Pohľad na Liptovskú Maru z Havránka - foto Soňa Mäkká
Pohľad na Liptovskú Maru z Havránka - foto Soňa Mäkká Zatvoriť

Túra Túlačky okolím Liptovskej Mary s deťmi

A zasa hľadáme, kam by sme išli s deťmi v zostave štvorročný malý zvedavec a štvormesačný spachtoško v kočíku s ohľadom na nestále búrkové počasie, ktoré káže byť v blízkosti civilizácie. Okolo Liptovskej Mary - tzv. slovenského mora - je veľa zaujímavostí naukladaných vedľa seba ako koráliky. Mudrujeme nad mapou a vyberáme niekoľko cieľov na najbližšiu nedeľu. Medzi jednotlivými bodmi sa presúvame autom, v spomenutej zostave sa to inak nedá. Cestou stretávame veľa cyklistov, všetky miesta je možné spojiť do peknej a zaujímavej cyklotrasy.

1 deň
leto – 26.07.2015
Podtatranská kotlina - Liptovská kotlina
Ružomberok (vlak, bus) - Bešeňová (bus)
Potok (bus)
Liptovské Vlachy (vlak, bus)
» č.1095 Chočské vrchy (1:50.000)

Bešeňovské travertíny

Bešeňová je malá obec tiahnuca sa v dĺžke 1 km pozdĺž najdlhšej slovenskej rieky Váh. Známa je najmä termálnymi prameňmi. V chotári sa nachádza 14 prameňov s bohatou mineralizáciou. Minerálna voda obsahuje horčík, vápnik, sodík, draslík, železo, mangán, voľný kysličník uhličitý a ďalšie minerály.

Už menej známe sú Bešeňovské travertíny. Trochu chémie: Travertínmi nazývame sladkovodné vápence, ktoré sa vyzrážali z presýtených roztokov bohatých na uhličitan vápenatý v podobe kyslého uhličitanu vápenatého za pomerne nízkych teplôt. Bešeňovské travertíny predstavujú opustený lom, v ktorom sa kedysi ťažil preslávený žltý travertín. Môžeme ho vidieť tiež na budove Univerzity Komenského v Bratislave.

Prvú zastávku si robíme pri ceste nad Bešeňovou, parkujeme kúsok od odbočky na Liptovskú Teplú. Najprv si pozrieme travertíny pri železničnej trati, jazierko s bublajúcou vodou, vytekajúcou kanálikmi vrchnou časťou skaly. Ako steká dolu, tak sfarbuje skalu. Pár metrov ďalej je prameň príjemnej kyselky, naplníme si fľašu. Lavička volá na posedenie.

Najzaujímavejšia je travertínová skala nad spomenutou cestou, ktorá nám z diaľky "máva" dreveným krížom. Dostať sa k nej dá iba traverzom cez lúku, je obkolesená kríkmi, a tak pôsobí oveľa menej nápade, ako keď ste pri nej. Stojí akoby v jarku, tak z jednej strany má polovičnú výšku oproti základni. Dá sa na ňu vyliezť, ja to s prckom neskúšam. Je od nej parádny výhľad na Nízke Tatry pred nami za hladinou Liptovskej Mary. Na lúkach okolo sa pasú ovečky.

Druhá časť posádky zatiaľ pekne papá a kaká. Keď sa vrátime k auto, Kubi fasuje desiatu, Maťko parazol ako slnečník, sedí si pod ním ako vystrihnutý z rozprávky "Dáždnik svätého Petra" - pamätajú si najmä staršie ročníky... Soňa si tiež vybehne na skalu. Úlohy sú splnené, môžeme pokračovať.

Vlašky a Vlachy

Vrátime sa na cestu smer Potok a o chvíľku je tu odbočka na Vlachy, malú obec tesne pod priehradným múrom vodnej nádrže Liptovská Mara. Je to úzka cesta, cca 2 km a sme pri vodnej nádrži Bešeňová. Výhľady z cesty na vodnú hladinu sú veľmi pekné, a tak mi je trochu ľúto, že nesedím na bicykli. Pri vodnej nádrži v miestnej časti Vlašky má byť keška, Kubi má sľúbené hľadanie pokladu. Je sklamaný, že poklad je uložený v malej sotva decovej fľaštičke a visí na strome. A tak sa tešil, že si niečo vymení… Miesto na oddych, piknik či malú prechádzku je naozaj idylické.

Cesta ďalej smerom k priehradnému múru je označené ako slepá, v našej mape ňou vedie červená turistická značka. Cyklisti po nej môžu kľudne pokračovať a dostanú sa na priehradný múr a ďalej až na vrch Havránok. Vrátime sa na cestu a cez dedinky Potok a Bobrovník dôjdeme k parkovisku pri brehu vodnej nádrže Liptovská Mara. Je krásne slnečné popoludnie. Vyložíme posádku, najmenšiemu poskladáme dopravný prostriedok a takto vystrojení chceme vykročiť.

1000 rokov histórie Liptova

No najprv nás zaujme kostolík, respektíve pôvodná veža rímsko-katolíckeho kostola Panny Márie, ktorá veľmi fotogenicky pózuje na brehu vodnej nádrže. Pozerám, z ktorej strany by bol záber najkrajší. Prekvapením je v nej umiestnená krčmička s ponukou nealka a zmrzliny. Je tu kopa opretých bicyklov a všetky tri stoly sú obsadené, vládne tu príjemná oddychová nálada. Malá pláž hneď vedľa láka aj Kubiho, necháme ho chvíľku šantiť pri vode. Menší zatiaľ zaspinká a striedame sa, aby sme si mohli pozrieť miniexpozíciu na poschodí s názvom 1000 rokov histórie Liptova. Niekoľko panelov rozpráva históriu nielen vodnej nádrže, ale tiež obcí, ktorých zvyšky sú ukryté pod hladinou. V Múzeu liptovskej dediny Pribylina bola postavená kópia kostola so zachovanými pôvodnými architektonickými detailami, transfermi gotických nástenných malieb a renesančným a barokovým mobiliárom.

Liptovská Mara

Názov Liptovská Mara patril v minulosti jednej z obcí, ktorá je dnes pod vodnou hladinou. V rokoch 1965 - 75 prebiehala výstavba vodného diela, dotkla sa priamo územia viacerých obcí a osád, ktoré boli zatopené úplne alebo čiastočne. Je to prvá priehrada Vážskej kaskády, ktorú tvorí 22 priehrad a vodných elektrárni na rieke Váh. Posledná je v Maduniciach. Rozloha vodného diela je 22 km2 a maximálna hĺbka je 45 m. Je to najväčšia nádrž (podľa objemu) na Slovensku s objemom vody 360 mil. m³ vody. Hlavným účelom priehrady je protipovodňová ochrana, ale slúži aj na výrobu elektrickej energie, keďže pod hrádzou sa nachádzajú štyri turbíny s výkonom 198 MW.

Prejdeme sa asi kilometer po priehradnom múre, kde je opäť keška pre zmenu v dvojdecovej plastovej fľaške, Kubi vážne protestuje, preto ho uplatíme keksíkmi. Pohľady na obe strany priehradného múra sú nádherné, tvoria veľmi zaujímavú panorámu. Po ľavej ruke vodná nádrž Liptovská Mara, za ňou Západné Tatry, pred nami Nízke Tatry a vľavo pod priehradným múrom spojovací kanál a vyrovnávacia vodná nádrž Bešeňová a za ňou vpravo Chočské vrchy. Vraciame sa späť a k ďalšej dnešnej sľúbenej atrakcii

Archeoskanzen Havránok

Lokalita je sídlom Archeologického múzea v prírode Havránok, národná kultúrna pamiatka, stála expozícia rekonštruovaných objektov z mladšej doby železnej a stredoveku.

Malé parkovisko pojme tak desiatku áut, červená turistická značka ukazuje na strmý chodník hore kopcom. Aj napriek teplu vykročím s odhodlaním, že hore kočík vytlačím. Kubimu sa veľmi nechce, Soňa ho zabaví rozprávkou, za pár minút sme hore pri vstupe. O tom, že sme na mieste, nás presvedčí pokladňa so vstupenkami na okraji veľkej lúky. Kubi dostane pečiatku do turistického pasu, funguje to ako motivácia.

V strede lúky je umiestnený sídelný dvorec s hrnčiarskou dielňou. Ostatné časti sú ukryté v lesíku okolo kopca Havránok. Zakempujem na lúke, ďalej sa s kočíkom ísť nedá. Užívam si výhľady na vodnú hladinu sčerenú vetríkom. Premáva tu nejaká vyhliadková loď, mám skoro prímorský pocit. Okolité hory ešte umocňujú peknú chvíľu. Druhá dvojica zdolá úzke prírodné schodisko a stratí sa v lesíku. Po necelej polhodinke sú nadšení späť a posielajú aj mňa, rada vybehnem obzrieť svätyňu s dláždenou podlahou a obytnou jamou, viacnásobné opevnenia so vstupnými bránami z mladšej doby železnej a drevozemný hrádok s opevnením z 12. - 16. storočia. Z obytnej veže stredovekého hrádku je veľmi pekný výhľad, preto sa chvíľku pokochám. Teším sa, ako citlivo je miesto vybudované, aby nám nielen ukázalo, kam siahajú naše korene, ale aj umožnilo nechať bežať fantáziu a pre istú vekovú kategóriu detí je miestom na zaujímavé hry v prírode.

Informácie sú čerpané z informačných tabúľ v archeoskazene, ktoré okrem slovenčiny sú v angličtine a nemčine. Vstupné: dospelý 2,- €, deti 1,- €. Fotenie je spoplatnené sumou 0,70 €. Otváracie hodiny počas letných prázdnin sú od 8.30 do 18.30 h.

Zbehneme dolu, vrátime sa na parkovisko pri veži kostola, naložíme všetky rekvizity vrátane detí a výlet zakončíme neskorým obedom v penzione Gréta na brehu vodnej nádrže. Potom len tzv. návratová idylka, keď unavené detičky pekne spinkajú celú cestu domov. Poznáte to všetci!
Celý výlet je možné absolvovať na bicykli či pridať kúpanie v Liptovskej Mare.

Autorky fotografií: Daniela Mäkká a Soňa Mäkká.
Poznámka: mapa vo Faktoch znázorňuje iba vychádzku k archeoskanzenu a priehrade.