Grand Canyon a vodopády Lower Yelowstone Falls
Grand Canyon a vodopády Lower Yelowstone Falls Zatvoriť

Svet Národný park Yellowstone – 2. deň

Včera sme v parku mali deň plný zážitkov. Vlk vedúci kolónu áut, bizóny pasúce sa na tráve, stádo jeleňov, los. Nespočetne veľa väčších i menších gejzírov a mnohými farbami hýriace horúce pramene. Čo nás čaká dnes? Samozrejme si chceme pozrieť ďalšie lokality, kde uvidíme tunajšiu fascinujúcu geotermálnu činnosť. Okrem toho nás ale zaujíma aj Grand Canyon – hlboký a dlhý, dych berúci kaňon, do ktorého strmo padá z výšky 94 metrov vodopád Lower Yellowstone Falls.

1 deň
jeseň – 10.10.2014
USA: Skalnaté vrchy (Rocky Mountains alebo / Rockies) - Severné Skalnaté vrchy (Southern Rocky Mountains) - Yellowstonský národný park (Yellowstone National Park)

Grand Canyon of Yellowstone – Hayden Valley – Mud Vulcano Area – Yellowstone Lake – West Thumb Geyser Basin – Sulphur Caldron – Old Faithful Area

Noris Geyser Basin

Opäť vyrážame pred deviatou ráno, tento raz na ceste popri rieke Madison nestretávame žiadne zvieratá. Bez zastavenia míňame križovatku, kde sme včera odbočovali na Old Faithful a pokračujeme ďalej. Zastavíme sa pri horúcich prameňoch, ktoré sme včera, napriek tomu, že sme ich míňali cestou k Mammoth Hot Springs, nenavštívili. Areál prameňa „Noris Geyser Basin“.

Ide o rozľahlý areál so skoro 4 kilometrami drevených lávok (3,6 km). Údajne ide o jednu z najrýchlejšie meniacich sa oblastí v parku. Vidíme tu pramene hýriace dúhovými farbami. Jazerá naplnené do tyrkysova sfarbenou vodou. Všade okolo nás syčí para a celým arálom sa vinie sírový zápach. Je možnosť navštíviť aj múzeum s geotermálnymi exponátmi, my ale dnu nejdeme. Areál sa skladá z dvoch častí, jedna časť – „Porcelain Basin“, je vzdušná, otvorená, je vidieť do diaľky, podobná areálu pri Old Faithful. Druhá časť – „Back Basin“ je pokrytá ihličnatým lesom. Je to zaujímavejsie, pre nás niečo nové, že pramene a gejzíry sa schovávajú medzi stromami a spomedzi stromov vychádza para.

Grand Canyon

Od Noris Geyser Basin nejdeme k Mammoth Hot Springs, ako sme išli včera – kto by do tej zápchy šiel dobrovoľne druhýkrát, to neviem. Ideme ku Grand kaňonu. Je dlhý 39 km a hlboký až 370 metrov. Popri kaňone je vytvorená úzka, jednosmerná cesta pre autá. Už len ísť ňou je celkom zážitok. Na určitých miestach sú parkoviská, na ktorých začínajú kratšie i dlhšie turistické trasy, na výhľadové mieta v kaňone. Vyberieme sa jednou z nich, dosť klesáme vyasfaltovanou cestičkou so zábradlím. Niektorí ľudia tu chodia obutí aj v žabkách, čo mi predsa len nepríde ako veľmi vhodná obuv, aj keď je to upravený terén.

Prídeme na vyhliadku, tzv. „Lookout Point“, kde sa už pred nami tiahne kaňon v celej svojej kráse. Vysoké, strmé, do žlta sfarbené steny a dole v hĺbke rieka Yellowstone River. Žltosť stien je údajne zapríčinená železom prítomným v skale. Keď zídeme ešte kúsok nižšie, vidíme aj vodopád Lower Yellowstone Falls. Zábradlie nás oddeľuje od hučiacej vody a je to naozaj fascinujúce, ako mohutným prúdom z už spomínanej výšky 94 metrov padá dole. Dokonca sa nám odmeňuje malou dúhou nad hladinou.

Dokončíme okruh kaňonom, kde si pozrieme vodopád z iného uhla, teraz už aj s chodníčkom Uncle Tom’s Trail. Je to chodník vedúci dole do kaňonu, keby sme mali viac času, bol by to pekný výlet. Vraciame sa na hlavnú cestu. Mierime k výhľadu zvanému „Artist Point“. Je to opäť z inej strany kaňonu a ponúka iný pohľad.

Veľké parkovisko je plné autobusov, čo hovorí dosť veľa o návštevnosti tohto miesta. A naozaj, na výhľade je kopa ľudí, až príliš, na na náš vkus. Z tohto miesta je úžasný pohľad na vodopád. Kým z miesta predtým sme mali možnosť vidieť hlavne kaňon a vodopád bol ťažšie viditeľný, teraz ho máme priamo pred sebou, v celej jeho kráse. Nad ním je ihličnatý les, čo len príjemne dopĺňa celkovú panorámu.

Je možnosť ešte navštíviť Upper Falls, čo sú menšie vodopády, ale tie sa rozhodneme vynechať. Chceme ešte zájsť pozrieť k jazeru Yellowstone Lake, najväčšej vodnej ploche v celom Yellowstonskom národnom parku.

Aj cestou k jazeru máme z auta pekné výhľady. Po našej ľavej strane sa tiahne Hayden Valley. Je to trávnaté, nezalesnené údolie. Tráva je sfarbená do žlta a okrem rieky Yellowstone River údolím preteká veľa menších prameňov. Údajne v tomto údolí je veľa divo žijúcich zvierat, my dnes ale nemáme šťastie, žiadne sa nám tu nepodarí zazrieť. Po pravej strane cesty sa pred nami zjaví areál Mud Vulcano. Ide o bahenné gejzíry. Nevidíme teda vrieť vodu, ale kypí a syčí tu bahno. Opäť sa ide pešo drevenými lávkami. Smrad je tu príšerný - smrdí to tu „vajcovkou“ :) Je to spôsobené vysokou koncetráciou sírovodíka. Je to niečo iné, nové.

Yellowstone Lake

A pod Mud Vulcano areálom je už jazero Yellowstone Lake. Veľká vodná plocha (350 km2), sa využíva na kanojkovanie a člnkovanie. Na kúpanie sa je príliš studená, jej teplota je od 4 do 10 °C. Je to najväčšie sladkovodné jazero v celej severnej Amerike nad 2100 m. V zime ho pokrýva ľad, s výnimkou miest, kde sa nachádzajú horúce gejzíry. Zľadovatelé zvykne byť až do neskorého mája či začiatku júna. Teraz je to tu vyľudnené, čo ale neuberá miestu na kráse, práve naopak. V diaľke vidíme pohorie Grand Teton.

Ideme priamo do aerálu, kde sa nachádza West Thumb Geyser. Táto lokalita nie je veľká, zaujímavou ju ale robí jej umiestnenie priamo pri brehu jazera. Jeden gejzír dokonca vyčnieva priamo z Yellowstone Lake. Zo zelených a modrých horúcich prameňov a bazénov stúpa para, pričom voda jazera hneď vedľa je studená. Keď si k tomu prirátame výhľad na hory, sme radi, že sme sa sem zašli pozrieť.

Od jazera pokračuje cesta k Old Faithfull, je to len 30 minút autom. Mimo sezóny je ale cesta uzavretá, vraciame sa teda tade, ako sme prišli, cestou ku Grand Canyonu, ktorá trvá dlhšie. Cestou späť sa ešte zastavíme na mieste, ktoré sme vynechali – Suplhur Caldron. Nachádza sa priamo pri ceste. Je to jeden z najviac kyslých horúcich prameňov v parku, tiež bahenného charakteru. Nachádzame sa na výhľadovom mieste, pod nami obrovská diera v zemi a okolo nej niekoľko bahenných vriacoch kúpeľov. Teplota v nich je okolo 87°C. Šíri sa z nich zápach síry. Za nimi sa nachádzajú ihličnaté stromy a trávnaté údolie, čo spôsobuje zaujímavý kontrast, vidíme vedľa seba dva svety.

Vraciame sa späť na ubytovanie a vieme, že toto bol náš posledný deň roadtripu, strávený v národných parkoch. Príde nám ľúto lúčiť sa s toľkou krásou. Nevieme, kedy najbližšie sa nám podarí Kanadu a USA znova navštíviť. Navrhujem Dušanovi ísť sa ešte pozrieť späť na Old Faithfull, skúsiť stihnúť západ slnka. To by bola pravá rozlúčka s týmto čarovným miestom. Okamžite súhlasí. Pri rieke Madison zabočíme na už známej križovatke a ideme dole, do areálu, kde sme boli predchádzajúci deň.

A neľutujeme. Zapadajúcim Slnkom sfarbené oblaky, jeho svetlo dopadajúce na lesy a odrážajúce sa v prameňoch... úplne iný svet ako včera. Stmievanie tomu dodáva zvláštnu atmosféru. Prechádzame sa tu a nachádzame miesta, ktoré sme včera, vzhľadom na veľkú rozlohu arálu, nenavštívili. Ostávame až do úplného zotmenia. Potom nastáva naozajstná rozlúčka s týmto miestom.