Zábavný park obra Čutka
Zábavný park obra Čutka Zatvoriť

Túra Čutkovská dolina s kočíkom

Je to veľmi ľahko dostupná dolina v severnej časti pohoria Veľká Fatra. Je dobrým východiskom na túry v smere na hlavný hrebeň alebo do Hrabova a Vlkolínca, je dlhá 7 kilometrov a vedie ňou cesta, čím je príťažlivá aj pre cyklistov a rodinky s detským kočíkom.

1 deň
leto – 23.06.2015
Veľká Fatra (Národný park Veľká Fatra)
Studničky v doline
Parkovanie v ústí Čutkovskej doliny (pri kolibe)
» č.226 Malá Fatra, Veľká Fatr (1:100.000)

Ústie doliny je v Černovej, mestskej časti Ružomberka. Najvýznamnejšou historickou osobnosťou Černovej je Andrej Hlinka, kňaz a politik (1864 - 1938). Miestny kostol zasvätený Ružencovej Panne Márii bol postavený v rokoch 1906-1907 a stal sa symbolom odporu slovenského národa proti násilnej maďarizácii.

Ústie Čutkovskej doliny – chata pod Kozím a späť

Prejdeme cez drevenú bránu s názvom doliny, sú tu koliby s občerstvením a možnosťou ubytovania, veľký areál ponúka veľa zábavy pre deti a celé rodinky. Pri Kolibe u dobrého pastiera je Detský zábavný park obra Čutka, [i]posledného žijúceho obra karpatského typu na svete[/i], s trampolínou, preliezačkami, deti si môžu vyskúšať aj lukostrelbu. Park je otvorený od 10:30 do 17:00 hodiny a vstupné sú 4,- € za 1,5 hodiny pre dieťa v sprievode rodiča.

Nechýba veľké parkovisko s množstvom informačných tabúľ. Štart na pešie túry i cyklotúry. Jedna z tabúľ ponúka prepojenie Čutkovskej a Hrabovskej doliny cyklochodníkom vedúcim novovybudovanou lesnou zvážnicou s dĺžkou 4,5 km. Veľmi láka, avšak je zrejmé, že s kočíkom by to nebolo to pravé orechové. Však nabudúce.

Ďalšia tabuľa je plná informácií o Národnom parku Veľká Fatra s možnosťami túr pešo či na bicykli, nechýbajú informácie o geológii či miestnej flóre a faune. Turistické značky by nás rady poslali napríklad do sedla pod Vtáčnikom.

Prechádzka dolinou môže byť romantická, objavná či dobrodružná - podľa toho, kto sa na ňu vyberie. Vedie ňou asfaltka, ktorá nám umožní prechádzku s kočíkom, vedie k Chate pod Kozím, táto chata je v správe dobrovoľníkov z Černovej, nie je tu možnosť občerstvenia. Dĺžka vychádzky až po chatu je necelé 4 km.

Vystupujeme na poloprázdnom parkovisku, je voňavý letný deň, tak nám neprekáža ani nejaká tá kvapka začínajúceho dažďa. Prezrieme si všetky tabule. Vyložíme kočík, malý pasažier sa teší zo zmeny polohy a veľkými kukadlami obzerá meniaci sa výhľad. Idúc cestičkou od koliby pozorujeme ohradu s ovečkami, stráži ich veľký biely ovčiarsky pes, volá sa Bela. Oproti je malý rybníček a ohrada pre koníky, na ktorých sa môžu odvážne detváky povoziť.

Čutkovská priehrada

Ďalej je neveľká Čutkovská priehrada. Nádrž bola vybudovaná ženistami slovenskej armády v rokoch 1944–1947. Cieľom výstavby bolo zabezpečiť akumuláciu a dostatočný tlak úžitkovej vody pre výrobu vtedajších bavlnárskych závodov. Po oboch stranách úbočí je hustý ihličnatý les. Vďaka dažďu je vôňa omamná, a keby bolo o trochu viac stupňov, určite by voňali huby.

Potok Čutkovo a studnička

Potok Čutkovo nie je veľmi hlboký, a preto je vhodný na rôzne hry - stavanie mlynčekov či malých priehrad, či púšťanie lodičiek z halúzok. Po ľavej strane medzi potokom a cestou je veľká lúka, je tu niekoľko ohnísk a stolov s lavičkami, ideálne miesto na opekanie slaninky a hry s loptou či lietajúcim tanierom. Cez potok vedie drevený mostík k vynovenej studničke Pod Klucmanovou. Od studničky vedie popri potoku jeden z mnohých "indiánskych chodníčkov", na ktorých môžu detváky popustiť uzdu fantázii. My s kočíkom radšej pokračujeme po ceste.

Po pravej ruke pohľadom zavadím o veľké mravenisko, zostanem chvíľu stáť a pozorujem jeho život. Okolité lúky sú v plnom rozkvete začínajúceho leta.

O chvíľku sme pri rázcestníku cyklotrás, pokračujeme ďalej asfaltkou. Svätý Peter pritvrdzuje, a tak sa nakoniec po hodinke otáčame a celí mokrí končíme nedokončenú vychádzku v Kolibe u Dobrého pastiera. Najmenší turista sa ešte nezobudil, tak si v kočíku spokojne búva, kým zjeme výbornú cesnačku a orechové šúľance. Naložíme drobca aj s celou výbavou a hajde niekam, kde neprší. A že sem opäť skoro prídeme, to je isté.