Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Riaditeľ HZS Jozef Janiga prezentuje prepojenie appky na TuristickaMapa.sk
Riaditeľ HZS Jozef Janiga prezentuje prepojenie appky na TuristickaMapa.sk Zatvoriť

Správa Nová appka pre mobily od HZS s GPS lokalizáciou

Horská záchranná služba (HZS) dnes v Hornom Smokovci predstavila novinku pre tohtoročnú letnú sezónu. Je ňou aplikácia HZS, ktorá umožňuje odosielanie tiesňových SMS správ a volania na tiesňovú linku HZS 18 300 s odoslaním aktuálnej GPS pozície pre rýchlu lokalizáciu volajúceho v horskom prostredí.

Pomocou aplikácie je možné kedykoľvek a kdekoľvek získať informácie o výstrahách v jednotlivých horských oblastiach, o lavínovej situácii, kontakty na dispečingy oblastných stredísk HZS, pravidlá pohybu na horách či návod na poskytnutie prvej pomoci. Je dostupná okrem slovenčiny v angličtine, nemčine, poľštine a maďarčine. Mala by pomôcť aj nepočujúcim, ktorí majú problém sa dovolať na tiesňovú linku, ak nevedia artikulovať. Umožňuje im poslať SMS pomocou piktogramov. Do aplikácie si môže užívateľ uviesť aj podrobnosti o svojom zdravotnom stave, ak trpí nejakým ochorením. Nie je to povinné, aplikácia funguje aj bez toho, avšak záchranári môžu dopredu rátať s tým, na čo okrem samotného úrazu sa majú pripraviť, aké lieky budú ešte potrebovať atď. Pred poslaním SMS je potrebné počkať, kým zariadenie načíta satelity a určí polohu. Aplikácia na to aj upozorní.

Na zrode aplikácie a následnom testovaní sa podieľala HZS, v spolupráci s jedným z dobrovoľníkov HZS, pracovníkmi zo Slovak Telekom, príslušníkmi Operačného strediska tiesňového volania a oblastných stredísk HZS, a Hiking.sk.

Aplikácia podporuje operačný systém Android 2.3.3. a vyšší, čo predstavuje približne 99,5 % súčasných android zariadení. Podporuje aj tablety. Jej veľkosť je len 3,9 MB. Aplikácia bude túto sezónu v testovacej prevádzke a HZS uvíta všetky podnety z používania. Po doladení plánuje vytvorenie aplikácie pre všetky dostupné operačné systémy.

“HZS sa vždy snažila ísť s dobou, čo sa týka moderných prostriedkov - v minulosti prostredníctvom stránky www.hzs.sk, prispôsobenej na veľkosti obrazoviek mnohých zariadení, tak aby bola čitateľná hocikde v teréne. Zaviedli sme wap stránky, kde sa dali v krátkosti čítať dátové informácie o výstrahách, lavínovej prevencii atď. Dnes sme museli zareagovať na trendy v rámci aplikácií. Urobili sme ju aj kvôli absencii určitých funkcionalít, ktoré sú potrebné pre záchranu,” uviedol riaditeľ HZS Jozef Janiga. Ide o presnú lokalizáciu zraneného v teréne, keďže doterajšie možnosti neboli postačujúce kvôli slabému pokrytiu vysielačmi tel. operátorov. Pátranie v príliš širokej oblasti sa odzrkadľuje v nákladoch na záchrannú akciu. Vďaka využitiu GPS nepôjde o hľadanie v niekoľkých dolinách, ale v okruhu cca 50 m od zraneného. “Sme prví v rámci Integrovaného záchranného systému, kto niečo také poskytuje. Verím, že inšpirujeme aj ostatné záchranné zložky, aby sa tiež dali týmto smerom, hoci ony nemajú taký problém kvôli pokrytiu terénu. Ak je človek v strese a rýchlo potrebuje pomoc, informácia o polohe je najzákladnejšia, a je jedno, či sme v horách, pri požiari alebo pri autonehode,” uviedol Peter Svätojánsky z Operačného strediska HZS.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Vďaka pomoci nadšencov vývoj aplikácie nestál prakticky nič, financie sa vynaložili len na registráciu aplikácie a úpravu systémov v rámci Operačného strediska. “Je to rádovo v tisícoch eur a nie v desiatkach tisícov, takže na dnešné pomery v IT sektore ide o nízku sumu,” uviedol Jozef Janiga.

HZS žiada turistov, aby aplikáciu nezneužívali. Každá SMS prijatá z tejto aplikácie bude vyhodnocovaná ako tiesňové volanie.

Otázky a odpovede z praktického používania

Appka asi preberá jazyk operačného systému, takže ju mám v angličtine a nenašiel som možnosť zmeny na slovenčinu.

Po poslednej aktualizácii aplikácie nájdete možnosť zmeny jazyka v menu, v ľavom hornom rohu displaya (tri vodorovné čiary pod sebou).

Všetky kontakty a informácie sa týkajú iba Vysokých Tatier. Je teda appka použiteľná aj inde? 

Info a výstrahy sú dostupné aj pre všetky ostatne oblasti. Hore, červený rámček (tam, kde je napísane Vysoké Tatry), je v skutočnosti menu, na ktoré stačí kliknúť a zvoliť si požadovanú oblasť.

Tiesňové volanie je naprogramované na číslo HZS 18300. Je to z hľadiska poistenia a logistiky záchrany to isté, ako 112? 

Na území SR podľa platného ustanovenia Zákona o Horskej záchrannej službe, je osoba nachádzajúca sa v horskej oblasti povinná uhradiť horskej službe náklady spojené s výkonom záchrannej činnosti alebo s pátraním, ktoré sa jej týkajú (uvedená povinnosť sa nevzťahuje na fyzické osoby, ktoré nie sú plnoleté - deti a fyzické osoby, ktoré nemajú spôsobilosť na právne úkony).Takže je jedno, či žiadate o pomoc cez tiesňové číslo 112 alebo priamo cez tiesňové číslo HZS 18300. Čo sa týka logistiky, tak cez 112 sa dovoláte na Koordinačné stredisko IZS, ktorého operátor, pokiaľ sa jedná o zásah v horskej oblasti, postúpi hovor na Operačné stredisko tiesňového volania 18300.

Dá sa z apky volať na 18300 v hocijakej sieti? Teda ak mám napríklad Orange a to nemá v doline pokrytie, dovolám sa (pošlem SMS) cez T-mobile, podobne ako v prípade čísla 112? Funguje to aj v poľskej sieti? 

Národný roaming funguje bez problémov (O2, Orange, Slovak Telekom, a iní slovenský operátori). Sms funguje celosvetovo.
18300 nepracuje u zahraničného operátora ( pracujeme na odstránení tejto komplikácie - napr. ak máte poľský roaming v severnej časti Tatier na našom území ...)

https://play.google.com/store/apps/details?id=hzs.sk.hzs

Fotogaléria k článku

Najnovšie