Túra Náučno-rozprávkový chodník Bobria hrádza

Počas tohtoročnej záhoráckej dovolenky som si spomenula, že som pred nejakým časom čítala o novom náučnom chodníku v Kuchyni, ktorý vedie sčasti po jazere. Síce som sa trochu obávala, či to bude bezpečné pre naše štvorročné chlapča, keďže na fotkách bol chodník bez zábradlia, ale napokon sme sa naň vypravili, že najlepšie bude zhodnotiť to na mieste. Svoje zohralo aj to, že to vyzeralo vhodné na kočík, čo je jeden z našich súčasných parametrov túry.

1 deň
leto – 21.08.2015
Záhorie: Borská nížina a Malé Karpaty
Malacky (vlak, bus) - Kuchyňa (bus, parkovanie pri vodnej nádrži Kuchyňa-Camping park Karpaty)
» č.1073 Záhorie, Senica (1:50.000)

Kuchyňa, Camping park Karpaty – vodná nádrž Kuchyňa – okružný rozprávkovo-náučný chodník Bobria hrádza – vodná nádrž Kuchyňa, Camping park Karpaty

Upozornenie: Bobria hrádza je uzatvorená a rozobratá z dôvodu rekonštrukcie. Obec Kuchyňa má pripravený materiál na rekonštrukciu, ktorú chce urobiť v krátkom čase.
Dátum aktualizácie: 28.04.2017

Najprv sme si ešte raz ujasnili, že ide o vodnú nádrž Kuchyňa a nie o vodnú nádrž Vývrat, ktorá je tiež neďaleko obce Kuchyňa. Prejdeme obcou, vyškriabeme sa s autom na pármetrový priehradný múr, obídeme jednu stranu priehrady po asfaltke, ktorá ďalej vedie do chatovej oblasti, my sa však zvrtneme k nádrži a parkujeme na začiatku náučného chodníka tu. Je tu náučná tabuľa o celom projekte. Z tabule vyplýva, že chodník je stále rozostavaný, tak sme zvedaví. Pozdravíme sa s miestnymi rybármi a vyrážame.

Chodník vedie vŕbovým lesíkom s občasným výhľadom na priehradu. Vidíme aj dlhočiznú drevenú lávku. Onedlho míňame peknú lúčku s ohniskom, o minútku aj tri malé kovové tyčky na drevených podstavcoch. Sme trochu v rozpakoch, či toto má byť ihrisko, ktoré sme videli na mapke a ktoré sme aj neobozretne sľúbili drobcovi. Pokračujeme chodníkom a po pár minútach sme na drevenej lávke, vedúcej cez podmáčaný les. Vyzerá to tu veľmi pekne a Kubko pobehuje ako kozička. Tu zatiaľ môže... Prejdeme cez mostík ponad potok a lávka sa zvrtne doľava. Najskôr nás vedie medzi šachorinu, v hlave sa mi vynára spomienka na podobný výlet pred rokmi v USA.

O chvíľočku sa dostávame nad vodnú hladinu. Kubko je niekoľkonásobne poučený, že sa ma bude po celý čas držať za ruku a nesmie sa pustiť, lebo tu nie je zábradlie. S divším dieťaťom neodporúčam, lebo prechádzka lávkou trvá dosť dlho, ale Kubko je pán opatrný a celý čas sa disciplinovane držal za ruku a ku kraju sa nepribližoval. Inak to bol krásny zážitok, len bobry ani ich hrádze sme, žiaľ, nevideli a ani žiadnu náučnú tabuľu k nim. Na druhom konci lávky nás čakal kúsok poľnej cesty a prastaré lavičky s ohniskom, kde sa povaľovali odpadky. Prešli sme na priehradný múr, vedie tadiaľto panelová cesta, a obdivovali sme výhľad na Malé Karpaty. Na záver sme obišli zvyšnú stranu priehrady asfaltkou, kadiaľ sme išli tiež autom. Nie je tu veľká premávka a asfaltová cesta vedie príjemným lesíkom.

Po príchode k autu sa staršie dieťa tak dožadovalo opätovnej návštevy lávky, že sme si túto časť zopakovali a prešli cez lesík k lávke a opäť naspäť. Poslednou príjemnou bodkou okrem pikniku pri hladine bolo zoznámenie sa s rybárom, ktorý Kubkovi ukázal, aké ryby žijú vo vodnej nádrži.