Upravená trasa smerom do Starého Smokovca
Upravená trasa smerom do Starého Smokovca Zatvoriť

Bežky Hurá na bežky do Smokovcov!

Posledné dva januárové dni si Perinbabka konečne uvedomila, čo k zime patrí a spravodlivo zasnežila celé naše malé Slovensko. My, šťastnejší na horách, sme sa tešili a hovorili si "a je to tu - snehová perinka, ako sa patrí". A ako to využijeme? Dávam prednosť menej zaľudneným miestam a na to sú bežky ako stvorené. Tu je niekoľko mojich skúseností z okolia Starého Smokovca.

Starý Smokovec - Vyšné Hágy

Smerom na Tatranské Zruby je vpravo za čerpacou stanicou chodník, vedúci súbežne s Cestou slobody, je tu značka oznamujúca začiatok bežeckej stopy. Chodník je upravený natiahnutou stopou až po Vyšné Hágy, t. j. cca 8 km.

Dnes ju vyskúšam. TEŽ-kou do Novej Polianky (časový stres kvôli dieťaťu v škôlke) a späť "lyžmo". Mám šťastie aj na nádielku slnečných lúčov. Obúvanie lyží mám, zdá sa, presne načasované. Tesne okolo prefrčí snežný skúter a ratrakuje cestičku predo mnou. Pýtam sa v duchu: "Ako vedeli, že sa tadiaľto chystám?" a radostne vykročím. Po chvíľke sa vracia späť a žasnem, predo mnou natiahnutá aj čerstvá stopa. Pýtam sa obsluhy, či je stopa len po Polianku, odpovedajú, že až do Vyšných Hágov. Vľavo výhľady na Gerlachovský a Slavkovský štít. Vetrová kalamita vzala časť lesa ráznym útokom, tak teraz obdivujem zasnežené malé smreky, skupinky borovíc či snehom obsypané zvyšky starých smrekov. Pod nohami mám čerstvučký sneh, krásne upravený. V Tatranskej Polianke som mala chuť pozrieť Wolkrove jazierka, lebo mi do série chýba zimná fotografia. Ale keď som sa aj na lyžiach borila minimálne 30 čísiel do snehu, tak som si povedala, že nabudúce. Stretla som až jedného bežkára, ktorý galantne počkal na možno jedinom stúpaní v mojom smere, až vyjdem a uvoľním mu stopu. Za hodinku som bola pri spomínanej benzínke a na lyžiach som sa dostala skoro až domov. Najviac stretov s chodcami je medzi Novým Smokovcom a Tatranskými Zrubmi. Snehu je požehnane, je sypký a mäkký, tak sa navzájom nijako neobmedzujeme. Toľko endorfínov na asi 6-kilometrovom úseku za 1,5 hodiky neponúkajú ani v Rakúsku.

(streda 4. 2. 2015)

Dolný Smokovec - Nová Lesná

Úžasná trasa je bežnému návštevníkovi ukrytá, nevie o nej ani pracovník informačného centra v Smokovci. Je na cyklotrase z Dolného Smokovca do Novej Lesnej, v lete bohatá na malinčie a krásne výhľady na Tatry. Jej začiatok nie je označený značkou bežecká stopa, iba cykloznačkou, opúšťa hlavnú cestu z Horného do Dolného Smokovca tesne nad cestnou tabuľou označujúcou koniec Dolného Smokovca. Stopa je natiahnutá až od závory, ktorá je od značky vzdialená možno 30 metrov a tým je akoby v ilegalite. V čase, keď som tu bola, bola stopa natiahnutá úplne čerstvo dokonca obojsmerne aj so širokým pásom pre korčuliara. Sen každého bežkára. Nikde nikto, iba čerstvé diviačie stopy.

Na začiatku som stretla požiarnické auto, a tak sa obsluhy pýtam, či tadiaľto pôjdu, čím by stopu zničili. Uistili ma, že nie, že pôjdu inou cestou, chvíľku mudrujú do telefónu a naozaj odchádzajú. Že by tu mali bežkári prednosť? Poštípem sa do ruky, či sa mi to náhodou nesníva. Som hore, super!

Stopa vedie krásnou lesnou cestou, sem-tam sa otvoria výhľady do podhoria, sem-tam sa treba na chvíľku zastaviť, obzrieť a pokochať pohľadmi na tatranské končiare. Toto sa mi dnes nepodarilo, lebo je nízka oblačnosť a trošilinku sneží. Nefrflem, lebo sneh nám veru treba. Cesta stále klesá dolu, klesanie je cca 200 metrov. Keď ju opustíme, vidíme pred sebou, či aj trochu pod sebou celú Novú Lesnú ako na dlani. Z Novej Lesnej sa dá dopraviť naspäť pekne aj TEŽ-kou, pokiaľ by sa nám nechcelo si to vyšliapať naspäť. Neprešla som celú trasu, dnes mám málo času, poznám ju dobre aj na bicykli.

Hrebienok a Pekná vyhliadka nad Starým Smokovcom

Starý Smokovec má krásnu sánkarskú dráhu, jedinú vo Vysokých Tatrách, s dĺžkou skoro 3 km a vedie z Hrebienka. Pri súčasných snehových podmienkach je to lahôdka. A že je to známa skutočnosť, je vidieť aj podľa množstva ľudí, kupujúcich lístky na pozemnú lanovku na Hrebienok.

Z cesty na Hrebienok odbočuje dobre známy chodník na Smokoveckú vyhliadku. Na jej začiatku je značka oznamujúca bežkársku trať. Avšak upravená nie je vôbec, iba jedna polozasypaná stopa vyšliapaná po lyžiach ma vedie hore. Za prístreškom na jej vrchole zbadám ešte kúsok stopy, sledujem ju vzorne, zabárajúc sa do snehu minimálne do polovice lýtok. O chvíľku skončí a stočí sa medzi mladé stromčeky. Bola tu nejaká bežkárska dvojica, ktorá si sama vytvorila stopu. Celý vrchol Smokoveckej vyhliadky je popretkávaný cestičkami a na viacerých miestach vidieť, že sa tu prebehli, či prešli bežkári. Poslednú stopu odsledujem až na jej začiatok z opačnej strany spomínaného kopca. Začína v Hornom Smokovci za penziónom Miramonte.

Podhorie - Žákovská poľana

Už niekoľko rokov radi používame amatérsku stopu pod Novým Smokovcom cez Žákovskú poľanu. Vďaka cyklotrase sa to dá. Predtým sme tu mali občas problém, že sa pohybujeme mimo vyznačenej trasy. Nakoľko býva pravidelne amatérsky prešliapaná, tak sme si z toho ťažkú hlavu nerobili. Veď medvede spia. Dostupná je z miestnej časti Novej Lesnej - Pod Lesom, kam sa dostanete TEŽ-kou, prípadne autobusom zo Starého Smokovca smer Poprad. Začína sa pri budove Štátnych lesov TANAP-u, ktorá je z hlavnej cesty do Popradu za prvou odbočkou vpravo pri autobusovej zastávke.

Trasa vedie po asfaltke k horárni na Žákovskej poľane, následne stúpa smerom k Tatranským Zrubom, vpravo popod Sibír a Nový Smokovec sa vráti na svoj začiatok. Okruh meria približne 5 km a keď je krásne slnečný deň, tak si ju užijete. Môžete prebádať aj ostatné odbočky, všade sú cykloznačky, nezablúdite. Ste v otvorenom priestore plnom mladých stromov. Zablúdiť sa nedá. Robím obhliadku terénu po ďalšom výdatnom snežení, v snehu vidno zasnežené stopy. Zvykneme používať spojku zo Sibíri, od posledných domov priamo dolu, chodíme na lyžiach aj na bicykli.

(pondelok 9. 2. 2015)

Informačné centrum Starý Smokovec

Na jeseň prešlo čiastočnou rekonštrukciou, pribudlo príjemné sedenie, aj počítač pre návštevníka. Za pultom je mladý muž, ktorý veru veľa informácií pre bežkárov nemá. Pýtam sa na možnosti bežkovania v Smokovci a tvrdohlavo ma stále posiela na Štrbské Pleso, keď odmietam a opäť sa pýtam na Smokovec, tak mi podstrčí xeroxový plánik bežeckej trate v Tatranskej Lomnici okolo futbalového ihriska. Opäť trvám na Smokovci, tak si spomenie na možnosť bežkovať smerom na Vyšné Hágy s tým, že upravená je iba do Novej Polianky a so vzdychom dumá nad tým, či je k hotelu Bellevue upravená stopa. O trati na Smokoveckú vyhliadku nevie nič. Podhorie Tatier neovláda vôbec, hoci aj tlačené materiály majú mapku s vyznačenými trasami na niektorých cyklotrasách podhoria. Takže radšej si vezmite iba tlačené zimné brožúry a nedajte sa zmiasť či odradiť. Lyžiarska mapa vám veľa tiež neukáže, sú na nej iba trasy na Štrbskom Plese a neexistujúca trasa v Tatranskej Lomnici.

Zhrnutie

Vďaka sneženiu to vyzerá na pravú zimnú idylku. Snáď to neboli náhody a aj vy zažijete niečo podobné. Ak nemáte vo výbave bežkárske lyže, neprekáža. Tatranské požičovne sú aj v tejto oblasti vyzbrojené. Vezmite si termosku s čajom a uvidíte, že nebudete ľutovať. Toľko endorfínov nezažijete len tak hocikde.