Búda Útulňa pod Ostrým vrchom

Moja prvá cesta Trenčianskou vrchovinou, podcelkom Strážovských vrchov, z Dubnice nad Váhom cez Soblahov do Trenčína, mi dovolila spoznať ďalšiu menšiu útulňu. Neveľká drevená stavba poskytuje aspoň minimálny komfort pri nepriazni počasia.

Strážovské vrchy - Trenčianska vrchovina, na hranici PR Ostrý vrch
620 m n. m.
v prízemí min. 3 osoby, spacák nutný
celoročne
30 min. chata v Mitickej doline, 1h30m Kyselka Kubrá
Spojenie
2,5 hod modrá značka Trenčianske Teplice, 1,5 hod. obec Soblahov - červ. značka - Mitická dolina - modrá značka smer Ostrý vrch
Dalšie info
ohnisko, lavice, posed
Zrušené od
01.01.2019
Zrušené - poznámka
Útulňa bola po rekonštrukcii uzamknutá, viac info v diskusii k článku

Nachádza sa v lese na okraji prírodnej rezervácie Ostrý vrch, neďaleko modrého turistického chodníka na trase z Trenčianskych Teplíc do dedinky Soblahov na okraji Trenčína. Lesná cesta vedie popri vrchole Klepáča a Machnáča, ďalej prechádza rozsiahlymi lúkami, ktoré sú najmä v letných mesiacoch plné očarujúcej vegetácie. Neveľkú drevenú stavbu zbadáme asi po 2,5 hodinovom šliapania.

Útulňa zvonku na prvý pohľad pôsobí zachovalým dojmom, k čomu prispieva najmä starostlivo a pekne poukladané drevo. Pevné betónové základy dodávajú „chatke“ ďalší znak bezpečného nocľahu. Vzhľadom na nedostatok času, ktorý som na preskúmanie tohto objektu mal, som si stihol prezrieť interiér iba letmo. Po vstupe do najväčšej miestnosti sa na ľavej strane nachádzajú dve prične nad sebou, ktoré poskytujú dostatočný komfort pre jednu osobu na každej z nich. Malé okno na prednej strane dáva tušiť, že ďalšie miesta na prespanie sa nachádzajú v jej hornej časti. Samozrejme, na núdzový nocľah sa dá využiť aj betónová podlaha, kde sa podľa mňa zmestia tak dvaja nocľažníci.

Na rovnom, odpadkami mierne znečistenom, priestranstve pred chatou sa nachádzajú dve lavice a peň, ktoré spríjemnia stravovanie. Vedľa neďalekého dosť zničeného prístrešku sa nachádzajú ďalšie lavice, ktoré sa tiež dajú na podobný účel využiť. Povedľa je v zemi akási betónová rúra plná špinavej vody, vytekajúcej z nedaľekého svahu pomedzi listy priamo zo zeme. Preto ako zdroj pitnej vody odporúčam približne hodinku a pol vzdialený prameň kyselky (vajcovky) v obci Kubrá pri Trenčíne, alebo pitnú vodu z niektorých z chát v Mitickej doline. Tie sú vzdialené tak pol hodinku cesty ďalej po modrej značke.

Nevlastním GPS prístroj a preto treba brať súradnice s rezervou, pretože sú odčítané z mapy. Ak niekto má presné dáta, nech ich pošle.