Koliba Horica

22.09.06 V Západných Tatrách neostalo veľa kolíb či salašov, kde by sa dalo uchýliť pred nepohodou, či naplánovať nocľah. Pri poslednom treku som prechádzal okolo koliby, ktorá toho neposkytuje veľa, ale v núdzi môže poslúžiť.

Nachádza sa priamo pri zelenej turistickej značke vedúcej od ATC v Račkovej doline smerom na Baranec pod vrcholom Klinovaté. Po približne hodine a pol neustáleho stúpania lesom sa terén trochu zmierni a na okraji lúky sa pod lesom objaví zrubová stavba s plechovou strechou. Steny nie sú utesnené, medzi brvnami sú značné medzery. Nízkymi dverami v čelnej stene sa vojde do jediného priestoru bez okien s podlahou z udupanej hliny. Pozdĺž zadnej steny sú nad sebou dve prične na spanie, každá pre dve osoby. Vedľa dverí je umiestnená funkčne vyzerajúca piecka. Dym je vedený plechovou rúrou s kolenom ústiacim von cez otvor v prednom štíte koliby. V protiľahlom štíte je tiež trojuholníkový, ničím nekrytý otvor. Koliba sa v zime zrejme nedá vykúriť, cez otvory v štítoch kľudne nafúka aj sneh.

Prameň vody je označený nenápadnou drevenou šípkou na strome, keď sa vychádza z lesa na poľanu. Studnička je cca 200 m západne od koliby v lese po neznačenom chodníku. Prameň je zaznačený aj v turistických mapách od VKÚ. Pred kolibou je ohnisko. Podľa nápisu vytesaného do trámov nad dverami kolibu prevádzkuje TJ Liptov Vavrišovo. Kapacita na prespanie: 4 na pričniach + 2 na zemi.

Súradnice aj nadmorská výška sú odčítané z mapy, a keďže sa nedalo chytiť nejakých výrazných terénnych tvarov, treba ich brať s rezervou.

Zdieľaj:
Reakcie
Koliba Horica 17/08/15 09:03 11 príspevkov

Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zrub SNP v Žarnovickej doline Už mnohokrát som z hrebeňa Veľkej Fatry zostupoval cez Kráľovu studňu, potom Žarnovickou dolinou popri chátrajúcich objektoch bývalého zariadenia Cyklámen v ústí Rožkovej doliny, cez Háj do Turčianskych Teplíc. Asi v polovici cesty medzi ústím doliny (rezervácia Veľká Skalná) a TIM Kôpka, kde žltá stúpa z doliny hore na Čremošnianske lazy, som za potokom videl zrub. Až poslednú jeseň som sa ho vybral pozrieť zblízka. 23/01/16 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Túra Obšívanka a Boboty z Terchovej Tradičné stretnutie prispievateľov tunajšieho portálu sa opäť uskutočnilo v Malej Fatre. Vopred sme sa s Mirom dohodli, že opäť podnikneme spoločnú túru. Hľadal som nejakú peknú trasu, aby sme z miesta pobytu v Terchovej, Bielom Potoku nemuseli šliapať dlhé asfaltové kilometre, ako minule. Základom trasy sa stala Obšívanka, ktorú som prešiel pred mnohými rokmi. Zvyšok sa uvidí. 27/12/15 Michal Bukvai Malá Fatra

Túra Výstup na Vysokú skalu z Ľubietovej Navštíviť neznámu oblasť znamenalo pre nás únik z pracovného tempa, nabrať pozitívnu energiu, vyčistiť si myseľ a uvoľniť telo. Vychutnávať si krásu prírody, započúvať sa do spevu vtákov, dýchať neopakovateľný čerstvý vzduch, to je pre mňa pravý oddych. Dlhotrvajúce hmly v dolinách a v nížinách nám dávajú nádej na pekný zážitok z vrcholovej inverzie. Sme dobre naladení na túru v prekrásnom kraji. dnes Tatiana Filipková Starohorské vrchy, Veporské vrchy
Túra Zimné Jánošíkove diery so 4-ročným dieťaťom Ráno som mal s Kubkom naplánovaný odchod z Tatier do Bratislavy, a keďže auto sa podarilo zbaliť ešte predošlý večer, mohli sme naozaj skoro vyraziť. Škoda by však bolo nevyužiť posledný deň pred oteplením, a tak sme to vzali cez Malú Fatru. Pôvodne sme chceli ísť len do Dolných dier a na Podžiar, ale ako to už býva, zlákalo nás a dali sme to ako okruh aj cez Nové diery. včera Ľubomír Mäkký Malá Fatra
Útulňa Útulňa pod Uchánkom obnovená Ako Fénix z popola... Áno, známy symbolický príbeh znovuzrodenia z gréckej mytológie má až neuveriteľnú paralelu k príbehu útulne pod Uchánkom. Písal sa február roku 2015, keď turistickú verejnosť nemilo prekvapila správa o úmyselnom podpálení koliby. Nezostalo z nej nič! Mnohí sme si mysleli, že je to koniec... A už tu nikdy nebude nič stáť. Aké radostné bolo prekvapenie, keď sme sa dozvedeli, že turisti zo Sobotišťa ju znovu vybudovali a na Silvestra 2015 ju slávnostne otvorili. Ostáva len dúfať, že nám všetkým bude ešte dlho dobre slúžiť a nestihne ju osud jej predchodkyne. 06/02/16 Anton Zahradník Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +

Koliba Horica 17/08/15 09:03 11 príspevkov
    • Západné Tatry, na svahu Baranca nad Račkovou dolinou pod vrcholom Klinovaté
    • 4 osoby, spacák a karimatka nutné
    • celoročne otvorená, bez hospodára
    • prameň 200 m západne od koliby
    • bus - Pribylina (skanzen) - ATC Račkova dolina - smer Baranec (zelená značka)