Vyhliadková veža Trenčianska Závada
Vyhliadková veža Trenčianska Závada Zatvoriť

Túra Kláštor na Skalke a rozhľadňa Malý Jelenec

Obloha je hrozivo sivá, no v smere na východ bojazlivo presvitá svetlo. Pomaly, akoby sa mi nechcelo sa obliekam. Skúsim. Možno sa počasie umúdri. Veď na satelitoch meteoportálov to vyzerá, že by malo byť pekne. Tak nechápem, prečo sú mraky.

1 deň
jar – 24.05.2015
Biele Karpaty a Považské podolie
Trenčín (vlak, bus) - Skalka nad Váhom (bus)
Nemšová (vlak, bus) - Trenčianska Závada (bus, parkovanie pri Gazdovstve Uhliská)
» č.1075 Strážovské vrchy, Tren (1:50.000)

Prechádzajúc okolo Trnavy sa oblaky začínajú trhať a modrá začína na oblohe prevládať. Predsa len to vychádza. Cesta dosť rýchlo ubieha. Na mieste, ktoré dnes plánujem navštíviť by bolo lepšie byť poobede, skôr až k večeru. Kvôli foteniu a dobrému svetlu. Rozhodujem sa preto najprv konečne pozrieť kostolík, ktorý je vidieť z diaľnice D1 prichádzajúc na benzínku Zamarovce od Žiliny.

Malá a Veľká Skalka

Nie je problém kostolík nájsť. Stojí vedľa cesty Trenčín - Skalka nad Váhom. Zaparkujem a idem sa poprechádzať. Počasie je ako na prianie. Výhľady, na to, že niekoľko posledných dní prší, sú veľmi dobré. Od obnoveného kostola sv. Svorada a Beňadika okrem Vršatca vidieť tiež Maníny. Zo skalky, podľa ktorej bolo miesto asi pomenované, vidieť rieku Váh a dedinky v údolí. Čítam si z panela históriu miesta, ktorá je pre mňa zaujímavá. Okolie kostola je veľmi pekne upravené.

Na opačnej strane cesty vidím Krížovú cestu - Kalváriu. Aj tú si idem pozrieť. Netradičné, moderné podanie, vo zvláštnom umeleckom štýle. Pomenovať ho neviem, no páči sa mi. Pár metrov vedľa Krížovej cesty cez les vidím medzi stromami na lúku. Nedá mi nepreskúmať priehľad. Pekne z neho vidieť Trenčiansky hrad.

Na Krížovej ceste sa dozvedám o Náučnom chodníku Malá a Veľká Skalka. Má 2200 metrov, prevýšenie 128 m a osem zastavení. Rozmýšľam ho prejsť, no keď si to zvážim, tentokrát sa vzdávam. Radšej dotiahnem parťákov a všetko dôkladne preskúmame. Dnes mám iný cieľ, a tak sa vraciam z Krížovej cesty k autu. Kostol a Krížova cesta sú na opačných stranách cestnej komunikácie v zákrute. Je to dosť nepríjemné kvôli autám, ktoré občas rýchlo prefrčia. Je potrebné byť opatrný pri prechádzaní cesty.

Len pomaly sa spúšťam z kopčeka smerom do dedinky Skalka nad Váhom, mysliac si, že toto je kostolík, ktorý z diaľnice D1 vidieť. Neviem, koľko som prešla. No zrazu, vyjdúc z lesa, neočakávane, ako pecka mi do očí padne skala, hradný múr a nejaká stavba na nich. Rýchlo hľadám miesto, kde by som zaparkovala. Nebolo treba dlho hľadať. Parkovisko je hneď pod kopcom. Vystupujem z auta a s úžasom pozerám na kopec, kde stojí... Hm, v tej chvíli to neviem pomenovať. Veľká skala, na nej prilepený hradný múr, na ňom stavba. Tak toto som u nás ešte nevidela. Pomaly sa spamätávam. Rozhliadam sa, čítam tabule. Mám dosť času, tak si idem miesto lepšie pozrieť. Chodník hore nie je dlhý. Začína zaujímavo Opatovskou jaskyňou v skale vedľa chodníka. Je voľne prístupná verejnosti. Ej, tak toto si najbližšie vychutnám. Chodby sú dve. Jedna má 38 m a druhá 22 m, ale bude potrebná čelovka alebo baterka. Dokumentačná fotografia a pokračujem. Brána opevnenia je otvorená. Idem k informáciám, kde sedia dievčatá. Na všetko sa povypytujem. Vstup je povolený, a tak sa idem pozrieť do jaskyne v skale. Chodbička ma dovedie do malej miestnosti - kostolíka. Postojím, podumám a pokračujem chodbou ďalej. Po pár metroch sa dostávam na koniec. Tu sa nachádza socha Benedikta - pustovníka, ktorý na Skalke žil.

Vrátim sa chodbičkou, zostúpim do miestnosti, kde je betlehem. Odtiaľ vychádzam na nádvorie. Krásne upravené. Aj keď tu v tomto čase prebiehajú práce, je tu poriadok a čisto. Idem sa rozlúčiť s dievčatami, beriem si informačný materiál. K autu sa vraciam úplne očarená, mám pocit akoby sa mi dnes nechcelo pokračovať ďalej. Návšteva zaujímavého miesta moju dušu dosť naplnila.

Vyhliadková veža nad Trenčianskou Závadou

Dedinkami sa vydávam do Nemšovej, časť Trenčianska Závada. Idem si pozrieť novú vyhliadkovú vežu. Môj dnešný cieľ. V dedinke nie je problém správne sa nasmerovať. Nečakala som, že miesto odkiaľ sa k veži ide, bude také pekné. Prichádzam ku gazdovstvu Uhliská. S týmto som nepočítala. Ďalšie milé, nečakané prekvapenie dnešného dňa. Zaparkujem a idem si gazdovstvo pozrieť. Vchádzam do dvora. Po ľavej strane vidím detské ihrisko, vonkajšiu jazdiareň. V pravo míňam prístrešok s rôznym náradím zo starších dôb. Koče, vozy, vozíky. Hneď vedľa je prízemná budova - reštaurácia. Vstupujem dnu. V chodbičke v malých vitrínkach vidím trofeje zo súťaží pretekov koní. Veľmi sa v tom nevyznám, no svedči to o tom, že koníky sa tu majú ozaj dobre a svojim opatrovateľom starostlivosť oplácajú výsledkami v súťažiach. Vo vnútri reštaurácie je príjemne, útulno. Nezdržujem sa však, pitie dám, keď sa vrátim.

Všade je čistučko a upravene. Prechádzam okolo ohradeného dvora, kde sú kurence a ovečky. Vedľa jednej zo stajní sprchuje dievčinka koňa. Naozaj som ešte nevidela, že by koňa sprchovali. V myšlienkach plánujem, ako sem privediem moje vnúčatká. Tu sa im bude veľmi páčiť.

Ešte z parkoviska vidím vežu a k nej vyšliapaný chodníček cez pole. Hľadám, kde začína, no keď k nemu prídem, v ceste je zábrana s oznamom - Vzhľadom k prebiehajúcim poľnohospodárskym prácam - zákaz vstupu na pozemok. Samozrejme, je tu šípka, ktorá ma navedie na správny smer. K veži sa ide okľukou, obchádza sa pole a ohradené pastviny, na ktorých sa pasú kone. Chodník je široký, mierne stúpa. Po ľavej strane míňam ohradené pasienky s kozami a ovečkami. Na chodník sa v pohode zmestia okrem turistov aj cyklisti. Po niekoľkých metroch chodník vchádza do lesa. Je trošku strmši, no nie náročný. Prichádzam k elektrickému ohradníku a po chvíľke medzi stromami vidím vežu. Ej veru, vysoká je a pekná. Jej výška je 24,6 m. Postavená vďaka Miestnej akčnej skupiny Vršatec a Občianskemu združeniu pre rozvoj mikroregiónu Požitavie - Širočina, v projekte - Obnovme strážne veže historickej cesty Via Magma.

Vystupujem po schodoch. Nespočítala som ich, ale je ich dosť. Výhľady z veže sú na východ až juho-západ. Tak som si to odhadla. Smer na Trenčín je zarastený vysokými stromami. Môj plán bol vyčkať dobré svetlo. Viditeľnosť je stále celkom dobrá, no obloha sa zaťahuje. Zo slniečka dnes už nič vhodné nebude. Chvíľku pozorujem okolie, čítam kopčeky, ktoré dôverne poznám. Vršatec, Vápeč, Maniny, Baské... Teším sa z výhľadov. Začínajú prichádzať davy poobedňajších nedeľno-vychádzkových turistov a rodinky s deťúrencami. Niet sa čo čudovať, je to pre nich veľmi pekný výletik. Zbalím si mojich pár vecičiek a poberiem sa na spiatočnú cestu. Cestou dolu do dediny si obzerám okolie. Krásne svieže lúky, bukovo-borovicové lesy, v diaľke za kopčekmi mestá Dubnica nad Váhom a Ilava. Opäť sa prejdem cez gazdovstvo. Ďalšie z mnohých koníkov prechádzajú očistou.

Od parkoviska ešte pozriem na vežu. Ach neporiadnici, krížom cez pole prechádzajú ľudia nerešpektujúci zákaz vstupu. Rodinky s deťmi. Nechápajúc nasadám do auta a poberiem sa domov. Mám dve možnosti ísť z Nemšovej. Vľavo, najbližším výjazdom na diaľnicu, vpravo opäť cez dedinky okolo Skaliek do Trenčína na diaľnicu. Neodolám a ešte raz si idem pozrieť Veľkú Skalku. Aspoň z cesty.