Túra Prechádzky na popoludnie – hrad Lietava

Nie každý z nás má čas, chuť alebo kondíciu robiť niekoľkodňové treky po hrebeňoch slovenských hôr, ale z času na čas si do prírody vyrazí, či už za relaxom, oddychom, historickými či prírodnými pamiatkami. Po celom Slovensku sa nájdu lokality, ktoré sú atraktívne pre každého, aj menej zdatného turistu a sú z hľadiska kondície menej náročné. Niekoľko z nich si priblížime v pár článkoch a začneme pri Žiline.

0.5 dni
leto – 01.08.2006
Súľovské vrchy
vlastná
nie
autobus zo Žiliny, vlastná
VKÚ 120, Malá Fatra - Martinské hole

V prvom rade si povedzme pár slov o krásnom regióne, v ktorom sa nachádzame a krajine, ktorou sa prejdeme.

Rajecká dolina

Vo veľkej stručnosti pár slov o Rajeckej doline. Známa a atraktívna dolina medzi Malou Fatrou a Strážovskými vrchmi, začínajúca pri Žiline a končiaca v podstate Fačkovským sedlom, kde začína trasa na Kľak. Ukrýva mnoho zaujímavostí, ako Rajecké Teplice, betlehem v Rajeckej Lesnej, dedinu s ľudovou architektúrou Čičmany, skalolezecký terén Slnečné skaly, či zámoček Kunerád. Dolinou preteká riečka Rajčianka a po koľajniciach sa preháňa „šialenou“ rýchlosťou Rajecká Anča. A v jednej z bočných dolín sa nachádza hrad Lietava.

Hrad Lietava

Tento hrad patrí svojou rozlohou medzi najväčšie na Slovensku, rozprestiera sa na ploche 1,5 ha. Jeho najstaršia gotická časť bola postavená už začiatkom 14. storočia a patrila rodine Balassovcov, hneď nato sa ho však zmocnil Matúš Čák Trenčiansky, po jeho smrti ostal majetkom kráľov, ktorí ho dávali do užívania. Po Matejovi Korvínovi bol vlastníkom hradu rod Zápoľských, potom patril rodine Thurzovcov, ktorí ho v druhej polovici 16. storočia rozšírili a opevnili. Od polovice 17. storočia začal hrad pustnúť v ďalšom storočí bol už celkom opustený. Povesti hovoria o tom, že pôvodný hrad bol zničený už v roku 1241 za tatárskeho vpádu. V súčasnosti je hrad v stave ruiny, so zachovanými oknami, vstupnými priestormi, gotickými rebrami a časťami omietky. V súčasnej dobe prebiehajú na hrade rekonštrukčné práce, na ktorých sa podieľajú členovia Združenia na záchranu Lietavského hradu, za čo majú moje plné uznanie.

Ako na hrad

Hrad sa nachádza na skalnom ostrohu vrchu Cibuľník, v nadmorskej výške 633 m.n.m. Cibuľník a priľahlý hrebeň oddeľuje dediny Lietava a Lietavská Svinná. Patrí do prvých výbežkov Súľovských vrchov na okraji Strážovských vrchov. Týmto hrebeňom sa dá dostať až na Súľovské skaly.

Keď opustíme Žilinu smerom na Rajec a Prievidzu, po prejdení dediny Lietavská Lúčka cca 1 km prídeme na odbočku do Lietavskej Svinnej. V dedine vystúpime z busu pri kostole, alebo necháme auto na blízkom parkovisku. Pri kostole je smerovník, ktorý nám ukazuje trasu na hrad, ale ja sa zmienim o druhej variante, ktorá z časti nie je značená, je však menej náročná a trochu dlhšia. Najlepšie urobíme, keď sa pri kostole opýtame domácich na cintorín, ku ktorému sa musíme dostať. Pôjdeme do strmšieho kopca po menej kvalitnej asfaltke, tá sa pri cintoríne mení na lesnú cestu. Nemáme sa ako pomýliť, cesta je len jedna. Od cintorína stúpame miernejšie nahor, cesta sa postupne zmení na skalnatý chodník. Asi po 20 – 30 minútach pohodlného tempa sa dostaneme do sedla, domácimi nazývaného Krieš. Je to od Božej muky, ktorá sa v sedle nachádza. Podotýkam, že až do sedla sme išli po neznačenom chodníku, ale v sedle odbočíme doprava a pripojíme sa na modrú turistickú značku. Nasledujúce metre nás vedú príjemným prostredím bukového lesa, trasa má charakter mierneho pohupovania sa, kúsok hore, kúsok dole, až prídeme na ďalšiu križovatku. Tu pokračujeme ďalej po modrej smerovej a červenej významovej značke, hrad je už len cca 5 min. Nasledujúca cesta je už viac – menej príjemná rovinka a o chvíľu už pomedzi stromy vidíme prvé múry zrúcaniny.

Koľko času strávime prehliadkou hradu, to závisí na každom zvlášť, ja sa tam zvyknem zdržať tak hodinku, dve. Stále je čo obzerať a stále nájdem niečo nové. Hrad je to naozaj krásny, mohutný, človek si predstavuje, ako vyzeral kedysi, kým nevyzeral ako teraz... Z určitých miest na hrade vidíme Súľovské skaly a taktiež hrebeň Lúčanskej Malej Fatry a Kľak.
Spiatočná cesta až po prvý rázcestník vedie tou istou trasou. Je tu ešte možnosť ísť od hradu, resp. od prvej vyhliadky pred hradom priamo okrajovým hrebeňom, ale túto variantu veľmi nedoporučujem, lebo hrozí zrútenie sa do cca 15 m hĺbky. Pri rázcestníku sa prudko stočíme doľava a akoby naspäť pokračujeme chodníkom s modrou značkou šikmo dole. Chodník vedie cez borovicovú mladinu, je hlinitý a nie veľmi strmý. Po pár minútach prídeme do sedla, z ktorého odbočíme doprava, už po neznačenej lesopoľnej ceste, ktorá vedie hrabovo hlohovou alejou cez lúky smerom šikmo dole. Čiže z hradu urobíme smerom nadol také veľké esíčko. Cesta nás zavedie až ku kostolu v Lietavskej Svinnej.

Dodatok

Opísal som len jednu z viacerých variant výstupu a zostupu na hrad, prípadne prehliadky okolia. Pri ostatných trasách už pomôže mapa. A hoci je táto oblasť menej známa, vždy je čo objavovať a vychutnávať krásy rajeckých lesov a skál.