Správa Novela zákona o HZS

Na tohtotýždňovej tlačovej konferencii riaditeľ Horskej záchrannej služby (HZS) Jozef Janiga informoval o viacerých zmenách, ktoré prináša novela zákona č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe. Rieši zvýšenie bezpečnosti na lyžiarskych tratiach, finacovanie dobrovoľnej horskej služby a rozširovanie horských oblastí s pôsobnosťou profesionálnej horskej služby. Účinná bude od 15. 11. 2015, resp. 1. 1. 2017.

Zmeny pre lyžiarov

Novela sa prijímala v rámci Programového vyhlásenia vlády a záväzku zvýšiť bezpečnosť na lyžiarskych tratiach. Doteraz pravidlá nemali záväzný charakter. Preto sa rozhodlo o ich vsunutí priamo do zákona. Medzi dôležité zmeny patrí povinnosť nosiť prilby pod 15 rokov, pretože deti pri zrážke s lyžiarom ťahajú za kratší koniec a môžu utrpieť devastačné poranenia. Organizované skupiny na lyžiarskom svahu (lyžiarske kurzy, rôzne eventy) budú mať povinnosť nosiť reflexné prvky, pretože veľká skupina ľudí tvorí prirodzenú prekážku.

Pýtali sme sa, či zákon nejako definuje, kto je oprávnená osoba na lyžiarskom svahu, v súvislosti so šliapaním skialpinistov po zjazdovkách, na ktoré existujú rôzne názory. Podľa J. Janigu to zákon neupravuje. "Treba si uvedomiť, že lyžiarska trať ako taká je územie, ktoré má prenajaté alebo vo vlastníctve majiteľ trate, o ktorú sa stará a kde zodpovedá za bezpečnosť. V niektorých alpských krajinách je skialpinista na tratiach úplne vylúčený a môžu ho vykázať. U nás to zatiaľ nie je také vypuklé, aspoň tam, kde pôsobíme my. Prevádzkovatelia poväčšine vymedzujú jeden okraj zjazdovky pre skialpinistov. Je to teda dnes na prevádzkovateľovi, aké pravidlá si určí." Podľa Janigu najväčší problém z hľadiska bezpečnosti ani nie je počas dňa, ak za dobrej viditeľnosti niekto šliape po okraji zjazdovky, ako vo večerných hodinách, keď sú na svahu snežné pásové vozidlá, ktoré idú na lanách. Pri strete lyžiara s lanom vznikajú ťažké zranenia. Za nepríjemnú aj z hľadiska prevádzkovateľa označil situáciu, ak skialpinista alebo oneskorený lyžiar, ktorý sa zabudol na chate a niekedy večer ide dole, popíše už upravenú trasu. Do rána to zmrzne a sú tam hrudy, čo určite neprispieva k bezpečnosti.

Náklady na zásah s úmrtím sa nebudú vymáhať

V novele sa ďalej upresnili práva a povinosti HZS. Samostatnou časťou je úhrada nákladov pri úmrtiach v horských oblastiach. "Dva - tri roky sme žiadali, aby sa od toho upustilo u osôb, ktoré v horách zomrú. Zákon je tak striktný, že sme museli vstúpiť do dedičského konania a tieto náklady vymáhať. Čo minimálne z etického hľadiska nie je správne," hovorí Janiga a dopĺňa, že to vyžadovalo aj značné financie na právnikov či na prekladateľov v prípade zahraničných návštevníkov.

Finacovanie dobrovoľnej horskej služby

Ďalšou zmenou v novele je možnosť príjmy zo záchrannej činnosti použiť na školenie a materiálovo-technické zabezpečenie dobrovoľných horských záchranárov, ktorí majú o to záujem. Táto povinnosť existuje už od r. 2006, ale bez finančného krytia.

Rozšírenie o viaceré horské oblasti

Novela rozširuje územnú pôsobnosť HZS o ďalšie horské oblasti, a to o Bukovské vrchy, Javorníky, Kremnické vrchy, Kysuckú vrchovinu, Kysucké Beskydy a Moravsko-sliezske Beskydy. Podľa Janigu bola podmienkou rozšírenia spoločenská objednávka z týchto pohorí od miestnych dobrovoľných záchranárov a samospráv, a tiež vyšší počet úrazov. Najmä v Kremnických vrchoch a na Kysuciach pribúdajú cyklotrasy a možnosti bežeckého lyžovnia, zároveň ide často o odľahlé oblasti. Nemyslí si, že rozšírenie si vyžiada veľa financií zo štátneho rozpočtu. "Potrebujeme tam vybudovať zázemie a dostať tam techniku. Nerátam, že vybudujeme oblastné strediská na úrovni Vysokých Tatier, skôr menšie oblastné strediská, kde bude cca 5 zamestnancov na administratívu a logistiku a 30-40 dobrovoľníkov, ktorí budú ďalej zabezpečovať výkony v teréne." Najmä NP Poloniny označil Janiga za "pole neorané". "Je to dosť ďaleko od nás, nepoznáme tam ľudí, budeme sa nimi musieť veľmi výrazne zapodievať. Je tam aj veľký presah turistov z poľského územia, cestovný ruch sa tu dosť rozvíja aj z našej strany. Aby sme to celé zvládli, posúva sa účinnosť tejto časti novely od 1. 1. 2017.

Janiga zdôraznil, že zaradením vyššie uvedených oblastí medzi horské oblasti znamená, že sa na ne budú vzťahovať práva a povinnosti osôb nachádzajúcich sa v horských oblastiach. Pre ubytovateľov to znamená napríklad prevádzkovať knihy vychádzok a túr, pre návštevníkov povinnosť uhradiť zásah HZS, teda bude lepšie sa aj v týchto lokalitách poistiť na zásah.