Prabos Tundra GTX
Prabos Tundra GTX Zatvoriť

Recenzia Prabos Tundra GTX

Značku Prabos som mal donedávna podvedome spätú len s ponukou ARMY-shopov a výstrojom silových zložiek. Až nedávno publikovaný PR článok upriamil moju pozornosť na produktový rad Prabos Profi, v ktorom firma ponúka pestrú paletu trekingových topánok. Nálepka Made in Czech Republic ma prinútila pohľadať aj nejaké ohlasy na webe. Zisťujem tak, že domáci výrobca má svoju históriu a fanúšikov aj medzi turistami. Ponuku na vyskúšanie páru s označením Tundra GTX som nemohol odmietnuť.

Výrobca
Páči sa mi
podrážka, celokožené prevedenie, pohodlnosť
Nepáči sa mi
nedostatky pri miernom zašnurovaní, chýbajúci ochranný lem okolo topánky
Ostatné info
vyrobené v ČR
Infocena
130 €
Obchody
prabos.cz

Dizajn

Topánka Prabos Tundra GTX je postavená na pevnom základe Vibram podrážky. Konkrétne typu Vibram Werewolf + PU, kde PU predstavuje polyuretánovú medzivrstvu, ktorá absorbuje otrasy a zvyšuje pohodlie pri chôdzi. Podrážka sa na päte zaobľuje, kvôli prirodzenejšiemu došliapnutiu a na špičke tvorí asi o centimeter zdvihnutú ochranu, čo turista ocení pri zakopnutí. Prechod do zvršku odhaľuje možnú slabinu topánky – chýba jej celoobvodová pogumovaná ochranná vrstva, čo efektívne limituje možnosti jej použitia. Výrobca ju odporúča “do ťažšieho terénu”, ale taký zostup traverzovaním suťoviska ju musí dosť poničiť a radšej by som to ani neskúšal. Je to ale aj vec osobných preferencií. Kto sa takýmto terénom vyhne, nemusí zvýšené pogumovanie potrebovať a ocení nižšiu celkovú hmotnosť topánok. Prabos ponúka aj model Predator, ktorý ochrannou vrstvou disponuje.

Samotný zvršok je celokožený, ušitý z 2,4-milimetrovej hovädzej usne s hydrofóbnou úpravou. Jej nepremokavosť a priedušnosť zabezpečuje membrána Gore-tex, čo prezentuje obligátny kovový cvok značky v oblasti členka. Dizajn zvršku je jednoliaty, minimalistický, švy spájajú len tri kusy kože až po vystlaný vrch komína topánky. Jeho vonkajšia, tehlovo-oranžová farba kontrastuje so šedou farbou zvršku a dáva topánke trekingový vzhľad. Rovnaká, tehlová farba je použitá aj na jazyku, ktorý je všitý až po vrch topánky a nedáva tak priestor prípadnému nasiaknutiu topánky cez jazyk. Vnútrajšok komína je vystlaný kožou béžovej farby, čo hodnotím ako obľúbený neduh mnohých výrobcov. Svetlá koža totiž veľmi rýchlo zhnedne a zájde od potu, čo nepridá topánke na estetike. Topánka je vystlaná klasickou vzorovanou tkaninou so spomenutou membránou. Vysoko hodnotím odnímateľné stielky Softheel, s akousi “pamäťovou” mriežkou o hrúbke odhadom 3 - 4 mm, ktorá sa vie prispôsobiť klenbe chodidla. Odskúšané.

Šnurovanie topánky je vyriešené primerane, so štyrmi pármi kovových očiek, po ktorých nasleduje len trošku hlbšie zasadená a dodatočným cvokom spevnená “brzda” a po nej ďalšie dva páry háčikov na rýchloviazanie členkovej časti topánky. Klasika. Šnurovanie je rýchle, intuitívne aj potme, bez námahy. Páči sa mi materiál dodaných šnúrok, sú ploché a vyzerajú, že čosi vydržia. Akurát detail, ktorý zamrzí (a opakuje sa často) – mali by byť o 5 centimetrov kratšie! Keď sa zaviažem až po vrch, ešte sa mi neplandajú po zemi. Ale o jeden háčik nižšie už treba vymýšľať dvojité mašličky. Je to zbytočná otrava s dodatočným skracovaním. Na dôvažok, pri miernom zašnurovaní mi päta dosť pláva. To už sa ale pomaly dostávam ku skúsenostiam z používania.

Prvé skúsenosti

Prabos Tundra GTX som dostal na vyskúšanie koncom marca. V prvej chvíli som zostal prekvapený, kam s nimi teraz? Ale náhle masívne sneženie mi pripravilo zaujímavé podmienky na tri túry zimného charakteru, ktoré neskôr vystriedali jarné prechádzky.

Túra na Ondrejisko dala topánkam najviac zabrať. Na Besníku sme sa rozhodli nechať snežnice v aute, čo znamenalo brodenie 30 cm vrstvy ťažkého snehu takmer po celej trase. Hydrofóbna úprava kože z výroby zafungovala dokonale – na topánkach sa neobjavili žiadne mokré mapy, ani v oblasti šnurovania. V kombinácii s vhodnými ponožkami mi v nich nebola zima. Aj zvyšné dve túry v okolí Telgártu potvrdili dobrý pocit, ktorý som mal z topánky už doma. Číslo 43 je naozaj 43, všetky prsty sa mi doň zmestia aj po šírke, členok je fixovaný, ale nie uškrtený a je veľmi fajn opäť našľapovať na novú, nevydratú podrážku. Opäť musím pochváliť stielky, tieto mi sadli.

Prechádzky v jarných karpatských podmienkach (Strážovské vrchy, Javorníky) som v nich absolvoval len kvôli prípadnému doladeniu testovania. Bežne v takom teréne a ročnom období vysoké topánky nenosím a ani nebudem – je mi v nich teplo. Dodali potrebnú istotu a stabilitu v blatistých úsekoch, ako aj na skalách. Topánky teda nájdu svoje uplatnenie najmä v medzisezónach a v stredných až vysokých polohách. Stredne tuhá podrážka nepochybne znesie aj prípadné letné vysokohorské túry. Limitujúcim faktorom zostáva spomínaná chýbajúca celoobvodová ochranná vrstva a možnosť nasadenia iba remienkových mačiek.

Po úvodných skúsenostiach som zvedavý, nakoľko si opísané vlastnosti uchovajú počas dlhodobejšieho používania. Zatiaľ sa mi Prabos Tundra GTX javí ako spojenie kvalitných materiálov za zaujímavú cenu do veľmi pohodlnej, hoci nie univerzálnej topánky. Teším sa na ďalšie výlety.