Predstavenie Lyže Dynastar Cham High Mountain 97

V mojich skialpových začiatkoch som na Kamennej chate vo výklade (kamenná stena pri schodoch) často poškuľoval po Legendoch od Dynastaru. Mali krásny dizajn a veľmi som ich chcel. Boli to časy, keď vzhľad riešil máloktorý výrobca a väčšina lyží bola priam odpudivá. To síce malo aj svoje výhody – nikoho by ani nenapadlo také hnusy, navyše s nejakým divným viazaním, kradnúť – no Legend o to viac vytŕčal a lákal. Keď som si teraz na pár dní požičal model Cham High Mountain 97, vykúzlili mi tieto spomienky široký úsmev a radosť, hoci Cham je výrazne iný model – lyža viac na jazdenie, ako na šliapanie.

Výrobca
1650 g – 1 lyža bez viazania
4566 g – pár s viazaním Dynafit Radical ST rental
Páči sa mi
obratnosť, stabilita v zmiešaných podmienkach, pekný dizajn, dierka vpredu aj vzadu
Nepáči sa mi
šliapanie (najmä traverz je peklo), vyššia hmotnosť
Ostatné info
dĺžka: 172 cm
geometria: 133-97-113
radius: 14 m
Infocena
580 € – odporúčaná MOC
Obchody
eshop.galfy.sk

Dynastar Cham HM 97 sú stredne široké lyže do voľného terénu, ideálne do mäkkého až prachového snehu. Majú peknú grafiku, ako je pri freeride a v poslednom čase aj skialpových lyžiach zvykom. Presné zaradenie modelu je ale trošku problematické. Na skialpy sú podľa mňa príliš široké a ťažké, pre freeride zas úzke.

Konštrukčne ide o sendvič s dreveným jadrom (Paulownia) so sidewallom po celej dĺžke. Lyže majú Levitation profil, o ktorom výrobca píše, že ide o kombináciu päť-bodového vykrojenia, extra dlhého rockera, tradičného camberu pod nohami a užšieho pin-tailu. Testovací pár bol v dĺžke 172 cm, čo je v mojom prípade "o číslo" menšie ako ideál. Geometria je 133-97-113 a rádius 14 metrov. Hmotnosť 1,65 kg / lyža.

Výšľap

Efektívna dĺžka pásov, ktorá dobre zaberá, je pri dĺžke 172 cm menej ako 130 cm kvôli vyše 40-centimetrovému rockeru. Aj preto treba mať pásy široké a presne zarezané (max 2 - 3 mm na každej strane od okraja), inak je šliapanie utrpením, ak treba čo i len trošku traverzovať, či ísť inak ako po spádnici hore. Najmä vpredu a pod nohou je to dôležité, lebo keď chytíte hranu a hneď tam nie je pás, lyža skĺzne a už balansujete (a nadávate). V strmine, na zmrznutom tvrdom podklade to môže znamenať aj pád. Celkovo lyže kvôli svojej geometrii aj hmotnosti nebudú favoritom na šliapanie, túto fázu si ich majiteľ nevychutná, skôr pretrpí. Najmä ak je tvrdší podklad, v mäkkom a hlbšom snehu sa bude stúpať o niečo ľahšie.

Zjazd

Jazda je fajn. Vyššia hmotnosť sa pretavila do lepšej tuhosti, vďaka čomu na tvrdom aj zmiešanom podklade držia dobre stopu, majú dobrú stabilitu aj v rozbitej (ale nie zmrznutej) oráčine. Celkovo dávajú pocit istoty, ak ich držíte na hranách. Pokiaľ však chcete ísť priamo a nie kľučkovať, sú trochu nepokojné, najmä vo vyšších rýchlostiach. Kľučkovanie – vzhľadom na rádius 14 metrov a rocker – je presne tým pravým orechovo-makovým pre tieto lyže. Ani v najužšom žľabe nebude problém urobiť oblúk, prípadne kľučkovania v prašanom vysneženom riedkom lesíku bude zážitok a nie utrpenie. Ak lyže vezmete na zjazdovku, postačí vám úzky pás na kraji, kde býva mäkší sneh. Na zľadovateľom podklade nečakajte žiadnu extra porciu stability. Koniec koncov, lyža je skôr určená do prašanu. Žiaľ, počas testovania sa mi takýto ľúbivý sneh nepodaril.

Hodnotenie

Lyže Dynastar Cham HM 97 z hľadiska použiteľnosti na slovenské podmienky nemožno považovať za univerzálne riešenie. Teda pokiaľ nie ste rezident na Chopku a šliapanie sa obmedzuje na občasný výlet na Štefáničku po hrebeni cez Ďumbier, prípadne ako transfer ku správnemu žľabu. Lyže však môžete dobre využiť ako druhý pár, ktorý vytiahnete vždy, keď zaznie "powder-alarm" a extra hmotnosť vyváži prísľub perfektného plávania v prašane. Nestratia sa ani na príležitostné spúšťanie sa na zjadovke, ak hrozí, že vás k tejto činnosti niekto pod hrozbou hrubého násilia donúti.

P. S. Ak si Cham HM 97 požičiate z požičovne (ja som ich mal od Športcentra Gálfy v Hornom Smokovci), dajte si pozor, aby vám k nim dali zodpovedajúce pásy. Inak zošaliete. Ja som radšej použil svoje pásy zarezané na geometriu LaSportiva GT177 a tiež to nebola extra výhra.