Náučný chodník Klokočovské skálie

29.01.16 Prírodná rezervácia Klokočovské skálie je známa vďaka ojedinelému prírodnému úkazu, ktorými sú kamenné gule, resp. už len jedna posledná, ktorá ešte ostala na svojom mieste. Po ostatných guliach ostali len miskovité odtlačky, ktoré pripomínajú ich nedávnu prítomnosť.

Často sa stávalo, že sem prišli turisti a len blúdili lesom a hľadali kamennú guľu. Z vlastnej skúsenosti viem, že sa miestu nedostávalo veľa pozornosti. Hoci som vedel, že kúsok za humnami máme prírodnú raritu a aj som sa sem niekoľkokrát vybral, nikdy som toto miesto nenašiel. S guľami som sa stretol iba pri hlavnej ceste vedúcej z Moravy do Turzovky a v erbe Klokočova.

S nápadom zatraktívniť lokalitu prišla riaditeľka Organizácie cestovného ruchu (OCR) Kysuce - Emília Sloviaková. Na vybudovaní náučného chodníka v prírodnej rezervácii sa podieľala OCR Kysuce spolu s obcou Klokočov, Sudoparkom a občianskym združením Klokočovské skálie. Náučný chodník bol slávnostne otvorený 30. októbra 2015.

Chodník má dĺžku 850 m, svojim charakterom je vhodný aj pre neturistov a hlavne rodiny s malými deťmi. Štyri informačné tabule nám priblížia zaujímavosti územia, dozvieme sa niečo o faune a flóre Chránenej krajinnej oblasti Kysuce. Jedna z tabúľ je venovaná skalným guliam, ktoré sa nachádzajú na iných častiach sveta (v Mexiku, Austrálii, na Novom Zélande), no vznikli za iných geologických procesov a sú z iných materiálov ako „kysucké gule“. Z informačnej tabule č. 2 pri kamennej guli sa dozvieme, že spôsob, akým gule vznikli je doposiaľ neobjasnený. Z ľudovej fantázie je najznámejšia teória o ich mimozemskom pôvode. Gule sú vraj zašifrovanou správou od mimozemšťanov. Tiež majú vraj priaznivý účinok na ľudský organizmus, dokážu človeka nabiť pozitívnou energiou a liečia neplodnosť žien. Nuž, ľudská fantázia je nekonečná.

Na začiatku alebo na konci chodníka si môžeme oddýchnuť na drevených posedeniach. Prvá informačná tabuľa sa nachádza pri chate Klokočovské skálie, kde je možné sa ubytovať prípadne občerstviť. Je tu tiež možné zakúpiť si turistickú známku alebo si dať pečiatku do svojich zápisníkov. Posledná informačná tabuľa sa nachádza pri pohostinstve a obchode v Klokočove, časti Hrubý Buk – Rieka. Na oboch miestach sú malé parkoviská, kde môžete odstaviť svojich plechových miláčikov.

Autobusom z Čadce, resp. z Turzovky:
- zastávka Klokočov, Hrubý Buk, Rieka (4. informačná tabuľa) alebo
- zastávka Klokočov, Galus (350 m po miestnej komunikácii k 1. informačnej tabuli).

Autom:
Dá sa zaparkovať priamo na začiatku chodníka pri chate Klokočovské skálie (asi 350 m od hlavnej cesty, odbočka od autobusovej zastávky Klokočov - Galus) alebo na konci chodníka pri pohostinstve.

Pešo
Klokočovským skálím prechádza modrá turistická značka č. 2670 (Čuboňov - Nesluša s celkovou dĺžkou 30 km). Ak máte so sebou svoje ratolesti, skúste sa s nimi zahrať hru, že kto nájde odtlačky po ďalších guliach. Pri tom, ako budete vykrúcať hlavy ku skalnej, pieskovcovej stene vysokej 2 - 20 m a dlhej 300 m si dávajte pozor pod nohy, pretože v niektorých miestach, hlavne v zimnom období, môže byť chodník poriadne šmykľavý.

Alternatívou k trase náučného chodníka môže byť okružná trasa. Ak vás kamenné kysucké gule zaujali a máte čas, nevynechajte ani ďalšie miesto s ich výskytom na Kysuciach, a to prírodnú pamiatku Megoňky v Čadci, mestská časť Milošová, kde má konečnú autobus (otočka).

Zdieľaj:
Reakcie
Náučný chodník Klokočovské skálie 04/07/16 19:55 7 príspevkov

Túra Potulky kelčovskými osadami (3) Turistické plány na dnešný deň boli iné. No môj živý budík (synátor Kubo) sa dnes pokazil. Celý týždeň ma z postele vykopáva už pred šiestou, preto si ani budík nenastavujem, no dnes sa budíme krátko pred ôsmou a autobus, ktorý som si večer naplánoval, odišiel asi pred 10 minútami. Na druhej strane, aspoň som sa konečne vyspal. Ale čo s krásnym aprílovým piatkom, po ktorom sľubujú ochladenie a na nedeľu sneženie, ktoré naozaj aj príde? 18/07/16 Zdeno Vasilišin Západné Beskydy
Túra Štramberk a okolie s 3,5-ročným dieťaťom Čaká nás posledný aprílový deň a hoci je ráno mrazivé, črtá sa krásna jarná sobota. Treba to využiť na nejaký výlet. Kubíkovi na počítači schválne pustím obľúbené video z moravského mestečka Štramberk, kde sme boli asi pred polrokom. Veľmi ho zaujala veža „Štramberská Trúba“ a hlavne drevená bábka, ktorá bola akože väzeň v hladomorni veže. Pri pohľade na jej zmenšeninu, ktorú sme si kúpili na pamiatku, sa vždy pýta, kedy tam znovu pôjdeme. Keď mu poviem, že ideme dnes, tak s nadšením beží za maminou a pýta si svoj ruksak, aby sa pobalil. Do polhodinky vyrážame. 27/06/16 Zdeno Vasilišin Svet
Pozvánka Non-stop pochod Cesta na Mesiac Pri príležitosti osláv 400 rokov prvej písomnej zmienky obce Vysoká nad Kysucou a zároveň pripomenutia si slávneho potomka vysockých vysťahovalcov amerického astronauta E. A. Cernana, doposiaľ posledného človeka, ktorý stál na Mesiaci, organizuje obec Vysoká nad Kysucou a Klub turistiky Vysoká nad Kysucou štafetový non-stop pochod „Cesta na Mesiac“ dlhý 2 200 km, ktorý má ambíciu byť najdlhším organizovaným non-stop peším štafetovým turistickým pochodom. 20/06/16 Zdeno Vasilišin Iné

Túra Z Hrabova do Vlkolínca Vlkolínec, mestská časť Ružomberka, je malá podhorská osada na južnom svahu jedného z výbežkov liptovskej časti hlavného hrebeňa Veľkej Fatry v nadmorskej výške 718 metrov. Tunajšia pamiatková rezervácia ľudovej architektúry je od roku 1993 zapísaná aj v Zozname Svetového dedičstva UNESCO. Tabuľku s jej názvom míňame často cestou medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Veľakrát som mala chuť odbočiť, ale Majster čas... veď to poznáte. Teraz mám povinnosti v Ružomberku, ale až poobede. A tak mám trochu času. Vymyslím si prechádku z mesta do Vlkolínca, späť kôli poobedným povinnostiam pôjdem už lanovkou. dnes Daniela Mäkká Veľká Fatra a Choč
Recenzia Topánky Hanwag Bergler – po prvých kilometroch Patrím ku generácii, ktorá do lesa chodila v klasických plátenných teniskách, botaskách, pionierkach a celokožených vibramkách za cca 350 Kčs. Tie posledné som vlastnil a nosil možno aj dvadsať rokov. Natieral som ich rybím tukom, doneseným z dvojročnej základnej prezenčnej vojenskej služby, aby boli do istého stavu mokroty nepremokavé a nepopraskali. Mal som ich vychodené ako papučky. Niekedy po roku 1996 sa im rozpadlo vnútro a na rozdiel od výmeny podrážky, toto už obuvník nevedel dať do používateľného stavu. Preto som sa potešil, keď mi redakcia ponúkla možnosť vyskúšať celokožené vibramky Hanwag Bergler, tak veľmi podobné tým mojim z mladosti. včera Miroslav Svítek Obutie
Túra Piliš – rozhľadňa a roklina Vasas szakadék Z túr v Piliši, resp. Vyšehradských vrchoch som zopár článkov napísal, ale ešte chýba niečo z túry na samotný vrch Piliš (Pilis tetö). Zaujímavosťou vrchu je bývalá raketová základňa (podobne ako na Devínskej Kobyle), skalné okná Vaskapu (v preklade Kamenná brána) a nová rozhľadňa. Ďalej by som chcel priblížiť jednu menej známu zaujímavosť v okolí – Vasas szakadék. 30/08/16 Vladimír Prutkay Maďarsko

Náučný chodník Klokočovské skálie 04/07/16 19:55 7 príspevkov
    • Západné Beskydy: Moravsko-sliezske Beskydy (Moravskoslezké Beskydy)
    • zima
    • 2015
    • studňa na začiatku chodníka
    • Čadca (vlak, bus) - Klokočov (bus)