kde ma značka zavedie do okrajových časti lesného porastu. Počas cesty dedinou nevidím vrchol kopca s dominantou v podobe hradných zrúcaním. Neprekáža, hore ich uvidím. Už som ich toľkokrát počas cestovania sledoval z cesty smerom na Prešov. Stúpam prudko hore po chodníku, v niektorých miestach aj skalnatom teréne. Musím sa párkrát aj zastaviť a vydýchnuť, kým sa dostávam pod hradné múry.

Kapušiansky hrad

Konečne som pod Kapušianskym hradom. Spodná časť hradieb je predo mnou. Je tu malá lúčka s krížom. Stadiaľ by mohol byť veľmi pekný výhľad dole na Kapušany, vpravo na Prešov a troška sa mi črtajú aj vrcholky Slanských vrchov, škoda inverzie. Možno sa to po obhliadke hradných zrúcanín zlepší. Ak nie, budem mať dôvod ísť sem ešte aspoň raz. Samotný hrad je situovaný na skalnom výbežku vrchu Zamčisko v nadmorskej výške 504 m. Prezýval sa tiež Maglovec. Postavený bol na miestach starého slovanského hradiska v 13. storočí, ktorý mal ochraňovať kráľovskú cestu z Prešova na sever. Prvými majiteľmi boli Maglodovci. V roku 1312 bol zničený a obnovil ho Andrej Kappy v roku 1410. Počas povstania v roku 1709 ho podpálili vojska Františka II. Rakocziho a úplne zrúcaný bol v roku 1715.

Aj teraz je vidieť, že sa pracuje na oprave hradieb a ostatných časti. Od roku 2012 sa cez projekty na záchranu kultúrneho dedičstva pracuje na jeho obnove. Prácu tu nachádzajú dlhodobo nezamestnaní ľudia. Cez jeden z otvorov sa dostávam do vnútornej časti hradu. Obzerám si jednotlivé hradby a miesta z vnútorných časti zrúcanín. Je vidieť, že na niektorých miestach sú postavené lešenia okolo múrov. Vstupná brána je z drevených dosák. Pred ňou je drevená socha, možno hradnej panej. Dostatočne sa tu poobzerám, urobím si, ako všade, aj z tohto miesta patričnú fotodokumentáciu pre zachovanie mladšej generácii nášho rodu. Prečítam si informácie na tabuliach, ešte raz obchádzam celu zrúcaninu, ale hmla sa nezdvihla, a tak sa pomaly začínam zberať na ďalšiu časť dnešného dňa. Od smerovníka pri hradnej bráne sa lesnou cestou modrou turistickou značkou presúvam medzi kopce smerom ku kameňolomu Fintice. Lesom sa mi ide príjemne, no stále sa cez hmlu nemôžu predrať slnečné lúče. Cestou prechádzam okolo studničky, pri ktorej sa dá občerstviť. Po krátkom hľadaní značky na malom rúbanisku pokračujem ďalej. Po čase prichádzam k miestu, kde je kaplnka a drevená tabuľka Kikapa.

Kikapa

Foťák je hneď v rukách, veď takéto miesto sa nenachádza v lese len tak. Samozrejme, že doma si na internete o lokalite zisťujem viac. Na obecnej stránke Tulčíka sa dozvedám, že sa takto volá územie v sedle medzi Kapušianskym hradným vrchom a vrchom Stráž nad dedinami Fintice a Tulčík. Raz ročne sa tu koná svätá omša. Niekedy tu bol len obraz upevnený na strome, dnes je tu malá kaplnka a miesta na posedenie. Dá sa tu dlhšiu dobu oddýchnuť a možno aj trochu rozjímať o všetkom možnom a nemožnom. Chvíľu sa tiež zdržím, občerstvím sa a potom pokračujem chodníkom až ku kameňolomu.

Turistický chodník prechádza hneď pod kameňolomom, preto je na ňom vidieť veľa kameňov a balvanov, ktoré sú určite z odstrelov. Hustá hmla nepreniká do vnútra kameňolomu. Prechádzam cez cestu a som pri rázcestníku kameňolom Fintice. Smeruje ma žltou značkou k sedlu pod Lysou strážou. V prvom okamihu som chcel dôjsť až k tomuto vrchu, ale počas trasy som si to rozmyslel. Neustupujúca hmla ma od zámeru odrádzala. Nečakali by ma žiadne výhľady, a preto v miestach medzi Maliniakom a vrchom Stráž odbočujem vľavo a po 300 metroch sa dostávam na modrú značku, vedúcu na vrchol najvyššieho kopca v oblasti Stráže. Samotné stúpanie na vrchol je dosť náročné, ale zvládam to a dopracujem sa k samotnému lokálnemu vysielaču, ktorý sa stráca v hmle. Nízka oblačnosť nie a nie ustúpiť slnečným lúčom, aby som mal možnosť aspoň čiastočného výhľadu na okolie.

Vrch Stráž a regionálny vysielač

Je to najvyšší kopec v tejto časti, týčiaci sa do nadmorskej výšky 740 m. Majestátny, samostatne stojaci horský kužeľ Veľká stráž (alebo len Stráž) je jednou z najvýraznejších prírodných dominánt okolia Prešova. Na vrchol sa dá dostať z dediny Fintice a tiež aj od Prešova. Vrch je sopečného pôvodu a geograficky patrí do pohoria Spišsko-šarišské medzihorie. Vrchol je zalesnený a neposkytuje výhľad. Nachádza sa na ňom len rozhlasový vysielač. Pod samotným vysielačom je soška patróna hasičov - svätého Floriána. Tak ako všade na Slovensku, aj tu prebieha ťažba dreva. Na vrchole na južnej strane ma zaujmú väčšie kamene a skaly, a tak sa pod ne dostávam a robím fotografie. Táto časť je plná kameňov a kamenných polí, ktoré mi sťažujú schádzanie do malého sedla. Rozhodujem sa, že si poobzerám ešte jeden kopec, pod ktorý som sa dostal a potom sa po jeho hrebeni pokúsim dostať na zelenú značku, ktorou budem pokračovať do Prešova. Pomaličky sa cez hmlu začína predierať slnko, ale vrchol Stráž s dominantným vysielačom sa mi aj tak neukazuje. Pokračujem k rázcestníku Bodáš. Konečne stretávam prvých turistov, ktorí idú po zelenej ku kameňolomu a potom na hrad Kapušany. Lesom pokračujem ku prešovskej časti prezývanej Šidlovec a následne na hlavnú cestu ku križovatke, spájajúcu Prešov a Veľký Šariš, pokračujúcu cez Sabinov do Starej Ľubovne. Je okolo obeda a prvý autobus domov mám o 13-tej hodine, tak sadám do miestnej dopravy, aby som sa čo najskôr dostal na autobusovú stanicu.

Zhodnotenie

Aj keď som neprešiel trasu prvotného plánu, nebolo veľa radosti z výhľadov na okolie, ktoré by som za iných poveternostných podmienok určite mal možnosť vidieť, napriek tomu dnešný deň naplnil moje očakávanie. Spoznal som opäť prekrásnu časť slovenskej prírody. Dokonca na ceste domov sa mi v plnej kráse a slnečných lúčoch ukázal vysielač na Stráži a tiež zrúcanina hradu Kapušany. Bola to ako čerešnička na torte. Určite tento kraj bude mať trvalé miesto v mojich spomienkach na našu krásnu prírodu.