Záchranná akcia pod Veľkým Rozsutcom (zdroj foto: Horská záchranná služba)
Záchranná akcia pod Veľkým Rozsutcom (zdroj foto: Horská záchranná služba) Zatvoriť

Správa Podľa HZS je sezóna zatiaľ hektická

Takmer polovica letnej sezóny na horách je za nami. Rozprávali sme sa preto s riaditeľom Horskej záchrannej služby Jozefom Janigom, ako hodnotí doterajší priebeh sezóny. Tiež nás zaujímalo, aké sú skúsenosti s novou mobilnou aplikáciou s GPS lokalizáciou a či už prebehla reálna záchranná akcia na základe jej použitia.

Podľa Jozefa Janigu je zatiaľ letná sezóna pre horských záchranárov hektická, zväčša však nie sú záchranné akcie dramatické. Na začiatku leta sa vyskytlo viacero pádov na snehových poliach. Aktuálne spôsobuje problémy najmä búrková činnosť. Dosť často sa pátra po nezvestných osobách. Väčšina zranených má zabezpečené poistenie na zásah HZS. Pokiaľ nejde o použitie vrtuľníka, sumy za záchranné akcie nie sú vysoké, s vrtuľníkom sa však šplhajú do tisícok eur.

Čo sa týka skúseností s mobilnou aplikáciou, do dnešného dňa HZS zaznamenala 10 000 stiahnutí. Zo začiatku sa vyskytovali rôzne "bludné prihlásenia", zrejme turisti skúšali, či to funguje. Vyskytli sa však aj ostré zásahy na základe zaslanej textovej správy, napr. letecká záchranná akcia na Vysokej. HZS dostala niekoľko podnetov na zlepšenie užívateľského rozhrania, ktoré aktuálne vyhodnocuje. Dôležité je, aby sa ich zapracovaním nezvýšil objem dát aplikácie.