Chata Útulňa Nižná Kľaková

Jediná turistická útulňa na Muránskej planine, ktorú zriadila Správa Národného parku Muránska planina (NPMP). Voľne prístupná slúži okoloidúcim turistom iba pár rokov. Trávnaté priestranstvo okolo útulne je oficiálnym táboriskom podľa Návštevného poriadku NPMP.

Muránska planina: v sedle Nižná Kľaková pri rázcestí značiek na okraji lesa
1203 m n. m.
Jednopriestorový zrub s krytou verandou. Kapacita prične je 15 turistov so spacákom a karimatkou.
trojsezónna útulňa bez piecky
žltá značka: studnička (smer Skalná brána) 5 min
válovy (smer Hrdzavá dolina) 10 min
Kontakt
Správa Národného parku Muránska planina
Spojenie
Muráň (bus, vlak) – Hrdzavá dolina (žltá značka) – Nižná Kľaková
Dalšie info
plocha pre stany, ohnisko, sedenie, latrína, informačný panel NP, návštevná kniha

Turistická útulňa je postavená na strategickom mieste NPMP. Horské sedlo Nižná Kľaková leží na diaľkovej turistickej trase, Rudná magistrála, označenej červenou značkou č. 0804. Magistrálu v sedle križuje žltá značka z Muráňa, ktorá ďalej pokračuje cez Stožky do sedla Burda (resp. až do sedla Zbojská cez Fabovu hoľu).

- z Muráňa (bus, vlak) cez Hrdzavú dolinu po žltej značke do sedla Nižná Kľaková.
- z Tisovca (bus, vlak) cez Voniacu, Ostricu na Sivákovú po zelenej značke a Rudnou magistrálou (červená) na Nižnú Kľakovú.
- z horského priesmyku Zbojská (bus, vlak) hrebeňom po Rudnej magistrále na Nižnú Kľakovú cez sedlo Burda.
- zo Závadky nad Hronom (bus, vlak) dolinou Hronec (modrá) od horárne Pätina po NCH Stožky na žltú značku cez Skalnú bránu do sedla Nižná Kľaková.
- z Muránskej planiny od Veľkej lúky cez poľanu Studňa po Rudnej magistrále na Nižnú Kľakovú.

Dobre vybavená útulňa

V priestore sedlovitej poľany stoja tri drevené objekty. Chatu s červenou strechou využívajú miestni poľovníci. Najbližšie k rázcestníku je umiestnená turistická útulňa a tesne za ňou je ukrytá skromná poľovnícka chatka. Zrubová útulňa tu stojí od augusta 1997 na podnet Správy NPMP. Následne ju posvätil rímskokatolícky kňaz. Jednopriestorová chata so širokou verandou je postavená výlučne z prírodných materiálov. Stojí na kamennej podmurovke. Zvyšok stavby je čisto drevený vrátane šindľovej strechy. Originálnu podlahu tvorí drevená dlažba. Objekt má jeden vchod a jedno okno s okenicou. Ubytovacia časť je riešená jednou pričňou po obvode troch stien. Dosková plocha tvaru písmena „U“ pojme 15 nocľažníkov vo vlastnom spacom vaku vrátane izolačnej podložky. Ďalšie núdzové miesta sú na zemi a na veľkej krytej verande útulne. Veranda zaberá polovicu z plochy zrubu. Jediné, čo útulni chýba je piecka. Chata je vybavená drevenými vešiakmi, schránkou s návštevnou knihou a informačným panelom (návštevný poriadok a mapka NPMP). O objekt sa starajú strážcovia NPMP a turisti z Revúcej. Udržiavané okolie sedla je určené na táborenie a zakladanie ohňa podľa Návštevného poriadku NPMP. K vybavenosti oficiálneho táboriska a útulne patrí latrína, upravené ohnisko a drevené sedenie. Okolité poľany sú využívané na pastvu muránskych koní (plemeno norik muránskeho typu). Charakteristický symbol Muránskej planiny je možné stretnúť na potulkách planinou od polovice mája do konca októbra.

V blízkosti sedla sa nachádzajú dva zdroje vody, vzdialené do 10 minút od útulne. Zostupom západným smerom po žltej značke je upravená drevená studnička s nižšou výdatnosťou. Označená je drevenou smerovkou na turistickom rázcestníku pri útulni. Krátka vychodená odbočka priamo od značky je taktiež označená šípkou. Prameň je na prudkom zostupe smer Skalná brána, vzdialený od sedla 5 minút.
Druhý prameň je na opačnej strane sedla. Vyviera v strmom závere Hrdzavej doliny (žltá značka). Vzdialený je 10 minút od útulne po koňmi vychodenej ceste. Voda je zachytená do válovov pre napájanie zvierat.