Bývalá horáreň Dávid
Bývalá horáreň Dávid Zatvoriť

Búda Bývalá horáreň Dávid

Jedna z prvých túr s GPS parťákmi ma zaviedla do Malých Karpát nad Kuchyňou a Rohožníkom. Vystúpili sme do slnečného a mrazivého rána z autobusu na zastávke Rohožník-priehrada. Vodná plocha priehrady bola zamrznutá, z trstiny vykúkali vodné bicykle a okrem nás sa tu nik nevyskytoval. Aj bufet Pri jazere bol zatvorený, a tak nás rozohrial aspoň smiech pri pohľade na výstražné značky – Pozor, krokodíl a Pozor, opilec. Prešli sme ľudoprázdnou chatovou osadou a lúkami sme sa vybrali na, vraj, kopec Vinohrady. Vyplašili sme tam stádo sŕn. Potom sme sa zvrtli doprava a postupovali smerom na náš dnešný ciel, kopec Zámok. Neplánovane sme narazili na bývalú horáreň Dávid.

Malé Karpaty:
285 m n. m.
dĺžka: 17.19438 ° VD
20 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
potôčik za domom
Spojenie
Rohožník (bus)
Dalšie info
opustená a schátraná horáreň

Zo zastávky Rohožník-priehrada je to 3,21 km. Treba ísť zo zastávky po ceste k priehrade, obísť ju po ľavej strane a pokračovať lesnou cestou na lúky. Tu sa obrátiť doprava a lúkami stúpať k asfaltke spájajúcu horáreň Baďura s Vývratom. Iná možnosť je vystúpiť v Rohožníku a po modrej značke ísť k Olšákovmu mlynu a pokračovať po lesnej ceste doprava a na prvej odbočke opäť doprava až na lúky. Táto trasa je dlhá 4,14 km.

Ide o pomerne veľkú budovu. Síce pôsobí dosť ošarpaným dojmom, ale eternitová strecha je zachovalá a bez dier. Budova má akoby dve časti. Dvere do jednej z nich sú zamrežované a na oknách sú okenice. Tú asi ešte niekto na niečo používa, aj keď potom nechápem, prečo druhú časť nechal spustnúť. Z opačnej strany domu sú dvere nezamknuté a dá sa voľne vojsť do domu. Sú tu tri miestnosti s veľkým neporiadkom, ale napríklad aj s matracmi. Po zemi sa váľa kadečo, ale vyspať sa tu vyspí snáď aj 20 ľudí.

V najhoršom stave je asi bývalá miestnosť toalety a kúpelne. Poniektoré okná majú okrem okeníc aj sklá. Kachle, ani nič podobné, čím by sa dali miestnosti vykúriť v zime, som nevidel, ale s dobrým spacákom by sa tu určite dala prečkať noc v zime lepšie, ako pod holým nebom. Pred domom je drevený stôl s lavicami. Naľavo od voľne prístupnej časti je krytý priestor, z ktorého je tiež vstup do ďalšej časti domu, no tam bolo už toľko neporiadku, že sme dnu radšej nešli. Ale pred vstupom je celkom zachovalý stôl a stolička. Celý dom sa nachádza v húštine a z lúky je veľmi ľahko prehliadnuteľný.

Po návrate domov som sa z rozhovoru s kamarátom dozvedel, že jeho rodičia mali horáreň pred možno 50 rokmi prenajatú ako rekreačný dom a prestali sem chodiť, keď si kúpili starý dom na úplne inom konci Západoslovenského kraja. Tak ako aj pri iných opustených a zdevastovaných horárňach po Malých Karpatoch, nechápem, prečo ich neprenajmú alebo nedarujú komukoľvek, kto by ich využil a staral sa o ne. Ja ľahko prístupná, nachádza sa v peknom lesnom prostredí a na kopce nie je z nej vôbec ďaleko.

Za domom v lese je jarok, tak snáď aj v lete je v ňom nejaká voda. Ale podľa mapy je blízko prítok potoka tečúceho popri modrej značke do Rohožníka.

Oheň

Ohnisko som pri dome nenašiel, ale dreva je v okolí požehnane a skúsený turista si ohnisko na vhodnom mieste spraví raz-dva.

Dajú sa robiť neznačené túry na kopce Janková, Bučková, Zámok, z ktorých sú výhľady na Záhorie. Nie je ďaleko ani na Vysokú a za preskúmanie stoja tiež skalné útvary Tri stodôlky.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …