Pylón býva na každom vrchole
Pylón býva na každom vrchole Zatvoriť

Extra Turistické značenie – Škótsko

Škótsko je jednou zo štyroch krajín, ktoré tvoria Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska. Rozkladá sa na severnej časti ostrova Veľká Británia a na vyše 790 okolitých ostrovoch. Približne stovka z nich je obývaná. Najprístupnejší z nich je ostrov Skye, spojený s pevninou mostom. Väčšina ostrovov je však prístupná len trajektom či lietadlom.

Veľká Británia - Škótsko
outdooraccess-scotland.com/…/heading-for-the-…
walkhighlands.co.uk/maps/
mapyx.com/
Dalšie info
treky.cz/skotsko

Základné informácie o krajine

Ak máte radi suchú zimu bez snehu, vyberte sa na niektorý zo škótskych ostrovov. Teplý Golfský prúd robí svoje, na väčšine ostrovov zriedkakedy sneží a turistu tu počas celého roka stretnete len málokedy. Škótsko má vyše 5 miliónov obyvateľov. Úradným jazykom je angličtina, škótska gaelčina a škótčina. Škótsko má svoju samostatnú vlajku, modrú s bielym uhlopriečnym krížom svätého Ondreja a znak – červeného leva na zlatom podklade s dvojitým červeným ľaliovým lemom. Škótsko som navštívil v roku 2014 krátko pred referendom o osamostatnení, kedy vlajky spolu s nápisom Yes, vliali všade, dokonca aj pred stanmi v kempoch. Ako to napokon dopadlo, vieme všetci.

Hlavným a druhým najväčším mestom Škótska je Edinburg. Najväčšie mesto je Glasgow, ktoré leží v srdci aglomerácie Greater Glasgow, kde je sústredených 40 % obyvateľstva provincie. Ďalšie väčšie mestá sú Aberdeen, Dundee, String a „hlavné mesto“ škótskej Vysočiny – Inverness.

Škótsko má vlastný právny systém, súdnictvo a vzdelávanie na všetkých stupňoch, ktoré sa odlišujú od vzdelávania v Anglicku a Walese. Má vlastný bankový systém a bankovky – škótske libry. Tie sa však neodporúča brať mimo Veľkú Britániu, lebo banky ich inde neakceptujú pri spätnej výmene. Škótsky politický systém sa skladá zo štyroch častí. Nový škótsky parlament bol zvolený v roku 1999, kedy sa skoro po 300 rokoch vyčlenil spod právomocí parlamentu Spojeného kráľovstva v Londýne. Tomu boli ponechané len právomoci v oblasti obrany, zahraničných vzťahov a daní. Miestna správa je rozdelená na 29 unitárnych zložiek a tri ostrovné.

Horopis

Z geologického hľadiska tvorí Škótsko severozápadnú časť pasívneho okraja Európskeho šelfu. Povrch Škótska tvoria štyri oblasti. Kaledónske hory sú od najrozsiahlejšieho pohoria Grampiany oddelené Kaledónskym prieplavom so známym jazerom Loch Ness. Nad južným okrajom prieplavu sa týči najvyššia hora Veľkej Británie - Ben Nevis (1 343 m). Ročne na ňu vystúpi vraj až 100 000 ľudí. Prevýšením je to výstup porovnateľný s tatranskými túrami, začína sa totiž na úrovni mora. Stretli sme tu nekonečný zástup ľudí, mnohí nevhodne oblečení a fyzicky evidentne na to nemali.

V strednom Škótsku sa nachádza nížina, ktorá na juhu prechádza do Juhoškótskej vysočiny. Termín Highlands označuje časť Škótska severozápadne od línie spájajúcej mestá Dumbarton a Stonehaven, vrátane Vnútorných a Vonkajších Hebrid, ale bez Orknejí a Shetland. Celok Vysočiny je rozdelený údolím Great Glen na Grampian Mountains a Severozápadnú Vysočinu.

Šľachta a panovníci v Škótsku stáročia stavali hrady, aby chránili seba a svoje rodiny. Na území Škótska bolo údajne viac ako 3000 hradov, zámkov a pevností. Mnohé sa zachovali dodnes a sú sprístupnené verejnosti. V krajine je množstvo jazier, no jedno je naozaj výnimočné – Loch Ness, a to nie pre dlhokrkú príšeru „Nessie“. Je druhé najväčšie škótske jazero, dlhé 36 km, zaberá plochu 56 km² a s hĺbkou 227 m tvorí najväčší sladkovodný zdroj vo Veľkej Británii. Všetky ostatné jazerá nemajú dokopy toľko vody ako Loch Ness.

Turistika

Pešia turistika, ako ju poznáme u nás, je v Škótsku vec neznáma. Neexistuje v podstate značenie trás. Existujú drevené či kovové smerovníky na začiatku chodníka či cestičky. Žiadne značky na stromoch, údaje v kilometroch či hodinách. Jednoducho len "choď týmto smerom" a niekam dôjdeš. Vrcholy sú označené malými betónovými pylónmi, v ktorých sú liatinové platničky s číslom.

Pri „civilizovanejších“ častiach sú na parkoviskách pri začiatkoch trás informačné tabule s popisom fauny, flóry a mapami s naznačenou trasou. Treba si ich odfotiť a máte mapu. Väčšina pôdy v Škótsku je v súkromných rukách, prechádzať cez ňu je však možné. Cez ploty a múriky sú drevené rebríky alebo sú v nich dvierka. Aký to rozdiel od praxe u nás! Stanovať sa dá v podstate kdekoľvek, ale je lepšie sa spýtať, teda ak je koho. Je tu však veľmi dobrá vybavenosť kempami, v obývaných častiach a v každej dedine a mestečku je možnosť ubytovania sa v súkromí, hosteloch, moteloch či hoteloch.

Mapy

Podrobné turistické mapy neexistujú. Jediné kvalitné mapy vydáva Ordnance Survey Mapa Landranger. Zoženiete ich občas v potravinách či kníhkupectvách. Zato existuje perfektná stránka www.outdooraccess-scotland.com, kde sú všetky možné informácie dôležité pre turistu. My sme počas našich túr používali mapy vytlačené zo stránok www.walkhighlands.co.uk a www.mapyx.com.

Diaľkové trasy

V Škótsku existuje niekoľko diaľkových trás, z nich najslávnejšia je 153 km dlhá The West Highland Way, ktorá vedie z Milngavie na okraji Glasgowa do Fort William pod Ben Nevisom. Trasa je vraj, na rozdiel od ostatných oblastí Vysočiny, dobre značená, a to drevenými kolmi s názvom trasy či znakom bodliaku – škótskym národným kvetom. Kontakty na ubytovanie v jednotlivých etapách trasy nájdete v každoročne aktualizovanej brožúrke The Official WHW Pocket Companion. Je zadarmo dostupná v Informačnom centre Visit Scotland. Ďalšie diaľkové trasy sú: 117 km dlhá The Great Glen Way, 126 km dlhá The Rob Roy Way, 135 km dlhá The Speaside Way, 140 km dlhá The Kintyre Way a 92 km dlhá The Cowai Way. Viac informácií nájdete na www.treky.cz.

Záverečné rady

Keď sa chcete vhodne pobaliť do Škótska, treba si zabaliť všetko. Zídu sa vám slnečné okuliare aj opaľovací krém, ako aj zimná bunda a nepremokavé oblečenie. Pri stavbe stanu si dajte pozor na smer vetra. Ešte nikde som nezažil toľko roztrhnutých stanov a vytopených turistov, prespávajúcich na toaletách, ako v Škótsku. V Škótsku je oproti nám čas posunutý o 1 hodinu menej. Musím sa zmieniť o midges – muchničkách. My sme mali šťastie, že nás prepadli len raz, ale ochrana pred nimi bola len nasadnúť do autobusu a zbabelo utiecť. Nepomohli spreje ani sieťky. Ťažko sa totiž cez sieťku najete. Vraj na nich platí len vietor a pohybovať sa.

Do Škótska som sa chystal dlhé roky. Tvrdili mi, že je to Island a Nórsko v jednom. No neviem. Mne sa zdalo veľmi osobité, ale ak chcete zažiť niečo nové, čo inde v Európe asi nenájdete, vrelo Škótsko odporúčam. Letecké spojenie je dnes cenovo dostupné a autom to tiež nie je až tak ďaleko. Len stromy tu veľmi nečakajte, aspoň v nadmorských výškach u nás úplne bežných.

Použité zdroje:

Pomenované TZT na Slovensku
Zaistené turistické trasy
Sezónne uzávery turistických trás

Seriál Turistické značenie doma a vo svete » pozri ďalšie články