Recenzia Spod krošne veselo i vážne

Minulý rok som počas státia v rade pred okienkom na Chate pod Rysmi zbadala knihu, ktorá mi pripomínala vtipné dielo od Ivana Baja, známe asi každému horalovi - Smiech na lane. Táto s názvom Spod krošne veselo i vážne alebo Príhody tatranských nosičov vyzerala tiež veľmi zaujímavo. Dlho som neváhala a prihodila som ju k svojmu nákupu.

Výrobca
Obchody
k2eshop.sk$ret

Forma

Nosičské poviedky Bajovu knihu veľmi pripomínajú nielen oranžovou farbou aktuálneho vydania oboch kníh, ale aj formátom knihy, vnútorným spracovaním obsahu do dvoch stĺpcov či (podľa laického oka) typom kresieb. Napokon, inšpiráciu Ivanom Bajom zmieňuje v predslove aj Jaroslav Švorc, ktorý je autorom textov. Ilustrácie sú dielom Pavla Barabáša.

Formát knihy je 21 x 14,5 cm, má mäkkú väzbu, 140 strán a váži 194 gramov. Môj exemplár je tretím, rozšíreným vydaním a vyšiel v roku 2011. Na prednej aj zadnej obálke sú farebné ilustrácie, vnútro knihy je čiernobiele.

Obsah

Kniha pozostáva z krátkych poviedok, mnohé z nich sú zoradené v tematických celkoch podľa toho, či je hlavnou témou samotné nosenie, či nosiči, prípadne ženy na horách alebo výčiny počasia. Sú to všetko milé príbehy, ktoré si častý návštevník horských chát vie celkom dobre predstaviť, aj ak za sebou nemá práve nosičské pôsobenie. Ak pozná z nejakých akcií chatára Viktora či iných aktérov, o ktorých je reč, o to lepšie. Najviac som sa pobavila na poviedke Mäso. Nie všetky sú rovnako vtipné, ale každá je originálnym čriepkom mozaiky fungovania na horskej chate, a celkový obraz je pestrý a zaujímavý. Záver knihy je o poznanie smutnejší, venovaný pamiatke nosičov, ktorí už nie sú medzi nami, tiež lavíne, ktorá zmietla Chatu pod Rysmi a výstavbe novej chaty.

Kniha je bohato ilustrovaná kresbičkami Pavla Barabáša, na každej dvojstrane je jedna alebo dve. Prevažne sa venujú nosičskej tematike, ale nájdu sa aj iné, podľa tematického zamerania poviedky, napr. ženy na horách. Niektoré sú vtipnejšie, niektoré skôr ilustračné, niektoré dosť drsné, napríklad prehľadávanie lavínového poľa končiace napichnutím oka na sondu s titulkom "našiel som ho".

Ide o milé dielko, ktoré horopozitívnych ľudí určite pobaví a oplatí sa mať ho doma v knižnici a opakovane sa doň začítať.