Koliba Horica

22.09.06 V Západných Tatrách neostalo veľa kolíb či salašov, kde by sa dalo uchýliť pred nepohodou, či naplánovať nocľah. Pri poslednom treku som prechádzal okolo koliby, ktorá toho neposkytuje veľa, ale v núdzi môže poslúžiť.

Nachádza sa priamo pri zelenej turistickej značke vedúcej od ATC v Račkovej doline smerom na Baranec pod vrcholom Klinovaté. Po približne hodine a pol neustáleho stúpania lesom sa terén trochu zmierni a na okraji lúky sa pod lesom objaví zrubová stavba s plechovou strechou. Steny nie sú utesnené, medzi brvnami sú značné medzery. Nízkymi dverami v čelnej stene sa vojde do jediného priestoru bez okien s podlahou z udupanej hliny. Pozdĺž zadnej steny sú nad sebou dve prične na spanie, každá pre dve osoby. Vedľa dverí je umiestnená funkčne vyzerajúca piecka. Dym je vedený plechovou rúrou s kolenom ústiacim von cez otvor v prednom štíte koliby. V protiľahlom štíte je tiež trojuholníkový, ničím nekrytý otvor. Koliba sa v zime zrejme nedá vykúriť, cez otvory v štítoch kľudne nafúka aj sneh.

Prameň vody je označený nenápadnou drevenou šípkou na strome, keď sa vychádza z lesa na poľanu. Studnička je cca 200 m západne od koliby v lese po neznačenom chodníku. Prameň je zaznačený aj v turistických mapách od VKÚ. Pred kolibou je ohnisko. Podľa nápisu vytesaného do trámov nad dverami kolibu prevádzkuje TJ Liptov Vavrišovo. Kapacita na prespanie: 4 na pričniach + 2 na zemi.

Súradnice aj nadmorská výška sú odčítané z mapy, a keďže sa nedalo chytiť nejakých výrazných terénnych tvarov, treba ich brať s rezervou.

Zdieľaj:
Reakcie
Koliba Horica 17/08/15 09:03 11 príspevkov

Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zrub SNP v Žarnovickej doline Už mnohokrát som z hrebeňa Veľkej Fatry zostupoval cez Kráľovu studňu, potom Žarnovickou dolinou popri chátrajúcich objektoch bývalého zariadenia Cyklámen v ústí Rožkovej doliny, cez Háj do Turčianskych Teplíc. Asi v polovici cesty medzi ústím doliny (rezervácia Veľká Skalná) a TIM Kôpka, kde žltá stúpa z doliny hore na Čremošnianske lazy, som za potokom videl zrub. Až poslednú jeseň som sa ho vybral pozrieť zblízka. 23/01/16 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč

Túra Ötztalské Alpy – hrebeňová prechádzka na Venet Bolo horúce leto a začínala sa naša alpská dovolenka. Po dlhej ceste v horúcom počasí striedanom búrkami, sme po pár prestávkach dorazili do Tirolska, do mestečka Zams. Ako prvú túru po dlhej ceste, sme nasledujúci deň hľadali niečo oddychové. Vybrali sme nakoniec nenáročnú túru po hrebeni od hornej stanice lanovky Venetbahn cez Glanderspitze až na Kreuzjoch. dnes Michal Mikuláš Svet
Túra Fačkov – Kľak – Vyšehrad – Handlová Jednodňové túry ma akosi prestali baviť. Teda, nieže by som na ne úplne zanevrel, ale pokiaľ mám možnosť ísť von na viac dní, neváham a idem. Takáto konštelácia prišla na jar roku 2015, keď sa mi po služobnej ceste naskytla príležitosť vyraziť na poriadny a nefalšovaný trojdňový vander. Keďže som bol v Martine, rozhodol som sa splniť si dávny sen a prejsť z Fačkova do Handlovej po hrebeni pohoria Žiar. včera Anton Zahradník Malá Fatra, Kremnické vrchy, +
Túra Cesta hrdinov SNP za 21 dní – 5. časť Od Váhu v Trenčíne po Dunaj pri Devíne je potrebné prekonať posledné dve pohoria na trase Cesty hrdinov SNP – Biele a Malé Karpaty. V Bielych Karpatoch turista prekročí štátnu hranicu, aby prešiel 26 km územím Českej republiky. Trasa prechádza mestami Myjava, Brezová pod Bradlom a v závere aj cez Bratislavu. 195 km s prevýšením 6800 metrov naznačuje, že turista si úspechom celého prechodu nemôže byť istý, dokiaľ nezazrie z Devínskej Kobyly európsky veľtok Dunaj. 01/05/16 Michal Sim Biele Karpaty, Malé Karpaty, +

Koliba Horica 17/08/15 09:03 11 príspevkov
    • Západné Tatry, na svahu Baranca nad Račkovou dolinou pod vrcholom Klinovaté
    • 4 osoby, spacák a karimatka nutné
    • celoročne otvorená, bez hospodára
    • prameň 200 m západne od koliby
    • bus - Pribylina (skanzen) - ATC Račkova dolina - smer Baranec (zelená značka)