Pasúce sa bizóny, v pozadí para z horúcich prameňov
Pasúce sa bizóny, v pozadí para z horúcich prameňov Zatvoriť

Svet Národný park Yellowstone – 1. deň

V rámci nášho výletu naprieč Kanadou a USA sa rozhodneme navštíviť aj Yellowstonský národný park. Yellowstone je jeden z najznámejších amerických chránených území. Hrdí sa titulom najstaršieho národného parku na svete – vznikol 1. marca 1872. Je známy svojou geotermálnou činnosťou - množstvom gejzírov a horúcich prameňov. Okrem toho je domovom medveďov, vlkov, bizónov a losov.

1 deň
jeseň – 09.10.2014
USA: Skalnaté vrchy (Rocky Mountains alebo / Rockies) - Severné Skalnaté vrchy (Southern Rocky Mountains) - Yellowstonský národný park (Yellowstone National Park)
vlastné auto

Nakoľko máme za sebou tri národné parky plné úžasných štítov a prekrásnych jazier (Jasper, Banff a Glacier), sme zvedaví, čo iného nás čaká tu. Ubytujeme sa blízko západného vchodu do parku (West Entrance), v mestečku West Yellowstone. Do parku celkovo vedie päť rôznych vstupov. Každý z nich má vlastný termín otvorenia a zatvorenia, v závislosti na prírodných podmienkach. Pokiaľ nejdete do parku uprostred najväčšej sezóny – jún, júl a august, odporúčame si dopredu naštudovať, čo je otvorené a prístupné pre turistov vo vami preferovanom období. Mimo hlavnej sezóny je zatvorených viacero prevádzok a hotelov a nevyužívané sú kempy.

My prichádzame v októbri a dúfame, že bude menej ľudí. Nakoľko sme tam len dva dni, naplánujeme si podrobný program, čo všetko chceme vidieť. V oblasti je viacero peších a cykloturistických trás, my ale z nedostatku času, aby sme toho videli čo najviac, na presun medzi vyhliadnutými lokalitami používame auto. Autom sem prichádza väčšina návštevníkov.

Vyrážame ráno pred deviatou. Lístky sme si zakúpili včera v rámci hodinovej krátkej návštevy. Už 1 - 2 kilometre za bránou parku sa ocitáme v zápche. Na lúke pod cestou, smerom k rieke Madison, je bizón. Fotíme, ale je ďaleko, priblížiť sa bojím. Akonáhle sa zápcha pohne, ideme. O chvíľu sme v ďalšej. V protismere ide vlk, všetky autá mu dávajú prednosť. Vlk je „salámista“, vyzerá, že na tunajší turistický ruch je zvyknutý. Tentoraz z auta nevystupuje nikto, všetci s rešpektom fotia len z otvorených okien. Keď vlk prejde, kolóna áut sa znova pohýna. Bez zastavenia sa dostávame ku križovatke, odbočujeme smerom k najslávnejšiemu gejzíru Old Faithful. A znova kolóna, tentoraz je to naozaj jedinečný pohľad. Cez pole ide stádo bizónov, môže ich byť tridsiatka. Zastavujú napásť sa. Napriek tomu, že sú to obrovské a divé zvieratá, pripomínajú mi stádo kráv. Ľudia vystúpení z áut si ich fotia a bizóny si nás nevšímajú. Čoskoro prídu miestni rangeri, ktorí dávajú pozor na bezpečnosť. V diaľke vidieť stúpajúcu paru a dym z horúcich prameňov, akoby všade naokolo boli požiare. Dnešný deň sa začal výborne, už sa neviem dočkať, kým uvidím naplánované lokality.

Old Faithful

Gejzír je jeden z najznámejších a najviac navštevovaných. Vystrekuje do výšky 32 až 56 metrov, každých 45 až 125 minút. Nachádza sa v stredisku, kde je po ňom pomenovaný hotel a návštevnícke centrum. Zaparkujeme na veľkom parkovisku a ideme ku kruhovému miestu s množstvom lavičiek. Už tu sedí viacero ľudí, gejzír ale vystrekuje len do malej výšky. Údajne pred približne polhodinou striekal, takže ďalší výstrek môže byť o pol hodinu, ale aj o hodinu. Rozhodneme sa nečakať, ale vyjsť si na vrchol blízkeho kopca, tzv. „lookout trail“, odkiaľ, bude lepší výhľad. Celú cestu nás vedú smerovky. Keď približne po kilometri stúpaním prekonáme asi 60-metrové prevýšenie a vychádzame z lesa, vidíme, že lavičky v areáli pod nami sú zaplnené ľuďmi. Gejzír na chvíľu stíchne a prestane úplne činnosť, čo je niečo ako ticho pred búrkou – znak, že o chvíľu to začne. Rýchlo bežíme na vrchol kopca, aby nám divadlo neušlo. A zrazu vystrelí veľký prúd vody do výšky, padá dole a strieka stále vyššie a vyššie. Úžasný pohľad!

Okolo výveru sa nachádzajú stovky iných gejzírov a horúcich prameňov, ako napríklad Solitary Geyser, Aurum Geyser, Beehive Geyser, či Morning Glory Pool (priložená mapka, obr. č. 10). Vedľa nich sú tabuľky, ktoré popisujú ich činnosť. Bezpečný prechod peších zaručujú drevené lávky s prísnym zákazom vstupu mimo nich. Ten, kto vidí geotermálnu činnosť a paru všade naokolo, určite nemá chuť vstupovať mimo lávky. Všade je cítiť smrad a stúpajúce teplo z prameňov, zato pohľady sú úchvatné. Okolo nás všetko hýri farbami, vidíme celé farebné spektrum v najrôznejších kombináciách. V rôznych časovývh intervaloch, do väčších i menších výšok strieka voda. Ešte nikdy predtým sme nič podobného nevideli. Celý okruh nám zaberie asi 1,5 hodiny. Pred odchodom stihneme ešte raz vidieť vybuchujúci gejzír Old Faithful, tentoraz z tesnej blízkosti.

Black Sand Basin

V lokalite hneď vedľa sa nachádzajú horúce pramene Black Sand Basin, Emerald Pool, Rainbow Pool, Sunset Pool a Cliff Geyser. Gejzír je zaujímavý svojím striekaním, mňa ale oveľa viac fascinujú horúce pramene. Svojou farebnosťou a čistotou vody, priezračnosťou, vďaka ktorej vidím až dole do hĺbky.

Biscuit Basin a Grand Prismatic Spring

Ďalšia lokalita kúsok od Old Faithful, kde sa presúvame už autom. Krásna, priezračno modrá farba dosť veľkého prameňa. Pre mňa asi jedno z najviac uchvacujúcich miest v Yellowstone – Grand Prismatic Spring, čo je najväčší horúci prameň v USA a 3. najväčší na svete. Je to autom kúsok od lokality Old Faithful, kde sme strávili posledné 2 – 3 hodiny. Zaparkujeme na parkovisku a drevené lávky nás vedú cez rieku Firehole River. Steká sem horúca voda z prameňov, ktorá celú cestu k rieke rozleptáva svojou teplotou a farbí ju do hnedo-oranžova. To poznačilo celý breh rieky.

Je tu dosť veľa ľudí, takže ideme ich smerom po lávkach. Prvé miesto, ku ktorému nás dovedú, je obrovský kráter v zemi, vyplnený modrou vodou - Excelsior Geyser. Teraz nečinný, spiaci, stúpa z neho len para. V roku 1880 vybuchol do výšky skoro 100 metrov, čo ale narušilo podzemný systém a spôsobilo, že ďalej nevybuchoval. Ďalší výbuch sa odohral až v roku 1985 a erupcia trvala neuveriteľných 47 hodín. Ale len do výšky maximálne 80 metrov. Je preto ťažké predpovedať jeho ďalšiu činnosť.

Čo nás zaujíma najviac, je spomínaný Grand Prismatic Spring. Je obrovský, jeho rozloha je približne 90 metrov a hĺbka 50. Kým stred prameňa je blankytne modrý, jeho okolie je krikľavo oranžové – zmes červenej a žltej. Farba je vraj spôsobená baktériami, ktoré tu žijú. Teplota vody dosahuje až 70 °C. Mne prameň pripomína jedno veľké zvrásnené oko. Kvôli jeho rozlohe mi ho, žiaľ, nejde odfotiť celé, ale je možné prejsť sa chodníkom na malý kopec – Picture Hill, odkiaľ sa dajú urobiť úžasné fotografie. Pozrieme si ešte ďalšie dva pramene v lokalite – Opal Pool a Turquise Pool, farba oboch je priezračne modrá. Sú už ale menšie a nedajú sa porovnávať s úžasnosťou Grand Prismatic Springu.

Fountain Paint Point a Firehole Canyon Drive

Lokalita, kde zabočíme na krátku polhodinovú prechádzku je Fountain Paint Point. Nachádza sa vpravo od hlavnej cesty, kde sme ráno videli bizóny. Je možné tu vidieť ďalšie pramene a gejzíry. Z hlavnej cesty zabočíme vľavo do hlbokého kaňonu, naplneného vodou a podnikneme krátku, polhodinovú jazdu autom. Z jednej strany je les a skaly a z druhej kaňon pod nami. V strede sa nám malá odbočka odmení vodopádom Firehole Falls. Na konci rokliny je vytvorené malé jazierko, kde sa ľudia kúpu v tzv. Firehole Swimming Pole. Napriek tomu, že nie je práve najteplejšie, vo vode je pár otužilcov.

Mammoth Hot Springs

Napojíme sa späť na hlavnú cestu a vraciame sa na križovatku, kde sme boli ráno. Odtiaľto chceme ísť priamo do Mammoth Hot Springs. Sú to v minulosti aktívne horúce pramene, ktoré pozastavili svoju činnosť. Cesta k nim sa nám ale predĺži kvôli mimosezónnym opravám na ceste. Striedavo sú autá púšťané iba v jednom smere, uviazli sme teda v kolóne, čakajúc, kým nás pustia ďalej. Zastavíme sa pri Gibbon Falls - vodopád, ktorý širokým prúdom padá do tiesňavy Gibbon.

Keď sa asi po hodine úmornej cesty konečne dostaneme na miesto, už sa stmieva. Okolo nás su pekné kopce, je to tu celé zvlnené a od kopcov sa odráža zapadajúce slnko. Kedysi aktívne geotermálne miesto je naozaj mŕtve a vyhasnuté. Travertínové terasy, ktoré v minulosti hýrili aktivitou, sú pokryté bielym prachom. Z nich vyrastajú vyschnuté, vysušené a mŕtve stromy. Presne takto som si vždy predstavovala, že to vyzerá na Mesiaci. Je zaujímavé vidieť, ako sa môžu zmeniť - vyhasnúť horúce pramene. Je možné tu nájsť len jeden alebo dva aktívne pramene, medzi nimi Capary Spring. Terasami sa dole valí horúca voda, sfarbená do oranžova. Dáva tušiť, aké úžasné miesto to muselo byť v minulosti. Prechádzka lávkami zaberie asi hodinku. Spríjemnením sú jelene, ktoré pobehujú všade naokolo.

Návrat

Už je po zotmení, vraciame sa späť do mestečka West Yellowstone. Opäť čakáme v kolóne, no čakanie nám spríjemní los, ktorý sa nečakane zjaví vedľa cesty. Žiaľ, nakoľko je tma, nepodarí sa mi ho odfotiť. Máme za sebou deň plný zážitkov a tešíme sa, čo ďalšieho nám park ponúkne zajtra.