Anemomilos - v preklade veterný mlyn, v zálive Garitsa, ide o zrekonštrukovaný mlyn, ktorý zásoboboval hlavné mesto Kerkyru Zatvoriť

Cyklotúra Korfu – za zážitkami autom, aj na bicykli

Korfu je nádherný grécky ostrov (Kerkyra), známy hlavne milovníkom piesočnatých pláží. Má čo ponúknuť aj cyklistom, ľudom, ktorí sa radi prepravujú výhradne na dvoch kolesách a zážitky prijímajú zo sedla svojho bicykla. Zaujímavé miesta, ktoré stojí za to si pozrieť, pekné mestečká, dýchajúce atmosférou a cestičky pomedzi olivové háje.

jeseň – október 2013
Grécko: ostrov Korfu (Kerkyra) - pohorie Pantokrator
Glifáda, Aggios Georgios
auto, crossový bicykel

Letnými návštevníkmi obľúbené destinácie zvykneme navštevovať mimo hlavnej sezóny. Nemáme radi horúčavu a miesta preplnené turistickým ruchom, s lákadlami na komerčných turistov na každom kroku. Na Korfu teda priletíme na jeseň, koncom októbra. Je ešte teplo, aj kúpať sa dá a turistov je málo.

Prvé dni strávime v severnej časti ostrova, kde nižšie spomenuté miesta, odporúčané pre ich zaujímavosť, navštívime požičaným autom. Táto časť ostrova je hornatá, cestou stretávame cyklistov, ktorí sa poctivo šplhajú do kopcov. Na cestách nie sú cyklopruhy alebo trasy vyhradené len pre cyklistov. Mimo sezóny tu ale nie je veľa áut.

1. deň - Achillion

Palác sa nachádza v strednej časti ostrova, na pobreží so štrkovými plážami, asi 10 km od hlavného mesta Kerkyra. Postaviť ho dala rakúska cisárovná Alžbeta, známa ako Sisi a využívala ho ako svoje letné sídlo. Prehliadka samotného paláca je pekná, oveľa zaujímavejšia je ale priľahlá záhrada a obrovské sochy. Zo záhrady je výhľad na more a blízke okolie. Počas 1. svetovej vojny palác zabavila grécka vláda, bol využívaný ako nemocnica a neskôr súkromnou firmou ako kasíno. Dnes je sprístupnený verejnosti.

Kerkyra

Hlavné mesto ostrova je iónskeho pôvodu. Bolo založené v 8. storočí pred Kristom a je súčasťou svetového dedičstva UNESCO. Je tu rušno počas celého roka, nakoľko po sezóne sa sem vracajú všetci domáci obyvatelia ostrova. Žijú tu počas zimy, zo zárobkov získaných z letného turistického ruchu. Najprv si ideme pozrieť zaujímavé uličky starého mesta. Potom sa presunieme k Starej pevnosti (Palaio Frourio) z 10. storočia. Výstavba pevnosti sa začala za čias byzantskej nadvlády a dokončená bola počas okupácie ostrova Benátkami, mala chrániť mesto proti Osmanom. Vnútro pevnosti je celkom rozľahlé. Chrám sv. Georga, ktorý napohľad vyzerá ako klasický staroveký grécky chrám, je anglikánsky kostol, postavený britskou armádou v roku 1840. Z pevnosti je pekný výhľad na celé historické mesto a prístav. Lietadlá pristávajú nad mestom a v diaľke vidíme albánsku pevninu.

2. deň - Sidari

Pieskovcové skalné útvary sa nachádzajú na severnom pobreží. Morská voda, ktorá ich neustále tisícročia obmýva, z nich vytvára zaujímavé a pekné útvary. Dve úzke a dlhé zátoky spolu vytvárajú kanál, ku ktorému sa viaže povesť. Ide o tzv. Kanál lásky a povesť rozpráva, že žena, ktorá tadeto prepláva, získa srdce chlapca, po ktorom túži.

Pantokrator

Najvyššia hora ostrova, ktorej vrchol sa nachádza vo výške 906 m. My sem ideme cestou zo Sidari. Autom sa šplháme serpentínami, okolo nás iba vyprahnutá skalná pustatina, zrazu sme v úplne inom svete. Kde-tu nejaký krík, ktorý stihla zafarbiť pani jeseň a vysušená tráva. Na vrchole nás dosť znechutí radiokomunikačný vysielač, ktorý kazí výhľady a celkový dojem, hoci chápeme jeho umiestnenie na najvyššom bode ostrova. Nachádza sa tu tiež kláštor zo 17. storočia, v ktorom údajne žije jediný mních.

Vďaka vysokej polohe a výhľadom, vyprahnutému skalnému svetu, miesto odporúčame navštíviť každému návštevníkovi Korfu. Pre tých, ktorých neodradí skoro tisícmetrové prevýšenie, na bicykli to bude jedinečný zážitok. Späť sa vraciame opačným smerom, ku Kerkyre a to je tiež prístupová cesta, ktorou sem ide väčšina cyklistov.

Zvyšok pobytu sme v južnej časti ostrova. Je príznačná zeleňou a olivovými hájmi, pokojnými mestečkami. Požičiavame si bicykel a podnikneme príjemný výlet.

3. deň - Agios Georgios – Issos Beach - Lake Korission – Agg. Mattheos – Pantokratoras

V dedinke Agios Georgios, si v penzióne, kde sme ubytovaní, požičiavame bicykle. Máme len sygic navigáciu v mobile, cyklomapu sme nezohnali, rátame teda s blúdením. V tom ale býva čaro objavovania nových, nepoznaných miest. Naším prvým cieľom je pláž Issos.

Pláže priamo v mestečku Agios Georgios sú špinavé, po sezóne nevyčistené. Táto pláž je ale čistá s veľkými piesočnými dunami, máme pocit, že nás preniesli niekam do púšte. Z pláže ideme smerom k mestečku Linia, ešte pred ním ale odbočíme smerom k jazeru Korission. Je tu navigačná tabuľa. V diaľke vidíme kopec Pantokratoras - v okolitej rovine viditeľný z diaľky. Na ostrove Korfu sú dva kopce s uvedeným názvom – prvý sme raz spomenuli. Ide o najvyšší bod na ostrove, na ktorom sa nachádza vysielač. Na juhu je ďalší kopec s rovnakým menom, s výškou len 436 m. Na rozdiel od jeho väčšieho brata, je len pre peších turistov a cyklistov. Dúfame, že sa nám dnes podarí dostať sa až sem. Na jeho vrchole sa nachádza kláštor a sú odtiaľ údajne krásne výhľady.

Jazero Korission, blízko ktorého ideme, je najväčšia lagúna na celom ostrove. Je prírodnou rezerváciou a domovom mnohých vtáčích druhov. Od mora je oddelené spomínanými piesočnými dunami a mieša sa v ňom slaná a sladká voda. Žiaľ, k jazeru sa nedá dostať natoľko blízko, aby sme si informáciu overili. Zato môžeme vidieť rôzne druhy vtákov, ktoré v okolí jazera hniezdia a žijú.

Keď opustíme posledné domy, ocitneme sa na ceste, ktorá nás vedie cez olivové háje a okolo obrobených poľnohospodárskych políčok. O teplom podnebí a suchu, ktoré panuje počas roka, svedčia kaktusy, ktoré tu hojne nadivoko rastú. Keď sa dostaneme na koniec jazera, vrátime sa späť k moru, okúpeme sa na pláži Halikunas a dáme si obed.

Keď opustíme okolie jazera Korission, snažíme sa podľa sygicu smerovať k dedinke Aggios Matheos, odkiaľ sa začína výstup na kopec Pantokrator. Nakoľko tu nie je žiadne značenie, nie je to jednoduché a blúdime. Ideálne by bolo dostať sa ku Gardiki Castle, zrúcanine byzantského hradu. Nachádza sa smerom, ktorým sa chceme dostať a je to jediná stredoveká pevnosť, ktorá sa ešte ako tak zachovala v južnej časti ostrova. Bol to jeden z troch obranných hradov, ktoré bránili ostrov počas 15. – 18. storočia. Zrúcaninu sa nám, žiaľ, nepodarilo nájsť a do dedinky Aggios Matheos sa dostávame inou cestou.

Aggios Mattheos je pôvabná horská dedinka, obklopená zo všetkých strán kopcami a zároveň kúsok od mora. Vidíme pôvodné kamenné domy, niektoré zachovalé, a kostol. Výhľad na dedinu máme počas celého stúpania na Pantokrator. Zároveň sa nám otvára výhľad na Iónske more na opačnej strane hory, na zátoku Paramonas. Začína ale zapadať slnko a máme obavy, aby sme trafili späť k nášmu penziónu. Nejdeme úplne na vrchol hory, zastaneme len asi v polovici. Fotíme výhľady, ktoré môžeme vidieť odtiaľto a radšej nerozmýšľame, aké pekné to asi môže byť zhora.

K penziónu sa radšej vraciame hlavným ťahom, bicyklujeme pomedzi autá v neveľkej premávke. Slnko už zapadlo, a tak nechceme blúdiť po tme pomedzi olivové háje. Ešte stihneme posledné zvyšky dočervena sfarbenej oblohy nad plážou Issos a posledné dnešné kúpanie. Škoda, že sa nám nepodarilo nájsť Gardiki Castle a dostať sa až úplne hore na vrchol Pantokrator. Napriek tomu sme dnešný deň strávili veľmi príjemne.

Ostrov Korfu môžeme odporúčať pre tých, ktorí chcú spoznať grécku kultúru a krajinu. Je tu pekná príroda a ostrov samotný nie je veľký, takže behom pár dní ho môžete spoznať celý.