Zvonička
Zvonička Zatvoriť

Túra Náučný chodník Zvonička Nová Baňa

Často jazdím po rýchlostnej ceste R1 Pohroním. Prechádzajúc okolo Novej Bane, pozorujúc okolité kopčeky mi nedá pokoj jeden z nich. Taký skalnatý, odkiaľ sa dajú tušiť pekné výhľady. Veľmi láka. Pozerajúc do mapy však naň žiadnu výstupovú cestu nevidím. Tak ho vypúšťam zo záujmu a už len z cesty naň mrknem.

1 deň
jar – 15.04.2015
Slovenské stredohorie: pomedzie Vtáčnik a Pohronský Inovec
studnička
Nová Baňa (vlak, bus)
» č.1082 Vtáčnik (1:50.000)

Prekvapí ma preto, keď sa dozvedám o Náučnom chodníku Zvonička Nová Baňa. Najprv ma zaujme informácia o mieste, najvyššom bode náučného chodníka - vyhliadke Háj, na ktorom sa plánuje výstavba vyhliadkovej veže. O jej vzhľade z troch možností hlasujú obyvatelia Novej Bane. Zároveň, na moje potešenie, sa na okruhu "objavuje" aj skala, ktorú som chcela dávnejšie navštíviť. Všetko si dôkladne preštudujem. Chvíľu na to zistím, že okruh so žltou značkou pribudol aj na TuristickaMapa.sk. Na starších mapách, ani na mape v tablete ho nemám. Po preskúmaní možností dopravy padá rozhodnutie. Vlakom a cez týždeň.

Hľadám pre môj nápad parťáka v klube. Je to trošku zložité, lebo neviem, či sa bude chcieť niekto obetovať a ísť s pomalochodkou na túričku. Na moju radosť sa jeden pridáva. Je to síce dosť zhovorčivý človek, no poteším sa, aj keď pri túlaní sa po lese mám rada ticho, vychutnávajúc si jeho atmosféru.

Nová Baňa, želežničná stanica – Zvonička – Červená skala – Havrania skala – Nová Baňa, železničná stanica

Z Bratislavy odchádzame skoro ráno rýchlikom do Novej Bane. Vlak je takmer prázdny. To je pohoda. Sprievodkyňa nás však upozorňuje, že v dedinke Beša musíme prestúpiť na autobus, pretože je tam výluka. Následne z dedinky Lok pokračujeme opäť vlakom. Nejaké meškanie cestou naberieme, no neprekáža nám to. Máme dostatok času.

Vystupujúc z vlaku v stanici Nová Baňa nás privíta pohľad na jeden z cieľov dnešnej túričky. To je ona. Skala, ktorú je dobre vidieť z R1. Veľmi sa tomu teším. Ej, ale je to vysoko, zhodnotí parťák. Nahodíme batohy a ideme hľadať žltú značku. Len čo prejdeme od stanice hlavnú cestu, nájdeme na strome smerovú tabuľku s nápisom Zvonička a vedľa nej hľadanú žltú. Chodník nás nasmeruje do lesa. Vedie súbežne ponad cestnú komunikáciu vychádzajucu do mesta.

Zvonička

Les sa krásne prebúdza do jari, na konárikoch lístky naberajú veľkosť. Chodník je príjemný, dobre značený, s nenáročným stúpaním. Často sa dostávame na križovatky lesných chodníkov, no vhodne umiestnená značka nepustí a nasmeruje nás správnym smerom. K listnatým stromom pribúdajú borovice. Les opeknieva a je nádherne voňavý. Po ani nie celej hodinke sa serpentínovým chodníkom dostávame k prvému zastaveniu - Zvonička. Poobzeráme si okolie, prezrieme si Zvoničku, doplníme pitný režim a vydáme sa pozrieť si prameň, ktorý je od Zvoničky asi 100 metrov. Po osviežení sa k nej vraciame a pokračujeme k ďalšiemu cieľu - Červená skala.

Slniečko presvitá pomedzi konáre stromov. Hladí nás teplými lúčmi po tvári, pri prudšom stúpaní svojou intenzitou zohrieva do potu. Striedaním miernejšieho a strmšieho stúpania, prechádzajúc okolo krmelca, sa dostávame k stupáku na Červenú skalu. Tu pribudne smerovník s označením Havrania skala. Najprv sa ale vydáme na Červenú skalu.

Červená skala

Chodník hore prudko stúpa, je šotolinový, nepríjemný. Rozmýšľam, ako sa mi asi pôjde dole s mojou problémovou nohou. Je to však len pár metrov. Prichádzame na vrchol. Pod nami sa rozprestrie krásny výhľad na mesto. Na popisnej tabuli si čítame názvy okolitých kopčekov. Viditeľnosť je celkom dobrá. Výhľadmi som nadšená. Už si predstavujem, aké musia byť v čase inverzií, ktoré sú v údolí Hrona časté a ktoré by som si rada niekedy pozrela práve z týchto miest. Preštudujeme si panel, tabuľu so zastavením, na ktorom je zdôvodnenie názvu Červená skala a rozložíme sa na lavičke. Tu si dáme obed. Užívame si krásny, jarný a slnečný deň.

Havrania skala

Posilnení sa poberieme na cestu k ďalšiemu výhľadovému bodu - Havranej skale. Je len pár metrov od Červenej. Aj tu nás čakajú krásne výhľady. Toto je tá, čo od staničnej budovy vidieť, čo prechádzajúc po R1 sledujem. Opäť študujeme popisný panel, pofotíme, posedíme. A kocháme sa výhľadmi.
Trasa pokračuje smer Háj. My sa však k nemu dnes nevydáme. Moja ešte pomalá, opatrná chôdza predlžuje čas na trase. Už na začiatku sa dohodneme, že dnes celý okruh neurobíme. Počkáme si, keď bude postavená vyhliadková veža na Háji. A aj keby ešte náhodou veža nestála, na jeseň sa sem určite prídeme pozrieť. Vtedy tu musí byť krásne farebno.

Zostup

Rovnakou cestou, ako sme prišli hore, sa vyberieme naspäť. Prechádzajúc opäť okolo Zvoničky, serpentínami dole sa dostávame k asfaltovej odbočke do mesta. Máme chvíľku čas do odchodu vlaku, a tak rozmýšľame nad nejakou krčmičkou, doplniť tekutiny. V blízkosti vstupu z lesa do mesta však nijakú nenachádzame. No sú tu potraviny. Kupujem si minerálku a poberieme sa k stanici. Chvíľu na to si spomeniem, že pri stanici som si všimla krčmičku. Na našu radosť po príchode k nej zisťujeme, že je otvorená. Skôr, než si dáme pifko, kupujeme lístky na vlak. Keby sme sa pri pifku zdržali, aby sme vlak stíhali. Všetko v časovej pohode vychádza. Sprievodca nám oznamuje, že výluka je len doobeda, cestujeme bez prestupovania. Opäť v málo obsadenom vlaku s radosťou z túlačky dnešného dňa sa vraciame domov.

Odškrtávam si jeden z mojich turistických plánov a pripisujem si k nemu - jeseň, bude tu iste krásne farebná.

Užitočné odkazy

Náučný chodník Zvonička
Náučný chodník Zvonička ponúka panoramatické výhľady