Útulňa Balcierovo

Peter Straka 17.11.06 Necpalská dolina je najkratšou prístupovou cestou na chatu pod Borišovom z turčianskej strany. Začína v rovnomennej obci a jej záver končí až pod chatou (rázcestie Močidlá). V časti Balcierovo pravou vetvou odbočuje prístupová trasa na hlavný hrebeň do časti Koniarky. Práve pár metrov pod rázcestím leží neveľká útulňa.

Keď schádzate dolinou zhora, zrubovú stavbu na ľavej strane cesty pod lesom ľahko prehliadnete. Z opačnej strany je jej trojuholníková silueta neprehliadnuteľná.

Útulňa má štvorcový pôdorys a jej podlaha z udupanej hliny je zapustená asi pol metra pod úroveň okolitého terénu. V čase návštevy v prvý novembrový víkend bola okrem odpadkov pokrytá riasami, takže okrem karimatky odporúčam aj igelit. Miesta je tak asi pre troch. Strecha zo strany lesa je v jednom mieste poškodená, takže v prípade zrážok treba rátať ešte s kusom igelitu navyše na zakrytie otvoru. Stavba má funkčné vráta.

Útulňa nemá takú strategickú polohu ako koliby v blízkosti hlavného hrebeňa, môže však poslúžiť na prenocovanie pri núdzovom zostupe alebo naopak pri neskorom nástupe na hrebeň. Necpalskou dolinou vedie asfaltová cesta, takže prístup k útulni za svetla čelovky v piatok po práci nemôže byť problém.

Samotná Necpalská dolina je zaujímavá, preteká ňou potok s početnými prítokmi (možno použiť ako zdroj pitnej vody), sú tu skalnaté úseky a tri menšie vodopády. V doline je niekoľko senníkov, verejne neprístupných budov a tri pekné zastrešené odpočívadlá s mapami.

Prístupové časy (podľa mapy):

Necpaly- Balcierovo (modrá) 2.50 h, opačne 2.30 h
Balcierovo – Chata pod Borišovom (modrá) 1.35 h, opačne 1.10 h
Balcierovo – Koniarky/ hl. hrebeň (žltá) 1.45 h, opačne 1.00 h

Zdieľaj:
Reakcie
Útulňa Balcierovo 05/03/13 21:04 23 príspevkov

Túra Látky – Sihla – Krátke – Pohron. Polhora Kto chodí s batohom po Slovensku a nevyberá si len vyššie nadmorské výšky, určite označí Slovenské rudohorie za najvhodnejšie na túlačky. Veporské vrchy, včlenené medzi Poľanu a Muránsku planinu, patria medzi najobľúbenejšie. Relatívne nízke prevýšenia, nádherné výhľady a ľudia, žijúci dosiaľ v symbióze s prírodou až na hrebeňoch hôr. 04/10/13 Peter Straka Veporské vrchy
MTB Moravany n. Váhom – Kostolný vrch a späť Po čase sme sa opäť vydali objavovať najkrajšie kúty západného Slovenska na dvoch kolesách. Značené cyklotrasy väčšinou nie sú zokruhované, prejdená cyklotrasa je preto kombináciou neznačených lesných ciest pri príjazde a značených trás pri návrate. Prémiou trasy je dosiahnutie vrcholového hrebeňa s nádhernými výhľadmi a návrat s minimálnou potrebou šliapania do pedálov. 01/08/13 Peter Straka Podunajsko, Považský Inovec
Túra Predná hora – hrad Muráň a späť Okúsiť Muránsku planinu na pár hodín nie je ľahké. Zo severu sú dlhé prístupové vzdialenosti a z juhu veľké prevýšenia. Popisovaný okruh je výborným kompromisom, pričom vedie charakteristickými časťami krajiny a zahŕňa aj povesťami opradený hrad s výbornými výhľadmi. 03/09/12 Peter Straka Muránska planina

Ferrata Galitzenklamm – ferratový raj Dva kilometre za Lienzom, len pár metrov od cesty, ktorou všetci turisti uháňajú do talianskych Dolomitov, leží Galitzenklamm. Je to krátka tiesňava s vodopádmi, v ktorej sa nachádza päť zaistených ciest náročnosti B/C až E/F. Každý si môže vybrať obtiažnosť, aká mu vyhovuje. dnes Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Krivánska Fatra pre labužníkov Keď som nedávno písal, že sme si z Osnice robili chute na prejdenie Krivánskej časti Malej Fatry, netušil som, že sa to splní tak rýchlo. Prešli iba dva týždne, mne sa posunulo prednášanie jedného seminára na neskôr, tak som mal zrazu dva dni v kalendári, ktoré nie sú nabité termínmi. Pohľad na predpoveď počasia sľuboval, že letný slnovrat nebude pokazený tropickými horúčavami, stačilo len overiť miesto na nocľah v chatách a vyraziť. včera Pavol Timko Malá Fatra
Túra Zlatá Baňa – Šimonka – Zámutov Dlhší čas sa pohrávam s myšlienkou poprechádzať sa v severnej časti Slanských vrchov, ktorú veľmi nepoznám, lebo je trochu vzdialená od môjho bydliska. Niekedy dávno, možno tomu bude pomaly aj 20 rokov, som sa zúčastnil jarného turistického prechodu z Hermanoviec cez Údolie obrov, pod Ivanovým vrchom na Šimonku a potom po červenej do sedla Červenej mláky a okolo Zlatobanského potoka do Zlatej Bane. 31/08/14 Marián Jaššo Slanské vrchy